ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > اجلاس 51 شورای حقوق بشر > گزارش روز ششم اجلاس ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲

روز ششم اجلاس 19 سپتامبر 2022

  • گفتگوی تعاملی با کارگروه بازداشت خودسرانه

الینا اشتاینرت، عضو کارگروه بازداشت خودسرانه گفت: این کارگروه 85 نظر در مورد بازداشت 175 نفر در 42 کشور دریافت کرده است و همچنین درخواست‌های فوری، نامه‌های ادعایی و سایر نامه‌ها را در مورد حداقل 682 فرد شناسایی شده به دولت‌ها و سایر طرف‌ها ارسال کرد. کشورها به گروه کاری اطلاع دادند که اقداماتی را برای اصلاح وضعیت بازداشت شدگان انجام داده اند و در موارد متعددی، بازداشت شدگان آزاد شدند. این کارگروه از همه طرف‌ها خواست تا به مکاتبات پاسخ‌های به موقع و مستدل دهند و همچنین اطلاعات جامع در مورد اجرای نظرات کارگروه ارائه دهند. در این بیانیه از کشورها خواسته شد تا اقداماتی را برای جلوگیری از هرگونه ارعاب یا انتقام جویی علیه کسانی که با گروه کاری همکاری کرده اند، اتخاذ کنند.

  • آغاز گفتگوی تعاملی با کارشناس مستقل در مورد برخورداری افراد مسن از تمامی حقوق بشر

کلودیا ماهلر، کارشناس مستقل در زمینه برخورداری افراد مسن از تمام حقوق بشر، گفت: گزارش موضوعی او حقوق بشر سالمندان محروم از آزادی را در سه موقعیت خاص که بر اساس آن کشورها بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر دارای مسئولیت هستند، بررسی می کند. موقعیت هایی که افراد مسن مرتکب جرایم قانونی یا کیفری شده اند؛ زمانی که آنها به دلیل وضعیت مهاجرت خود بازداشت شدند؛ زمانی که تحت کنترل و نظارت مؤسسات، ترتیبات مراقبتی یا تحت سرپرستی قانونی در زمینه مراقبت بودند. این کارشناس مستقل تاکید کرد علی‌رغم تمام جنبه‌های مثبت، نیاز فوری به تدابیر قانونی برای خدمات سالمندان در خدمات بهداشتی و اجتماعی باقی مانده است. برای ارائه حمایت کلی بهتر از افراد مسن و در نبود یک کنوانسیون خاص، سن بالاتر و رویکرد چرخه زندگی باید در تمام موضوعات حقوق بشر مرتبط به جنسیت، افراد بومی، افراد متعلق به اقلیت های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی، خشونت علیه زنان، تجارت و حقوق بشر، معلولان، پناهندگان و آوارگان داخلی گنجانده شود.

  • گفت وگوی تعاملی در مورد ارتقای نظم بین المللی دموکراتیک و عادلانه

لیوینگ استون سیوانیانا، کارشناس مستقل در زمینه ارتقای نظم بین المللی دموکراتیک و عادلانه، گفت: با توجه به اوضاع نابسامان صلح و امنیت بین‌المللی کنونی که نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه را به خطر می‌اندازد این گزارش بر برخی از چالش‌ها و موضوعات اصلی در ارتباط با حفظ و تقویت صلح بین‌المللی تمرکز کرده است. احترام کامل و بی قید و شرط به حقوق بین الملل، از جمله حقوق بین الملل حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی، شرط لازم برای تحقق یک نظم بین المللی صلح آمیز، انعطاف پذیر و عادلانه می باشد. پرداختن به چالش‌های صلح و امنیت بین‌المللی همچنین به معنای انجام اصلاحات طولانی مدت در برخی نهادهای کلیدی سازمان ملل است. برای پرداختن به چالش‌های پیش روی صلح و امنیت بین‌المللی و سایر چالش‌های جهانی، از جمله همه‌گیری کنونی کووید-19 و تغییرات آب و هوایی، ضروری است که نظرات مردم در سراسر جهان به وضوح در امور جهانی بیان و شنیده شود.

پاسخ بدهید