ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > اجلاس 51 شورای حقوق بشر > گزارش روز نهم اجلاس ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲

گزارش روز نهم اجلاس 22 سپتامبر 2022

  • کمیسیون بین‌المللی کارشناسان حقوق بشر در مورد اتیوپی

مورونگی، رئیس کمیسیون بین‌المللی کارشناسان حقوق بشر در مورد اتیوپی گفت که گزارش آن دلایل منطقی را نشان می دهد که طرف‌های درگیری در اتیوپی مرتکب نقض جدی و نقض حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه از نوامبر 2020 شده اند و بسیاری از این اعمال به جنایات جنگی تبدیل شده اند. خانم مورونگی گفت دولت فدرال و متحدانش در منطقه تیگری مرتکب جنایات علیه بشریت شده اند. این گزارش همچنین بر وضعیت وخیم بشردوستانه در منطقه تیگری تأکید می کند، جایی که دولت فدرال و متحدان آن برای بیش از یک سال مردم را از دسترسی حدود شش میلیون نفر به خدمات اولیه محروم کرده بودند ضمن اینکه دولت فدرال از گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ استفاده می کند.

  • گفتگوی تعاملی با کمیسیون مستقل تحقیقات بین المللی در مورد جمهوری عربی سوریه

پائولو سرجیو پینیرو، رئیس کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق در مورد جمهوری عربی سوریه امروز گفت سوری ها در میان ویرانه های این درگیری طولانی با سختی های فزاینده و غیرقابل تحملی روبرو شدند. میلیون‌ها نفر در اردوگاه‌های آوارگی رنج زیادی را متحمل شده اند. با وجود کاهش کلی درگیری، هنوز جنگ تمام نشد. گزارش فوری دبیرکل درباره این موضوع حاوی توصیه روشنی برای ایجاد یک نهاد بین‌المللی است که خانواده‌ها و بازماندگان خواستار آن هستند و این نهاد با تمرکز شدید بر قربانیان و بازماندگان و شامل خانواده‌ها باید هر چه سریع‌تر ایجاد شود.

  • گفتگوی تعاملی را با گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در بروندی

فورچون گائتان زونگو، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در بروندی، گفت:  امروز ضروری بود که بروندی تعهد خود را مجدداً تأیید کند و موافقت کند که خود را به طور مؤثرتر به پیشبرد حقوق بشر متعهد کند. وضعیت حقوق بشر تغییر اساسی نکرده بود. پاسخگو نمودن یکی از کلیدهای صلح پایدار و نیاز به اصلاحات نهادی عمیق تر است. ایجاد و تصدیق حقیقت برای شناسایی قربانیان و تشویق آنها به ادغام مجدد اجتماعی کمک می کند. لازم است سیستمی برای حمایت از قربانیان و شاهدان نقض حقوق بشر ایجاد شود.

پاسخ بدهید