ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

زنان روستایی آذربایجان‌غربی موفق به دریافت استاندارد تشویقی شدند/تلاش برای تولید محصولات کشاورزی سالم

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > زنان روستایی آذربایجان‌غربی موفق به دریافت استاندارد تشویقی شدند/تلاش برای تولید محصولات کشاورزی سالم

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: زنان روستایی آذربایجان‌غربی با اهتمام به استفاده حداقلی از سموم در تولید محصولات کشاورزی، موفق به دریافت استاندارد تشویقی در تولید سیب‌ درختی، انگور و گوجه‌فرنگی شدند.

بیتا احمدیان مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: زنان روستایی آذربایجان‌غربی با اهتمام به استفاده حداقلی از سموم  در تولید محصولات کشاورزی، موفق به دریافت استاندارد تشویقی در تولید سیب‌ درختی، انگور و گوجه‌فرنگی شدند.

وی افزود: پروژه ملی استقرار استانداردهای کشاورزی ویژه زنان روستایی با هدف ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصولات گواهی‌شده طی سه سال اخیر در چهار شهرستان ارومیه، اشنویه، میاندوآب و بوکان اجرا شد.

وی با اشاره به تولید چهل تن سیب استاندارد در استان، تصریح کرد: اطلاعات میزان تولید بقیه محصولات نیز به زودی ارائه می‌شود.

احمدیان ادامه داد: پس از برداشت محصولات و انجام آزمایش و آنالیزهای لازم در خصوص باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین، کد شناسایی ۹ رقمی، گواهی انطباق و گواهی استاندارد تشویقی همزمان برای سه محصول سیب، انگور و گوجه­‌فرنگی استان صادر شد.

وی با اشاره به لزوم تولید محصولات گواهی‌شده و استاندارد با هدف ارتقای سلامت مردم، افزود: محصولات گواهی‌شده به تولیداتی اطلاق می‌شود که باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین در آنها در حد مجاز است و کمیت و میزان تولید و تناژ به اندازه کیفیت محصول اهمیت ندارد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات گواهی‌شده به نشانی اینترنتی cerganic.maj.ir توسط وزارت جهادکشاورزی ایجاد شده و اطلاعات، دستورالعمل‌ها و قوانین مرتبط با حد مجاز آلاینده‌ها در آن بارگزاری می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

احمدیان افزود: متقاضی ابتدا باید در این سامانه ثبت‌­نام و با انتخاب مدیر کنترل کیفی و شرکت بازرسی نسبت به ادامه فرآیند طبق راهنما اقدام کنند و در نهایت بعد از اتمام مراحل از طریق سامانه و دریافت تمامی مجوزهای لازم، گواهی استاندارد تشویقی با اعتبار سه ساله صادر می­‌شود و کشاورزان می­‌توانند محصولات خود را با کد شناسایی و استاندارد در بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان محصولات گواهی‌شده به ویژه در مرحله عرضه به بازار، گفت: مهمترین اهداف و برنامه­‌های این اداره، ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصولات استاندارد از طریق آموزش بهره­‌برداران، تولید برنامه­‌های رادیویی و تلویزیونی، رایزنی با دستگاه‌های مربوط درباره حمایت از عرضه این محصولات و تشویق تولیدکنندگان و همچنین ایجاد سایت‌های الگویی، ترویجی است.

پاسخ بدهید