ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > اجلاس 51 شورای حقوق بشر > گزارش روز اول اجلاس پنجاه و یکم (۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲)
حقوق بشر در افغانستان
حقوق بشر در افغانستان

گزارش روز اول اجلاس پنجاه و یکم (12 سپتامبر 2022)

  • گفت‌وگوی تعاملی با کارشناس مستقل در مورد میانمار

نیکلاس کومجیان، رئیس مکانیسم مستقل تحقیقات میانمار، گفت جنایات در میانمار تشدید شده است. مردم میانمار به دلیل عدم پاسخگویی مقامات این کشور همچنان رنج می‌برند. این امر نشان از جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی دارد. زنان و کودکان در درگیری‌ها در معرض خطر ویژه‌ای قرار دارند، اما تجربه نشان می‌دهد که جنایات علیه آنها معمولاً کمتر گزارش شده و تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند. سازوکار در تلاش های خود برای شکستن چرخه معافیت از مجازات و اطمینان از اینکه جنایت کاران با عدالت روبرو خواهند شد، ادامه خواهد داد.

  • گفت‌وگوی تعاملی با نادا النشیف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر درباره وضعیت حقوق بشر در سریلانکا

نادا النشیف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر، با ارائه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در سریلانکا، گفت که از زمان به روز رسانی قبلی در مارس 2022، این کشور از یک بحران اقتصادی بی سابقه رنج می برد. ماه‌ها اعتراض سراسری در کشور سرانجام به استعفای رئیس‌جمهور انجامید و رئیس‌جمهور جدید توسط پارلمان سریلانکا در 20 ژوئیه 2022 انتخاب شد. خانم الناشف دولت جدید را تشویق کرد تا گفت و گوی ملی را برای پیشبرد حقوق بشر و مصالحه و انجام اصلاحات نهادی عمیق تر مورد نیاز برای مبارزه با مصونیت از مجازات و مقابله با بحران اقتصادی آغاز کند. خانم النشیف گفت که 13 سال از پایان جنگ در سریلانکا می گذرد، ده ها هزار نفر از بازماندگان و خانواده هایشان در جستجوی عدالت هستند. سرپرست کمیساریای عالی از کشورها خواست تا راهبردهای جایگزینی را برای پیشبرد پاسخگویی در سطح بین‌المللی، از جمله از طریق اعمال تحریم‌های هدفمند علیه عاملان ادعایی، و همچنین همکاری برای آغاز پیگرد قانونی بر اساس صلاحیت فراسرزمینی، دنبال کنند.

  • گفتگوی تعاملی با گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، گفت که از زمانی که این مأموریت تقریباً یک سال پیش تعیین شد، وضعیت حقوق بشر بدتر شده است. افغان ها در یک بحران حقوق بشری گرفتار شده بودند که به نظر می رسید جهان ناتوان از رسیدگی به آن است. عقب‌نشینی شدید حقوق زنان و دختران، انتقام‌جویی‌هایی که مخالفان و منتقدان را هدف قرار می‌دهند، و سرکوب آزادی بیان توسط طالبان، به معنای نزول به اقتدارگرایی بود. دختران هنوز از ورود به مدارس متوسطه محروم بودند. زنان از امنیت، آزادی و تحقق محروم بودند. اقلیت ها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و در معرض حملات گسترده و سیستماتیک قرار گرفتند. شکنجه، بدرفتاری، مجازات دسته جمعی، بازداشت های خودسرانه و آوارگی اجباری همچنان ادامه داشت. افغانستان از شورا خواست تا یک مکانیسم پاسخگویی قوی برای این کشور ایجاد کند.

  • گفت و گو در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان

گفت و گو در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان با حضور هفت نفر از اعضای هیئت مدیره برگزار شد. ایلزه برندز کهریس، دستیار دبیرکل در امور حقوق بشر، گفت که این گفت وگو بر تأثیر اقدامات طالبان بر حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان و دختران، از جمله زنان اقلیت، و نقش های حیاتی خبرنگاران زن و مدافعان حقوق بشر متمرکز خواهد بود. از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند،  آنها بارها تاکید کرده بودند که حقوق زنان تحت شریعت محافظت می شود، اما احکام مکرر آنها عاملیت زنان را لغو کرد، آنها را از زندگی عمومی حذف کرد، مدارس متوسطه را برای دختران تعطیل کرد، و حدود 850000 دختر را در معرض خطر ازدواج کودکان و بهره کشی اقتصادی و جنسی قرار داد.

پاسخ بدهید