ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > دسته‌بندی نشده > میرمحمد صادقی: زنان قربانیان اصلی خشونت در جهان هستند.
رئیس کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی، زنان را قربانیان اصلی منازعات و جنگ ها اعلام کرد و گفت: زنان بیشترین آسیب ها و قربانیان خشونت در طول جهانی اول و دوم و منازعات داخلی قرار گرفتند.

حسین میرمحمد صادقی روزیکشنبه در«نشست تخصصی زنان معماران صلح» با بیان این که درهر نقطه از جهان جنگ و خونروزی اتفاق افتاده زنان نیز قربانی و تحقیر شدند، اظهار کرد: زنان بسترساز فرهنگ صلح و دوستی هستند و درهر منطقه ای که زنان را مورد تکریم و احترام قرار گرفتند صلح و دوستی بر جنگ و خونریزی حاکم شده است.
وی افزود: نگاه به زنان در بسیاری از جنگ ها تنها به عنوان غنیمت جنگی شمرده شدند و حتی مورد تجاوز نیروهای مهاجم قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه در اخبار منتشر شده جنایت و نسل کشی مسلمانان میانمار برخی از زنان نیز مورد تعدی و تجاوز به منظور از بین بردن نسل قرار گرفتند، ادامه داد: ادیان ابراهیمی بر دوری از خشنونت تاکید بسیار کرده اند و حتی ادبیات و فرهنگ ایرانی نیز جنگ و خشونت را مذمت کرده است.
این رئیس کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی، با بیان این که امروزه پس از مواد مخدر، قاچاق انسان سود آوری زیادی برای قاچاقچیان بین المللی دارد، گفت: باندهای مافیایی قاچاق انسان نیز بسیاری از زنان را با وعده های دروغین کسب و کار، تحصیل و زندگی بهتر جذب و در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به فروش می رساند.
صادقی گفت: زنان باید بیاموزند که در صورت بروز خشونت حتی اگر از سوی نزدیکان شان بود، آن را گزارش کنند.
وی افزود: برای جلوگیری از بروز وکاهش خشونت بایستی ضمن آسیب شناسی به تعریف دقیقی ازمعنای خشونت برسیم تا با برنامه ریزی منسجم و کارشناسی با این معضل برخورد کنیم. البته هر رفتاری که موجب احساس حقارت در فرد شود خشونت نامیده می شود، که انواع گوناگون دارد.
به گفته صادقی خشونت خانگی یکی از انواع خشونت است که مربوط به کشور و منطقه خاصی نیست و غرب نیز از آن رنج می برد؛ آمار نشان می دهد بسیاری از آن، از طرف همسر و شریک جنسی شان دچار خشونت می شوند که آمار پزشکی قانونی ایران نیز حاکی از این امر دارد که بسیاری از زنان در ایران دچار خشونت های خانگی می شوند.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی خشونت جنسی علیه زنان را یکی دیگر از خشونت علیه زنان اعلام کرد که در پاره اوقات گزارش نمی شود.
صادقی گفت: البته خشونت جنسی را مدت ها به عنوان خشونت تلقی نمی کردند و به آن اهمیت نمی دادند و خشونت جنسی تنها جرم علیه شرافت محسوب می شد ولی پس از مدت ها بیانیه و قطعنامه زیادی در این مورد صادر شد و هم اکنون با قدرت پیدا کردن زنان این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
همایش ‘زنان، معماران صلح’ به مناسبت روز جهانی صلح در دفتر سازمان ملل در تهران برگزار و این همایش به مناسبت روز جهانی صلح و با همکاری موسسه صیانت از حقوق زنان، کرسی حقوق بشر یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، وزارت امورخارجه و دفتر سازمان ملل در تهران تشکیل شد.
براساس این گزارش، حسن میرمحمدصادقی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ، ماریا دوتسنکو رییس دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران و زهرا پیشگاهی فرد مشاور وزیر امور خارجه در این همایش بعنوان سخنرانان اصلی مطالبی عنوان کردند.
٢١ سپتامبر روز جهانی صلح نام گرفته است و این روز اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد، و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته ‌است.

پاسخ بدهید