ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > اجلاس 51 شورای حقوق بشر > گزارش روز هفتم اجلاس ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲

گزارش روز هفتم اجلاس 20 سپتامبر 2022

  • گفت‌وگوی تعاملی با کارگروه ناپدید شدن‌های اجباری یا غیرارادی

لوسیانو هازان، رئیس کارگروه ناپدید شدن اجباری یا غیر ارادی گفت که این کارگروه در طول 30 سال فعالیت خود، برای کمک به بستگان ناپدیدشدگان تلاش خستگی ناپذیری داشته است و به این کار ادامه خواهد داد. آگاهی بیشتری در مورد این جنایت فاحش و ابزارهای قانونی برای مبارزه با آن وجود دارد اما چهره آن در حال تغییر است و روندهای جدید و نگران کننده ای در جریان است که باید با آن مقابله شود بسیاری از رویدادهای ناپدید شدن اجباری گزارش نمی شود و انتقام‌جویی‌ها علیه کسانی که آن‌ها را گزارش کردند، صورت گرفته است. این تغییرات مستلزم مسئولیت‌های جدیدی از سوی کارگروه و به طور کلی جامعه بین‌المللی است و کارگروه در حال بررسی این موضوع است که چگونه فناوری‌های جدید می‌توانند هم برای تحقیق و مستندسازی نقض حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرند.

  • گفت‌وگوی تعاملی را با کارگروه استفاده از مزدوران

سورچا مکلئود، رئیس گزارشگر گروه کاری در مورد استفاده از مزدوران به عنوان ابزاری برای نقض حقوق بشر و ممانعت از حق مردم در تعیین سرنوشت، گفت که گزارش موضوعی کارگروه بر موضوع عدم دسترسی به عدالت، پاسخگویی، چاره‌جویی برای قربانیان و شرکت‌های نظامی و امنیتی خصوصی متمرکز شده است. گروه کاری با نگرانی افزایش استفاده از مزدوران در سرتاسر جهان را در شرایط درگیری، پس از مناقشه و زمان صلح، از جمله در به اصطلاح جنگ های نیابتی مشاهده کرده است. یک گام کلیدی در دستیابی به عدالت برای قربانیان، اطمینان از پاسخگویی مؤثر در قبال تخلفات مرتکب شده توسط مزدوران است. گروه کاری همچنین از کشورها خواست که یک سند بین المللی الزام آور قانونی در مورد فعالیت های شرکت های خصوصی نظامی و امنیتی تهیه نمایند که مقررات منسجم را در سطح ملی تضمین کنند. علاوه بر این، دولت ها باید خدمات عمومی مؤثر و عادلانه از جمله عدالت کیفری و مدنی، کمک های حقوقی، حمایت و غرامت به قربانیان ارائه دهند.

  • گفت وگوی تعاملی با گزارشگر ویژه درباره پیامدهای حقوق بشر در مدیریت سالم زیست محیطی و دفع مواد و ضایعات خطرناک

مارکوس اورلانا، گزارشگر ویژه در مورد پیامدهای حقوق بشر در مدیریت سالم زیست محیطی و دفع مواد و ضایعات خطرناک، گفت که گزارش او به آسیب ها و خطرات ناشی از استفاده از جیوه در معادن طلا در مقیاس کوچک برای حقوق بشر می پردازد. حقوق بشر معدنچیان، خانواده ها و جوامع آنها به طور فزاینده ای توسط آلودگی جیوه تهدید می شود. استفاده از جیوه برای استخراج طلا در مقیاس کوچک منبع اصلی آلودگی جیوه در سطح جهان است و انتشار جیوه از استخراج طلا در مقیاس کوچک در حال افزایش است. به منظور مبارزه موثرتر با نقض حقوق بشر در زمینه استفاده از جیوه در معادن طلا در مقیاس کوچک، ایالت ها و کنوانسیون میناماتا باید استفاده از جیوه را در معادن در مقیاس کوچک ممنوع کنند.

پاسخ بدهید