ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > کنترل و غربالگری رایگان ۳سرطان شایع زنان در بیمارستان بهبود

موسس و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود گفت: این بیمارستان از بدو تاسیس در راستای ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات عمومی شهروندان، بیماران و مراجعین محترم برنامه ریزی کرده است.

به گزارش سخن، بهمن ذیجاه در جمع خبرنگاران در خصوص طرح پیشگیری و کنترل سرطان های شایع جهانی سرطان پستان، رحم و گوارش و روده بزرگ در این بیمارستان افزود: بانیان و موسسین بیمارستان با افتتاح درمانگاه رایگان معاینات از ۱۳ سال پیش، گامی بزرگ در راستای شناخت و آگاهی بانوان در این زمینه برداشته اند، بطوری که تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار خانم مورد معاینه و آموزش قرار گرفته اند و روزانه ۳۰ الی ۴۰ نفر از سراسر استان و حتی استان های همجوار نیز مراجعه می کنند.

وی اظهار داشت: درمانگاه رایگان معاینه و کنترل بیماری های رحم و سرطان های روده نیز افتتاح شده و روزانه پذیرای ده ها نفر است و در کنار معاینه، تعیین ریسک و آموزش اصول پیشگیری نیز انجام می گیرد. پس از تشخیص های اولیه امکانات قابل تشخیص و پیشرفته و در صورت نیاز امکانات کامل درمان نیز فراهم است.

موسس و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمام مراحل تشخیص اولیه کاملا رایگان بوده و علاوه بر آن پرونده الکترونیکی برای بیماران تشکیل می شود تا سوابق بیمار کاملا بطور محرمانه نگهداری و در مراجعات بعدی پیگیری اصولی صورت گیرد.

ذیجاه، با اشاره به دیگر طرح های بیمارستان بهبود گفت: از طرح های دیگر ویژه بیمارستان می توان به طرح کنترل فشارخون در درمانگاه فشارخون و نیز درمانگاه پایش خانواده شهدا اشاره کرد که در این باره نزدیک به ۱۱ هزار نفر در درمانگاه فشارخون و ۶ هزار نفر در درمانگاه خانواده شهدا مورد معاینه و آموزش و در صورت لزوم درمان سرپائی یا بستری قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: هم اینک بیمارستان فوق تخصصی بهبود با فضایی بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع بصورت متمرکز و با امکانات و دستگاه های فوق پیشرفته و مدرن تشخیصی و درمانی همچون دستگاه های MRI، سنجش تراکم استخوان، ماموگرافی دیجیتال، سونوگرافی داپلر و نیز دستگاه های پاتولوژی و آزمایشگاهی جدید و بخش های پیشرفته بستری و آندوسکوپی، اورژانس، دندانپزشکی و داروخانه بصورت شبانه روزی در خدمت شهروندان و مراجعین محترم می باشد و در آینده نزدیک شاهد افتتاح یکی از مجهزترین مراکز درمانی کشور با امکانات ویژه و فوق العاده مراقبت های ویژه و با جراحی های خاص و منحصر بفرد خواهیم بود.

موسس و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود با اشاره به اینکه اساس تاسیس بیمارستان بصورت شرکت تعاونی بوده، گفت: این شرکت در سال ۱۳۷۰ با ۲۲ نفر عضو شروع به فعالیت نمود که هم اینک با بیش از ۲۰۰ سهامدار فعال در زمینه پزشکی و ۵۰۰ نفر پرسنل پشتیبانی و درمانی در خدمت بیماران و مراجعین می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به عضویت اکثر پرسنل در شرکت تعاونی و سهیم بودن در آن که یکی از پارامترها و معیارهای مثبت این شرکت تعاونی می باشد، همانند سال های قبل بیمارستان بهبود در سال ۱۳۸۹ به عنوان شرکت تعاونی برتر ملی در چهاردهمین جشنواره تعاونی های برتر کشور انتخاب شده است که جا دارد در اینجا به همه اعضاء محترم شرکت این عنوان ملی و کشوری را تبریک عرض نمائیم.

ذیجاه، آرمان و هدف بیمارستان بهبود را سلامتی و تندرستی خانواده ها عنوان کرد و گفت: در این راستا تمامی کارکنان و پرسنل بیمارستان تلاش خود را برای احقاق شعار بیمارستان و اخذ رضایت مشتریان روزبروز بیشتر می کنند. همچنین بیمارستان با توجه به نیاز مراجعه کنندگان و بیماران و مسافرین کلانشهر تبریز و اتباع خارجی– که اکثرا از شمال ترکیه، کشور آذربایجان و کردستان عراق می باشند- ، اقدام به ساخت و بهره برداری از هتل آپارتمان ۴ ستاره بهبود نموده است.
وی ادامه داد: از سایر دستاوردهای مهم بیمارستان می توان به عضویت در شبکه جهانی بیمارستانهای ارتقادهنده سلامت، اخذ مجوز پذیرش بیماران بین الملل، چهره برتر سازمان تامین اجتماعی استان از دیدگاه ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان، تاسیس صندوق سامان نصر و موسسه خیره بهبودالزهرا اشاره کرد.

مسئول بخش بیماری های غیرواگیر و مشاور مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود نیز طی سخنانی گفت: تاکنون بیش از ۱۳۰ نوع سرطان در دنیا شناسایی شده و این بیماری دومین عامل مرگ و میر در اکثر کشورهاست اما متاسفانه در ایران سرطان، سومین عامل مرگ و میر است.

دکتر عباس دیندوست اضافه کرد: در حالت کلی با افزایش سن، شیوع سرطان بیشتر می شود. علاوه بر آن سرطان ها در جنس های مختلف مقدار شیوع متفاوتی دارند. بطوریکه شایعترین سرطان ها در خانم ها به ترتیب سرطان پستان و سرطان روده بزرگ و در مردان شایعترین سرطان ها به ترتیب ریه – پروستات و سرطان روده بزرگ می باشد.

وی افزود: ایران به لحاظ دانش فنی و امکانات نه تنها هیچ کم و کاستی نسبت به کشورهای دیگر ندارد بلکه در برخی موارد نیز دست برتر دارد. منتها از حیث نتیجه و عمل وضعیت اصلا مطلوب نیست. به عنوان مثال در کشورهای غربی بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد سرطان ها درمان می شوند ولی در کشور ما متاسفانه این مورد حدود ۳۰ درصد است.

مسئول بخش بیماری های غیرواگیر و مشاور مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود با اشاره به اینکه به لحاظ ساختاری و امکانات و دانش مشکل خاصی نداریم، گفت: ولی این فاصله زیاد را می بایست در علل دیگر جستجو کرد. مهمترین عامل کمبود و نبود اطلاعات و آگاهی مردم و عدم جدی گرفتن هشدارها و علائم اولیه بیماری است. متاسفانه اکثر سرطان ها تا به مراحل پیشرفته نرسد، علائم زیادی از خود بروز نمیدهد واین نبود علائم و یا کمبود آن باعث می شود فرد بیماری را جدی نگرفته و تا مرحله پیشرفت به بیماری امکان رشد و نمو می دهد.
دیندوست ادامه داد: همه بیماری ها و از جمله سرطان ها هرچقدر در مراحل اولیه و ابتدائی تشخیص داده شود، درمان آن ساده و موثرتر و کم عوارض تر خواهد بود. پس رمز موفقیت درمان بیماری سرطان در کشورهای توسعه یافنه دانستن ریسک فاکتورها (علائم خطر) – دانستن اولیه بیماری – پیگیری تا حصول نتیجه و پیگیری و کنترل بعد از درمان اولیه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خوشبختانه در سال های اخیر گام هایی در این زمینه در بخش دولتی و خصوصی برداشته شده است و طرح هایی هم برای توسعه آنها پیش بینی شده است. به عنوان مثال سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ بیش از ۴۰ درصد سرطان ها را شامل می شوند که در این مرکز بصورت رایگان مورد کنترل و غربالگری قرار می گیرند و اگر موردی هم باشد در مراحل اولیه تشخیص داده شده و به خود فرد اعلام می شود تا درمان او بطور کامل انجام بگیرد.

مسئول بخش بیماری های غیرواگیر بیمارستان بهبود تصریح کرد: معاینه و بررسی آموزش عوامل خطرساز (ریسک فاکتور) و آموزش علائم و نشانه های خطر و اصول درمان آموزش داده می شود و امید است شهروندان با اهمیت دادن به جان خود با مراجعه به این مرکز بصورت کاملا رایگان و بدون هزینه و اتلاف وقت از بروز اکثر این بیماری ها در خود جلوگیری نمایند.

دیندوست در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از هر ۸ خانم یک نفر به سرطان پستان و از هر ۲۳ نفر یک نفر به سرطان روده مبتلا می شوند. در کشور ما سالانه بیش از ۱۵۰ هزار مورد سرطان جدید بروز می دهد که متاسفانه مرگ و میر بالائی هم دارد.

مشاور امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست از اقدامات صورت گرفته توسط بیمارستان بهبود در راستای سلامت بانوان تقدیر کرده و خواستار تعامل هرچه بیشتر دستگاه های اجرایی با این بیمارستان جهت آگاه سازی بانوان شاغل در دستگاه ها از این خدمات شد.

شایان ذکر است معاینه رایگان بانوان همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۴:۰۰ در طبقه سوم ساختمان سلامت بیمارستان بهبود انجام می گیرد.

پاسخ بدهید