ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > اجلاس 51 شورای حقوق بشر > گزارش روز هشتم اجلاس ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲

گزارش روز هشتم اجلاس 21 سپتامبر 2022

  • ارائه گزارش های موضوعی از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی حقوق بشر

پگی هیکس، مدیر بخش تعامل موضوعی، رویه های ویژه و حق توسعه دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، 12 گزارش مکتوب دبیر کل و کمیساریای عالی حقوق بشر را در مورد طیف وسیعی از موضوعات و همچنین یک به روز رسانی شفاهی ارائه کرد. گزارش کمیساریای عالی در مورد ارتقا و حمایت از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب رسیدگی به نابرابری ها در بهبود بیماری همه گیر ویروس کرونا شامل مروری بر فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی دفتر اقتصادی، حقوق اجتماعی و فرهنگی، و تلاش‌ها و پیشرفت‌هایی را که دفتر برای تقویت ظرفیت خود در این زمینه و همچنین شکاف‌های باقی‌مانده انجام داده است، بیان کرد. این گزارش خاطرنشان کرد که در چارچوب بحران اجتماعی-اقتصادی ناشی از همه‌گیری، این دفتر مشارکت خود را برای مبارزه با نابرابری‌های اقتصادی و سایر نابرابری‌ها افزایش داده است.

  • بحث عمومی در مورد ارتقا و حمایت از کلیه حقوق بشر اعم از مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوق فرهنگی، از جمله حق توسعه

در بحث عمومی بسیاری از سخنرانان اهمیت حفظ حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله حق توسعه را بیان کردند. حق توسعه یک حق مسلم بود و در خدمت تقویت همه حقوق اساسی بشر بود. این حق باید در سیستم سازمان ملل متحد باشد و در برنامه ها و سیاست های ملی اجرا شود. کشورهای در حال توسعه با کسری مالی فزاینده مواجه بودند و نیاز به حمایت مالی داشتند. برخی از سخنرانان گفتند موسسات مالی بین‌المللی باید از سیاست‌های ریاضتی که مانع توسعه این کشورها شده، اجتناب کنند. تعدادی از سخنرانان گفتند که جامعه بین المللی باید به طور کامل به ریشه کنی فقر و تضمین مراقبت های پزشکی مناسب و دسترسی به واکسن ها در کشورهای در حال توسعه متعهد شود. توسعه با محوریت مردم و حقوق بشر باید ترویج شود. برخی از سخنرانان سیاست ها و راهبردهایی را برای حمایت از توسعه محلی و منطقه ای ارائه کردند و از پیشرفت پیش نویس کنوانسیون حق توسعه استقبال کردند و خواستار تصویب آن شدند. یکی از سخنرانان خواستار تقویت پیش نویس کنوانسیون با اشاره صریح به حقوق افراد شد.

  • گفتگوی تعاملی گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار

توماس اندروز، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار گفت که شرایط برای مردم بی‌گناه در میانمار از بد به بدتر و به وحشتناک تبدیل شده است. حدود 1.3 میلیون نفر آواره شده اند و ارتش بیش از 28000 خانه را ویران کرده است و تمام روستاها را به آتش کشیده اند. تعداد افراد بیگناهی که در اثر مین کشته یا مجروح شده بودند به طور قابل توجهی در حال افزایش است. در آینده یک بحران غذایی و افزایش چشمگیر سوء تغذیه در دوران کودکی وجود خواهد داشت. زنان در حال از دست دادن دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی هستند و 130000 روهینگیا در کمپ‌های بازداشت در اسارت هستند. آقای اندروز گفت کشورهای عضو باید اقدامات قوی‌تر و مؤثرتری برای محروم کردن حکومت نظامی و نیروهایش از درآمد، سلاح و مشروعیت انجام دهند. باید ائتلافی از کشورها ایجاد شود که بتواند یک استراتژی هماهنگ برای بحران ایجاد کند.

پاسخ بدهید