ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

نشست رونمایی از پویش زن توانمند، جامعه مقتدر و جهان پیشرفته

صیانت از حقوق زنان > گزارشات > نشست رونمایی از پویش زن توانمند، جامعه مقتدر و جهان پیشرفته

نشست رونمایی از پویش زن توانمند، جامعه مقتدر و جهان پیشرفته و بررسی حقوقی موضوع اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد

نشست رونمایی از پویش «زن توانمند، جامعه مقتدر و جهان پیشرفته» و بررسی حقوقی موضوع اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد با ابتکار موسسه صیانت از حقوق زنان و با همکاری شبکه رشد فراگیر و توسعه پایدار، مجمع بین‌المللی زنان پیرو ادیان توحیدی، انجمن دوستداران خانواده موفق، مرکز جامع توانمندسازی زنان و خانواده، کانون تکریم خانواده، کانون بانو امین، او به میزبانی فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه صیانت از حقوق زنان، فرهنگسرای رسانه روز یکشنبه 29 آبان 1401 در نشستی تخصصی حول محور کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، میزبان تنی چند از صاحب نظران اجتماعی و حقوقی، بانوان شاخص و موفق ایرانی و اصحاب رسانه بود.

دکتر شکیبایی رییس فرهنگسرای رسانه در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم و تشکر از ابتکار موسسه صیانت از حقوق زنان در برگزاری این نشست گفت:  پیگیری جدی و همه جانبه موضوع اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد ابتکار ارزشمند و خلاقانه ای است که شایسته تقدیر و توجه است.

رییس فرهنگسرای رسانه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین و روایت به موقع و درست موضوعات، برگزاری این نشست را مصداق عینی جهاد تبیین بر شمرد و گفت: اگر دست برتر را در روایت و نشر موضوعات نداشته باشیم، دشمن از فرصت استفاده کرده و مسایل را به میل خود روایت و منتشر می‌کند. ما در حوزه خبر و رسانه دارای اعتبار خبری هستیم اما در موضوع ابتکار و سرعت عمل دچار مشکل و از رسانه های خارجی عقب هستیم.

 

کمیسیون مقام زن یک اهرم سیاسی برای فشار به کشورهای مسلمان است

دکتر سریر استاد دانشگاه و رییس سابق امور بانوان مرکز وکلای قوه قضاییه، نیز در این نشست و ضمن سخنانی گفت: هدف از تشکیل سازمان ملل متحد صیانت از صلح و حفظ آن در سراسر جهان بوده که برای این منظور کمیسیون‌هایی با موضوعات مختلف مانند شورای امنیت، کمیسیون اجتماعی و اقتصادی و… تشکیل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کمیسیون مقام زن یکی از بخشهای فرعی کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت زنان سراسر جهان است گفت: عضویت کشورها در این کمیسیون کاملا داوطلبانه بوده و ملت ها با حاکمیت اراده خود در خصوص عضویت در این کمیسیون تصمیم می گیرند.

دکتر سریر با طرح تاریخچه ای از تاسیس کمیسیون مقام زن گفت: هدف این نهاد همان است که دین مبین اسلام در چهارده قرن پیش طرح کرده و آن عبارت از نبود تفاوت میان زنان و مردان است. بر این اساس ملاک برتری انسان تقوی است.

وی از بین بردن تفاوت جنسیتی و مبارزه با خشونت علیه زنان را از دیگر اهداف کمیسیون مقام زن بر شمرد و گفت: اصولا دستور کار نهادهای فرعی کمیسیونهای سازمان ملل این است که کشورها با آرای آزاد ملتهای به عضویت کمیسیون‌ها در می آیند و هیچ موردی برای اخراج یا تعلیق آنها وجود ندارد لذا طرح موضوعاتی نظیر اخراج از کمیسیون مقام زن صرفا ابزاری سیاسی با هدف ایجاد زمینه و آمادگی افکار عمومی برای به راه انداختن جنگ یا اعمال تحریم علیه کشورها به بهانه ظلم در حق زنان است.

این وکیل دادگستری گفت: عضویت در این کمیسیون به معنای رعایت کامل حقوق زنان در کشورهای عضو نیست کما اینکه میانمار مرتکب نسل‌کشی و اجحاف گسترده در حقوق زنان این کشور شده و عضو کمیسیون مقام زن نیز هست.

دکتر سریر با اشاره به موضوعات مد نظر دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر رعایت نشدن حقوق زنان در ایران از جمله موضوع ارث، دیه، حضانت فرزندان، انتقال تابعیت از مادر ایرانی به فرزند و… گفت: کمیسیون مقام زن یک اهرم سیاسی برای لابی‌گری کشورهایی که نمی‌توانند ببینند زن مسلمان با حفظ حدود شرعی به قله‌های افتخار و عزت می‌رسد و از دیدگاه حقوق بین‌الملل پیشنهاد اخراج ایران از این کمیسیون هیچگونه وجاهت قانونی ندارد.

 

پرچمدار طرح اخراج ایران از کمیسیون مقام زن، ناقضان حقوق بشر هستند

خانم طاهری نماینده کانون بانو امین نیز در این نشست و ضمن سخنانی، نگاه اسلام به زن را نگاهی غیرانتزاعی و غیرمنفعلانه برشمرد و گفت: عده‌ای با توجه به سازوکار سیاسی کمیسیون مقام زن، اخراج از آن را موضوع مهمی تلقی نمی‌کنند و عده‌ای نیز اخراج از این کمیسیون را مهم و خسارت بار می‌دانند. موضوع این است که ما در کشورمان و در خصوص جامعه زنان مشکلاتی داریم اما اجازه دیکته شدن دستور و سازوکاری را از سوی سایر دولت‌ها نمی‌دهیم و با رویکرد فرهنگی و اجتماعی و دینی خود مسایل را حل کنیم کما اینکه بسیاری از مشکلات نیز تاکنون مرتفع شده است.

نماینده کانون بانو امین با اشاره به دیدگاه مترقی و ارزشمدار امام راحل و مقام معظم رهبری در خصوص زنان گفت: امروز کسانی پرچمدار طرح موضوع اخراج ایران از کمیسیون مقام زن هستند که خود از نمادهای نقض حقوق بشر هستند. کمیسیون مقام زن، تریبون و فرصتی برای نشر و بیان دیدگاه‌ها و نظریات مترقی اسلامی ـ ایرانی است. باید از این فرصت برای بیان و ارایه پیشرفت‌های جامعه زنان ایرانی پس از انقلاب به جهانیان استفاده کرد و در عین حال در عرصه داخلی نیز مطالبات حوزه زنان را از مجلس، دولت و قوه قضاییه پیگیر باشیم.

 

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما و تلویزیون، از دیگر میهمانان این نشست بود.

وی در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم تبیین و تشریح موضوع حقوق زنان و کمیسیون مقام زن و مسایل مرتبط با آن در رسانه های گروهی و افزایش آگاهی جامعه در این زمینه، به ایثار و جانفشانی بانوان ایرانی در طول جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: کسانی که امروز طرح اخراج ایران از کمیسیون مقام زن را مطرح و پیگیری می‌کنند همان کسانی هستند که با ایجاد و حمایت از گروه تروریستی داعش زمینه پدید آمدن بازار برده فروشی و فروش زنان و جنایات بی شمار در حق زنان و کودکان کرد و عرب و ایزدی عراق و سوریه شدند.

شاه حسینی گفت: دیدگاه غرب به انسان و بخصوص زنان دیدگاهی دوگانه و سخیف است و عجیب اینکه صاحبان چنین دیدگاه و تفکری در پی صیانت از حقوق زنان و محکوم کردن ایران هستند.

 

فریسا نیکومنش راد مدرس بین المللی غواصی و خلبانی نیز از میهمانان این نشست بود.

وی که از زنان موفق ایرانی و رکوردار گینس در حوزه غواصی و پرواز است در سخنانی، با اشاره به اینکه رکوردهای خود را به نام شهدای زن ثبت کرده گفت: باید یاد ونام شهدای زن پررنگ و جاودانه شود، ایرانیان پیشِ چشم همه جهانیان در تمام عرصه‌های بین‌المللی حضور دارند و طرح موضوعات سیاسی و ددمنشانه از جمله اخراج ایران از کمیسیون مقام زن، ناشی از ضعف و خوی استکباری کشورهای غربی است.

فریسا نیکومنش راد، طرح موضوعاتی مانند حجاب به عنوان یک امر محدود کننده برای زنان را یک حربه سیاسی برای نگاه ابزاری به زنان و دور کردن بانوان عزتمند ایرانی از معیارهای رفیع انسانی دانست.

 

دکتر مریم نقاشان، دکتری حقوق حکومتی از آلمان و وکیل پایه یک دادگستری از دیگر میهمانان این نشست در سخنانی اظهار داشت: تفکر و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به زن به عنوان موجودی توانمند و فرهیخته فارغ از نگاه جنسیتی است اما نگاه به زن در دنیای غرب آمیخته با دیدگاهی مادی و کالامحور و جنسیت زده است.

وی با طرح این سوال که چگونه ممکن است صاحبان این دو نوع تفکر کاملا متفاوت بتوانند در کمیسیون مقام زن همکاری داشته باشند گفت: حضور یا عدم حضور ایران در این کمیسیون مانع از رشد و ترقی و زنان ایرانی نیست و اخبار موفقیت و تعالی بانوان ایرانی از طریق رسانه‌ها به همه جهان مخابره خواهد شد.

 

دکتر النا لاویان فعال حقوق بشر و نماینده جامعه کلیمیان نیز در این نشست ضمن سخنانی اظهار داشت: مردم ایران، ملتی نوع دوست و آزاداندیش هستند و طرح موضوعاتی مانند اخراج از کمیسیون مقام زن یا ایجاد محدودیت‌های اینچنینی تاثیری در موفقیت زنان ایرانی ندارد.

وی با اشاره به مصادیق متعدد نقض حقوق بشر و بخصوص نقض حقوق زنان توسط مدعیان این عرصه، کشورهای غربی را سردمدار پایمالی حقوق زنان برشمرد و گفت: تاریخ چندهزار سالانه ایران شاهد حضور درخشان و موفق زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف بوده که خود گواهی بر نگاه متعالی و ارزشمدار به زن در جامعه ایرانی است.

 

دکتر سمیه گلپور از بانوان نخبه و رییس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور نیز در این همایش و در سخنانی اظهار داشت: علیرغم اینکه زنان نزدیک به نیمی از جامعه کارگری ایران را تشکیل می‌دهند اما تاکنون هیچ دعوت نامه ای از سوی سازمان جهانی کار برای جامعه زنان کارگر ایران با هدف طرح و پیگیری مطالبات آنها ارسال نشده است.

وی در ادامه افزود: با اینحال در جمهوری اسلامی ایران، قوانینی که در حوزه اشتغال زنان در مجلس و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بسیار مترقی‌تر از سایر کشورهای مدعی حقوق بشر است.

دکتر گلپور با اشاره به دقت نظر و پیگیری شخص بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران در خصوص تصویب قانون کار، خواستار رفع خلاها و اجرای صحیح و کامل قانون کار، ذیل مفاد قانون اساسی و قانون مدنی شد.

 

پاسخ بدهید