ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

کسب درآمد برای زنان کم‌برخوردار با ایجاد کارگاه‌های خانگی سنگ‌تراشی

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > کسب درآمد برای زنان کم‌برخوردار با ایجاد کارگاه‌های خانگی سنگ‌تراشی

کسب درآمد برای زنان کم‌برخوردار با ایجاد کارگاه‌های خانگی سنگ‌تراشی

موسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهر و ماه برای اشتغال و توانمندسازی زنان و مادران تحت پوشش خود، کارگاه سنگ‌تراشی سنگ‌های زینتی در خانه‌های آنها راه‌اندازی کرد و امروز این زنان از طریق سنگ‌تراشی مستقل شده و کسب درآمد می‌کنند.

با توجه به کرونا و مسائلی که در ادامه آن پیش آمده و برخی کسب و کارها از رونق افتاده، خیلی از خیریه ها و موسسه های مردم نهاد نیز با مشکل مواجه شده اند. آنها اما سعی کرده اند برای حمایت از جامعه هدف خود که افراد ضعیف و کم برخوردار هستند، فعالیت های دیگری را متناسب با شرایط کنونی جایگزین کنند.

در همین راستا موسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهر و ماه اقدام به راه اندازی کارگاه سنگ تراشی برای زنان سرپرست خانوار تحت حمایت خود کرده است.

افسانه منصوری جلیلیان سرپرست بخش روانشناسی و مددکاری موسسه مهر و ماه در این باره به ایرنا گفت: کار و فعالیت های بیرون محدود شده و از رونق افتاده و خیلی از خانواده های تحت پوشش موسسه نیز تحت تاثیر مشکلات اقتصادی قرار گرفته اند. به همین دلیل آنها کارگاه سنگ تراشی را برای زنان و مادران تحت پوشش موسسه راه اندازی کرده تا از این راه کسب درآمد کنند. آنها در ادامه دستگاه های سنگ تراشی را تهیه و مربی از بیرون به موسسه آمد و طی ۱۰ جلسه دو ساعته، به ۱۰ نفر از خانم های سرپرست خانوار تحت پوشش موسسه، سنگ تراشی زینتی را آموزش داد.

در این فاصله آنها برای گرفتن سفارش کار با یک شرکت نیز رایزنی کرده تا سفارش کار بگیرند.

وی افزود: به دلیل شرایط کرونا، خانم ها در مجموعه حضور ندارند و بیشتر در خانه های خود فعالیت می کنند. موسسه مهر و ماه دستگاه و سنگ های سفارشی را تهیه و تحویل خانم ها داده و آنها در خانه هایشان مشغول به کار هستند. آنها در پایان کار سنگ های تراش خورده و زینتی را با هماهنگی به شرکت تحویل داده و دستمزد خود را می گیرند.

منصوری جلیلیان ادامه داد: اول قرار بود مادران سرپرست خانوار پس از اینکه در این زمینه توانمند شده، هزینه تهیه دستگاه های سنگ تراشی را به صورت اقساط و با درآمدی که کسب می کنند به مجموعه بازگردانند اما با وضعیت کنونی، خود موسسه هزینه ها را کامل پرداخت کرد. می خواهیم خانم های سرپرست خانوار همه درآمد حاصل از کار را صرف زندگی و آموزش خود و کودکانشان کنند.

وی افزود: اکنون سه نفر از خانم ها هم در حال آموزش هستند تا به جمع دیگر تراش کاران خانم بپیوندند. در این میان دختری هم همراه مادرش کار می کند و حسابی در زمینه تراشکاری سنگ های زینتی توانمند شده اند.

منصوری جلیلیان گفت: این خانم ها به جایی رسیده اند و دستشان آنقدر راه افتاده که ۱۰۰ سنگ را دو هفته ای تراش و تحویل شرکت می دهند. بدون شک پس از مدتی فعالیت حرفه ای تر نیز خواهند شد.

سرپرست بخش روانشناسی و مددکاری موسسه مهر و ماه افزود:  راه اندازی این کسب و کار در خانه این زنان، به آنها کمک کرده تا اعتماد به نفس پیدا کنند، مستقل شوند و بتوانند به معاش خانواده های خود نیز کمک کنند. این موضوع در حمایت از فرزندانشان نیز تاثیر داشته است.

وی گفت: در واقع هدف اصلی ما بیش از اینکه خانم ها صاحب درآمد شوند، توانمند شدن آنها بوده است. این زنان امروز آنقدر مستقل شده که می توانند باری از دوش خانواده هایشان بردارند یا برای آتیه خود و فرزندانشان پس انداز کنند.

آشپزی، کیک پزی و خیاطی از دیگر کارگاه هایی هستند که توسط موسسه مهروماه برگزار شده و عده ای دیگر از زنان سرپرست خانوار در حال فعالیت و کسب درآمد در این حرفه ها هستند. آنها از بیرون سفارش می گیرند و در مدت زمان کوتاهی کار را تحویل مشتری می دهند.

به گفته منصوری جلیلیان، در این کارگاه ها مربیان روانشناس هم حضور دارند و حین کار از نظر احساسی، روحی و ارتباطی به خانم ها کمک می کنند و مشاوره می دهند.

وی ادامه داد: دوخت ماسک از دیگر فعالیت های این مجموعه در روزهای کرونا بوده است. عده ای از خانم های کارگاه خیاطی سفارش ماسک می گیرند و در پایان محصولی با کیفیت و مرغوب را تحویل مشتری می دهند. از طرفی خانم هایی که شرایط حضور در کارگاه ها را نیز ندارند با شرایطی که موسسه فراهم کرده، در خانه هایشان پته دوزی و سوزن دوزی انجام می دهند و آنها نیز از این راه کسب درآمد می کنند.  

منصوری جلیلیان گفت: اکنون در مجموع، ۹۰ مادر به طور مستقیم و غیرمستقیم در موسسه مهر و ماه فعالیت و کسب درآمد می کنند. این درحالیست که در کنار این کارگاه های معیشتی، آنها می توانند در کلاس های روانشناسی، فرزندپروری، ارتباط موثر و… در موسسه شرکت کرده و اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرند.

IRNA

پاسخ بدهید