ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > فرهنگ و اقتصاد؛ دو روی سکه تمایل برای گرفتن مهریه سنگین
فرهنگ و اقتصاد؛ دو روی سکه تمایل برای گرفتن مهریه سنگین
فرهنگ و اقتصاد؛ دو روی سکه تمایل برای گرفتن مهریه سنگین

فرهنگ و اقتصاد؛ دو روی سکه تمایل برای گرفتن مهریه سنگین

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه شهرکرد گفت: جبر فرهنگی و مقایسه با دیگر دختران و نبود فرصت‌های برابر و بعد اقتصادی از عوامل مهم برای گرایش به مهریه سنگین است.

مهدی امینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مهریه جنبه‌های مختلفی دارد، اظهار کرد: مسئله حقوقی تنها یکی از جنبه‌های مهریه است، بعد دیگر مهریه فرهنگی بوده که در بسیاری از مواقع باعث تشدید اعمال مهریه‌های سنگین شده و گویا رقابتی را در جامعه شکل داده است.

وی افزود: گاهی این تفکر پیش می‌آید که اگر مهریه خانمی کم است ممکن است وی مشکلی داشته باشد، باید گفت که رفع این مسائل نیاز به فرهنگ‌سازی به‌خصوص برای دختران و پسران جامعه دارد.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه شهرکرد درباره علت در نظر گرفتن مهریه‌های بالا، تصریح کرد: جبر فرهنگی و مقایسه با دیگر دختران فامیل باعث چشم و هم‌چشمی و در نهایت میل زنان به گرفتن مهریه‌های سنگین باعث این امر شده است البته ناگفته نماند که این فرهنگ تا حدودی در جامعه کم‌رنگ شده است.

امینی نبود فرصت‌های برابر و بعد اقتصادی را عاملی دیگر برای گرفتن مهریه سنگین عنوان کرد و افزود: خیلی از اوقات زنان به مهریه به چشم پشتوانه مالی نگاه می‌کنند زیرا پس از طلاق در بسیاری از اوقات شخص تمایلی برای برگشت به سوی خانه پدری ندارد و یا خانواده پذیرای او نیستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از لحاظ اقتصادی شرایطی فراهم کنیم که زن پس از طلاق بتواند یک زندگی آبرومندانه و در حد شان خود داشته باشد تمایل به مهریه سنگین کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه شهرکرد یادآور شد: مردان باید بدانند که مهریه یک دین بوده، عندالمطالبه است و ضمانت اجرا دارد، از طرفی دیگر دختران جامعه نیز باید به قیمت سکه و اینکه بسیاری از جوانان توانایی پرداخت ندارند، توجه داشته باشند.

این استادیار دانشگاه با تاکید بر اینکه آموزش و کار فرهنگی در زمینه کاهش مهریه ضروری است، خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی مسئله‌ای نیست که بتوان آن را از طریق قانون و بخش‌نامه در جامعه پیاده کرد.

وی گفت: زمانی که اختلافی بین زوجین پیش می‌آید، طرفین باید یک توازن قوا و به اصطلاح اسلحه‌های حقوقی برابری داشته باشند تا حق یک طرف ضایع نشود، حذف مهریه و محدود کردن آن نیز به ضرر زوجه است، بارها مشاهده شده است که با وجود انتقادهای سنگین نسبت به مهریه بالا زوجه در بسیاری از موارد طلاق خود را به واسطه پشتوانه مهریه بالا از زوج به‌دست می‌آورد.

امینی در خصوص طرح کمیسیون حقوقی «مهریه بیش از ۵ سکه زندان ندارد» تصریح کرد: قانون فعلی حمایت خانواده در مجلس به‌منظور جلوگیری از پر شدن زندان‌ها از بدهکاران مهریه بنا دارد طرح مذکور را تصویب کند، باید گفت که این قوانین قصد کاهش مهریه را نداشته، به‌طوری که اگر زوج اموالی داشته باشد زن می‌تواند آن را توقیف کرده و به فروش برساند.

 این استادیار دانشگاه اضافه کرد: حبس زمانی قابل اجرا است که بدهکار مال و اموالی داشته باشد و از پرداخت سرباز بزند روح قانون بدین صورت نیست که فردی که استطاعت مالی ندارد به زندان برود چون به سود دو طرف نیست، حبس شخصی که واقعا توانایی پرداخت مهریه را ندارد نه از لحاظ شرعی صحیح است و نه با استانداردهای حقوق بشری مطابقت دارد.

این استادیار دانشگاه درخصوص پیشنهاد پرداخت نقدی قسمتی از مهریه پس از عقد توضیح داد: عملی شدن این پیشنهاد باعث می‌شود که زوجه به بخشی از مهریه خود دست پیدا کند و آنگاه بر سر پرداخت سکه دو طرف به یک توافق برسند، اما باید جنبه‌های دیگر این مسئله مانند تطابق با فرهنگ و سنت را بررسی کرد.

پاسخ بدهید