ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

شکستن حلقه، سکوی پرتاب بسکتبالیست تبریزی

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > شکستن حلقه، سکوی پرتاب بسکتبالیست تبریزی

“ناهیده اسدی” دختر بسکتبالیست تبریزی است که پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پیموده و امروز به یکی از ارکان اصلی تیم ملی بزرگسالان جمهوری‌اسلامی‌ایران تبدیل شده است.

این ورزشکار ۲۳ ساله یکی از هزاران استعداد خطه آذربایجان در ورزش است که در تمام رده های سنی تیم های ملی عضویت و در مسابقات مختلف برون مرزی حضور داشته است، وی دلیل جذب خود به بسکتبال را جنب و جوش بیش از حد دوران کودکی و شکستن حلقه بسکتبال مدرسه با وجود قد نه چندان بلند می داند که باعث شد زیر نظر مربیان مدارس، دانشگاه و سپس رده های باشگاهی تمرین و به تیم های ملی برسد.

هر چند رشته بسکتبال چند سالی در تبریز رونق داشت و تیم شهرداری این شهر به قهرمانی لیگ برتر در بخش آقایان نیز دست یافت و حتی در بخش بانوان نیز بسکتبال این شهر یک بار مقام سومی لیگ برتر را کسب کرد اما از حدود چهار سال قبل بسکتبال تبریز حضوری در لیگ برتر باشگاه های کشور نداشته است و از همین رو ناهیده اسدی سال گذشته فعالیت خود را در تیم پالایش نفت آبادان ادامه داد.

خبرنگار ایرنا در آستانه اعزام این ورزشکار ملی پوش به رقابت های جهانی بسکتبال ۳ نفره در چین گفت وگویی با وی انجام داده است که ماحصل آن را می خوانید:

 حضور ناهیده اسدی همراه تیم ملی زیر ۲۳ سال ایران در رقابت های آسیایی اندونزی

* چطور شد که بسکتبال را به عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کردید؟

من در دوره کودکی شیطنت های خاصی داشتم و همین شیطنت هابود که موجب کشیده شدنم به رشته بسکتبال شد و در دوره ابتدایی در مدرسه زیر نظر لیلا محمدپور این ورزش را آغاز کردم و از اینکحه در این رشته فعالی دارم بسیار راضی ام چون انتخاب اول و آخرم در ورزش بسکتبال بوده و خواهد بود.

* چه شیطنتی موجب شد انتخاب اول و آخر شما بسکتبال باشد؟

باورش سخت است اما من در آن سن و سال کم و قد کوتاهی که داشتم حلقه تخته سبد بسکتبال مدرسه را شکستم و همین کار باعث شد تا استعداد و علاقه پنهانم به این رشته توسط معلم ورزش کشف شده و من را بلافاصله برای آموزش این ورزش انتخاب و راهنمایی کند.

* اولین اردوی تیم ملی را کی تجربه کردی؟

چند سال پیش بود که در رده سنی نوجوانان توانستم توانایی هایم را به نمایش گذاشته و اولین بار به اردوی تیم ملی نوجوانان دختر ایران دعوت شوم، همان سال در این رده سنی مسابقات چند جانبه ای برگزار شد که عنوان سوم را به همراه تیم ملی ایران به دست آوردم و بعد از آن همه ساله به اردوهای تیم ملی در رده های سنی دعوت شدم.

* چطور شد سر از اردوی تیم ملی ۳ نفره ایران در آوردی؟

این رشته در ایران و جهان نوپا است و من با توجه به فیزیک بدنی که دارم توانستم در این رشته به اردوی تیم ملی دعوت شده و بعد از حضور در بازی های آسیایی اندونزی که چند ماه قبل برگزار شد،  به عنوان کاپیتان تیم ملی انتخاب شده و قرار است در مسابقات جهانی چین به میدان بروم.

*  این رقابت های جهان چه موقع برگزار خواهد شد؟

پس از برگزاری اردوی تیم ملی در تهران،  قرار است اعزام به صورت متصل از همین اردو صورت بگیرد و ما امروز /دوشنبه / هشتم مهر ماه عازم چین خواهیم شد تا در مسابقات جهانی این رشته شرکت کنیم.

* چه تیم هایی همگروه ایران هستند؟

در گروه سختی قرار داریم و با تیم های آلمان،  رومانی،  اوگاندا و مغولستان رقابت خواهیم کرد.

* پیش بینی شما از نتایج چیست، آیا می توانیم از گروه صعود کنیم؟

این موضوع قابل پیش بینی نیست و در ورزشی که هنوز شناخته شده نیست نمی توان رقیبان اصلی و مدعیان را شناسایی کرد، بنابراین از این رهگذر پیش بینی صعود به عنوان یکی از دو تیم راه یافته به دور بعدی کار سختی است.

* یعنی قابلیت شکست دادن تیم های مغولستان و اوگاندا را نداریم تا با یک پیروزی دیگر در برابر رومانی صعود کنیم؟

اتفاقاً بخش غیرقابل پیش بینی همین جاست که تیم های فیزیکی در این ورزش کیفیت و شرایط خوبی را از خود به نمایش می گذارند و در این وضعیت تیم های مورد اشاره شما یعنی اوگاندا و مغولستان شرایط بهتری نسبت به ۳ تیم دیگر دارند.

* در تیم ملی ۳ نفره ایران در چه پستی بازی می کنید؟

پست تخصصی من پوینت ۱-۲ است، اما بسته به شرایط بازی و نظر کادر فنی در شوتینگ گارد نیز کار می کنم.

 ناهیده اسدی با پیراهن پالایش نفت آبادان در لیگ برتر

* شما سابقه کسب مقام سومی لیگ برتر همراه با تیم بسکتبال شهرداری تبریز را دارید، وضعیت این رشته در شهر خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه در حال حاضر تفکر حرفه ای و امکانات و تجربه لازم برای حضور در سوپر لیگ بانوان کشور در بسکتبال تبریز وجود ندارد و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی در بخش بانوان بسکتبال آذربایجان شرقی برای حضور در سطح اول بسکتبال کشور نیست.

پاسخ بدهید