ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > اجلاس 51 شورای حقوق بشر > گزارش روز دوم اجلاس پنجاه و یکم (۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲)
کریستین سالازار ولکمن
کریستین سالازار ولکمن

گزارش روز دوم اجلاس پنجاه و یکم (13 سپتامبر 2022)

شورای حقوق بشر صبح روز 13 سپتامبر یک گفتگوی تعاملی در مورد وضعیت حقوق بشر در نیکاراگوئه برگزار کرد و یک بحث کلی در مورد به روز رسانی شفاهی کمیسر عالی در مورد تحولات جهانی حقوق بشر و فعالیت های دفتر وی آغاز کرد. شورا همچنین گفتگوهای تعاملی خود را در مورد وضعیت حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان به پایان رساند.

  • گفتگوی تعاملی در مورد وضعیت حقوق بشر در نیکاراگوئه

کریستین سالازار ولکمن، مدیر بخش عملیات میدانی و همکاری فنی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، گفت که این دفتر در ماه های اخیر شاهد وخامت روبه افزایش وضعیت حقوق بشر در نیکاراگوئه بوده است. این وخامت شامل نقض جدی حقوق مدنی و سیاسی، فقدان گفتگوی ملی، عمیق‌تر شدن بحران سیاسی و انزوای نیکاراگوئه از جامعه بین‌المللی بوده است. توصیه هایی که کمیساریای عالی در تمام گزارش های خود ارائه کرده است، یک نقشه راه است که اقدامات مشخصی را برای حمایت از نیکاراگوئه پیشنهاد می کند تا در نتیجه به سمت عبور از شرایط بحرانی کنونی حرکت کند.

وندی کارولینا مورالس اوربینا، دادستان کل نیکاراگوئه، به نمایندگی از کشور مربوطه، گفت که «دولت آشتی ملی و وحدت ملی یک بار دیگر اعلام کرد که به طور کامل این مکانیسم شورای حقوق بشر (که وضعیت کشور را مخدوش می کند را)، رد می کند. نیکاراگوئه قبلاً به جامعه بین المللی توضیح داده بود که محتوای این به روز رسانی ها بخشی از طرح مداخله جویانه ایالات متحده و سایر کشورها از طریق دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر است. نیکاراگوئه این توصیه ها را که به دنبال مداخله در امور داخلی این کشور و گزارش های نادرست بوده را نمی پذیرد.»

  • بحث عمومی درباره به روز رسانی شفاهی کمیساریای عالی تحولات جهانی حقوق بشر

شورا سپس بحث عمومی خود را در مورد به روز رسانی جهانی حقوق بشر کمیساریای عالی آغاز کرد. بسیاری از سخنرانان انتصاب کمیسر عالی حقوق بشر، آقای فولکر ترک، را تبریک گفتند و از اقدامات خانم میشل باچله تمجید کردند.

  • پایان گفتگو تعاملی در مورد وضعیت حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان

برخی از سخنرانان گفتند که امیدها و رویاهای زنان و دختران در افغانستان از بین رفته است، زیرا آنها از مشارکت در زندگی اقتصادی و سیاسی محروم شده اند. افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران را از تحصیلات متوسطه و زنان را از زندگی سیاسی منع شده اند. طالبان تمام قوانین و نهادهایی را که از حقوق آنها حمایت می کرد، لغو کرده بود. برخی از سخنرانان گفتند که شورای حقوق بشر باید یک مکانیسم تحقیقی مستقل با مأموریت بررسی همه موارد نقض حقوق بشر در مورد حقوق زنان و دختران ایجاد کند. فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر، گفتگوی را با تشکر از زنان شجاع افغانستان که صحبت کردند، به پایان رساند و اعلام کرد شورا توجه خود را به این وضعیت حفظ خواهد کرد. در این مورد از همه اعضا اتفاق نظر داشت و این نشان دهنده تعهد جامعه جهانی به وضعیت زنان و دختران در افغانستان بود.

پاسخ بدهید