ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > همایش ها و نشست ها > دومین همایش بین‌المللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی

به گزارش روابط عمومی مؤسسه صیانت از حقوق زنان، امسال دومین همایش بین‌المللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، با مشارکت جمعی از نهادهای غیردولتی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی با محوریت جنایات جنگی ایالات متحده در کشورهای جهان، صبح روزسه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹:۳۰، در سالن سوره حوزه هنری با حضور صاحبنظران و اندیشمندان، نمایندگان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و فعالان حقوق بشری و با مشارکت جامعه الزهرا، بسیج حقوقدانان، حوزه هنری، بسیج جامعه زنان، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، وزارت دادگستری، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه آزاد اسلامی و… برگزار شد.

در این همایش بین المللی «سرکار خانم دکتر مهدیه شادمانی» به عنوان دبیر همایش، آقایان «دکتر محمد دهقان»، معاون حقوق رئیس جمهور، «سیدمجتبی ابطحی»، رئیس دبیرخانه دائمی کنفرانس حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی و «دکتر عباسعلی کدخدایی»، عضو حقوقدانان شورای نگهبان و استاد حقوق دانشگاه تهران، «یونس عرب» مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران، «جان جیمز یوبل» مستندساز و فعال رسانه‌ای و خانم «مرضیه هاشمی» فعال رسانه‌های، خانم «بتول محقق» پژوهشگر و شاهد جنایت جنگی ایالات متحده آمریکا در افغانستان به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین در حاشیه این همایش نمایشگاه عکس نیز برگزار شد.

سخنرانی دکتر مهدیه شادمانی؛ دبیر همایش

امسال دومین سال پیاپی که ما یک کنگره بین المللی را با مبحث حقوق بشری آمریکایی برگزار می‌کنیم و قصدمان این است که یک افشایی داشته باشیم از جنایات جنگی که ایالات متحده آمریکا در طی سال‌های مختلف در کشور‌های مختلف بروز داده است ایالات متحده در طول ۲۴۵ سال در ۲۲۷ جنگ شرکت داشته وحملات نظامی زیادی انجام داده مرگ بارترینش شاید در ویتنام رخ داده است که ما می‌دانیم تعاد غیرنظامیان کشته شده شده در حدود دو میلیون نفر بوده است، اما آیا ما بازتاب رسانه‌ای از این‌ها دیدیم نه، نه بازتاب رسانه‌ای داشته و نه آن تاثیری که در افکار عمومی باید بگذارد و از آمریکا منفور باشند بنابراین ما نیاز داریم در جامعه نخبگان و همین طور عموم مردم با ابزار‌های مختلفی از جمله برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های تخصصی بتوانیم افشا کنیم این ماهیت پلید آمریکا را بنابراین ما در طی این دوسال اخیر یک کنگره بین المللی را برگزار کردیم امسال هم که فردا ششم تیر هستش دومین کنگره را برگزار می‌کنیم و و در خدمت میهمانان داخلی و خارجی خواهیم بود و هم افراد متخصص حضور دارند و هم از عموم مردم دعوت می‌کنیم که در این کنگره شرکت داشته باشند.

سخنرانی دکتر محمد دهقان؛ معاون حقوقی رئیس جمهور

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور طی سخنانی در دومین همایش بین المللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد شهید آیت الله بهشتی، گفت: در سراسر تاریخ انقلاب اسلامی در هر ماه می‌توان سندی از جنایت‌های آمریکا علیه کشورمان را مشاهده کرد؛ اکنون و پس از فروخوابیدن گرد و غبار‌های سال‌های نخست انقلاب، نمی‌توان در سرپا ماندن گروهک تروریستی منافقین به دلیل حمایت‌های آمریکا تردیدی داشت؛ آمریکا منافقین را به دندان گرفت تا ابزاری برای جنایت علیه ایران داشته باشد.

وی با اشاره به جنایت‌های انجام شده از سوی منافقین در جریان جنگ تحمیلی و پس از آن، تصریح کرد: منافقین پس از رانده شدن از عراق، با کمک آمریکا در اروپا مستقر شدند.

دهقان در ادامه به ماجرای کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد، تاکید کرد: این کودتا سند دیگری از جنایت آمریکاست؛ در هشتم شهریور ماه نخست وزیر و رئیس جمهور کشورمان به دست تروریست‌ها به شهادت رسیدند؛ در ماه مهر صدام با حمایت آمریکا و تحت تاثیر مزدوران فراری از ایران به کشورمان حمله کرد و هشت سال جنگ را به کشورمان تحمیل کرد؛ حملات شیمیایی به کشورمان در جریان جنگ تحمیلی بخش دیگری از جنایت‌های آمریکا علیه ایران است؛ جنایتی که به شهادت و جراحت شمار زیادی از هموطنان ما منجر شد.

دهقان، بیان کرد: ۱۳ آبان سند افشای جنایت‌های آمریکاست؛ در پنجم اردیبهشت آمریکا مستقیما به ایران حمله کرد که خداوند آن‌ها را در طبس خوار کرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین جنایت آمریکا علیه کشورمان، اعمال تحریم‌ها طی چند دهه گذشته است؛ اگرچه در اسناد مربوط به این جنایت، دارو و کالا‌های پزشکی از تحریم معاف شده‌اند، اما پیچیدگی و گستردگی تحریم‌ها عملا دارو را تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌داد؛ به این ترتیب بیماران زیادی در کشور ما تحت تاثیر این بحران دارویی ناشی از اعمال تحریم‌ها قرار گرفتند.

معاون حقوقی رئیس جمهور، عنوان کرد: هدف آمریکایی‌ها از اعمال تحریم‌های گسترده، به ستوه آوردن مردم ایران بود و خود آمریکایی‌ها به این هدف نامشروع یعنی شوراندن مردم علیه دولت اذعان و اعتراف داشتند؛ این در حالی است در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری تصریح شده که هر اقدام منجر به رنج عظیم و صدمه شدید برای مردم یک جنایت است؛ آیا تحریم‌های آمریکا موجب چنین رنج و صدمه‌ای نشد؟

وی، تاکید کرد: تحریم‌ها سبب بروز موج‌های تورمی متعددی در کشور شد که مردم ما را به زحمت انداخت.

وی همچنین ضمن اشاره به جنایت‌های آمریکا در سوریه، فلسطین، لبنان، یمن، افغانستان، … تاکید کرد: در هر گوشه‌ای از جهان اثری از جنایت‌های آمریکا وجود دارد؛ جنایت‌های آمریکا فهرست بلندی است؛ آمریکا میلیون‌ها نفر را برای آن چه منافع ملی خود می‌دانند، به خاک و خون کشید؛ اکنون این کشور رذیلانه و گستاخانه مدعی حقوق بشر هم شده و خود را سردمدار حقوق بشر معرفی و دیگر کشور‌ها را در این زمینه قضاوت می‌کند.

دهقان، ادامه داد: آمریکا با وجود جنایت‌های مختلف علیه کشورمان به هدف خود نرسید؛ آمریکا ابتدا از ایران و سپس از منطقه اخراج شد؛ کشور‌های مسلمان هم به تدریج به این نتیجه رسیدند که به کشور جنایتکاری مانند آمریکا نمی‌توان تکیه کرد؛ باید تاکید کرد که همه این جنایت‌ها برای آمریکا حاصلی نداشت جز افول و ضعف روز بروز در عرصه داخلی و جهانی.

معاون حقوقی رئیس جمهور، گفت: افول آمریکا سبب نمی‌شود ما به دنبال عدالت نباشیم؛ ما علیه جنایت تحریمی آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کردیم و امیدواریم قضات این دیوان با انصاف رای بدهند؛ در عین حال، پرونده‌های دیگری برای استیفای حقوق ملت ایران در عرصه جهانی را آغاز کردیم؛ از آن جمله پرونده شهید سلیمانی در مرحله نهایی است و به زودی اقدام خواهد شد.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در دومین همایش بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه در هر ماه سندی از جنایات آمریکا وجود دارد گفت: در تیر ماه دو حادثه رخ داده است که عامل هر دو آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: جریان منافقین با پشتیبانی و حمایت آمریکا در سال‌های متمادی توانستند سرپا بمانند و آمریکایی‌ها منافقین را در دندان خود برای انجام جنایات نگه داشتند.

دهقان با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد گفت: در مرداد ماه نیز خاطره کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با جنایات آمریکا انجام گرفت و این نیز سندی دیگر برای جنایات آمریکا است.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: در ۸ شهریور نیز نخست وزیر ایران به شهادت رسید همچنین در مهر ماه نیز شاهد آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران بودیم و مشاهده شد که آمریکا به صدام کمک کرد و صدام مزدور حماقت کرد و ۸ سال جنگ تحمیلی را علیه ایران ایجاد کرد.

وی با اشاره به حملات شیمیایی گفت: هزاران نفر از افراد و مردم بیگناه در حلبچه و خاک ایران کشته و مصدوم شدند و تعدادی از جانبازان شیمایی ایرانی در هلند از شرکتی که بیش از ۵ هزار تن مواد شیمیایی در اختیار صدام گذاشته بود شکایت کردند.

دهقان با بیان اینکه ۱۳ آبان سند جنایات آمریکا است گفت: آمریکایی‌ها از همان آغاز تلاش کردند تا نفوذی‌های خود را در حکومت جای دهند و از طریق خائنین جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در کنار تمام این جنایات بحث تحریم‌ها نیز مطرح است گفت: آمریکا چند دهه است که برای فشار آوردن به ایران از هیچ ابزاری کوتاهی نکرده و تحریم‌های بسیاری را علیه ایران اعمال کرده است.

وی ادامه داد: میلیون‌ها نفر در ایران با دلیل شدیدترین تحریم‌ها در معرض مشکلات فراوان قرار گرفتند و همان زمان بود که یکی از مسؤولان آمریکا گفت اگر مردم ایران به دنبال خوردن غذا هستند باید به حرف ما گوش کنند.

دهقان تصریح کرد: آمریکایی‌ها از هر وسیله نامشروعی برای رسیدن به هدف نامشروع خود استفاده کردند و به دنبال آن بودند تا با ایجاد فشار بر مردم حکومت را ازهم ببرند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در بیانیه‌های حقوق بشر تصریح شده است که هر اقدامی که موجب رنج عظیم برای مردم شود اشتباه است گفت: در سال ۹۱ و ۹۲ با افزایش قیمت دلار قیمت کالاها چندین برابر شد که این موجب رنج مردم شد همچنین با خروج آمریکا از بر جام بازهم قیمت کالاها افزایش یافت و قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید و افراد ضعیف‌تر در وضعیت شدید زندگی قرار گرفتند اما ایران خود را از زیر آوار تحریم‌ها بیرون آورد.

وی گفت: طبق گزارش سازمان ملل تحریم‌هایی که با پیگیری آمریکا علیه عراق وضع شد منجر به کشته شدن ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر شد.

دهقان اظهار کرد: زمانی می‌توان به عدالت سازمان ملل ایمان آورد که آمریکایی‌ها را محاکمه کنند اگر اشخاصی که مستقیماً دستور ارتکاب جنایات را داده اند محاکمه شوند آنگاه می‌توان ادعا کرد سازمان ملل بی طرف است.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: جنگ نیابتی را آمریکا انکار نکرد و جنایاتی که در فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، یمن انجام شد حاکی از آن است که دست آمریکا به خون کودکان و مردم بیگناه آلوده است همین آمریکایی‌ها مستقیماً عروسی افغانستان را به خاک و خون کشیدند.

وی با بیان اینکه فهرستی از اقدامات جنایات آمریکا وجود دارد گفت: آمریکایی‌ها برای منافع خود میلیون‌ها نفر را کشتند و ادعای حقوق بشر دارند و این نشان از رذالت و پر رویی آمریکایی‌ها دارد.

دهقان با بیان اینکه خوشبختانه با وجود تمام این جنایات آمریکا به اهداف خود نرسید گفت: آمریکا در ۲۲ بهمن سال ۵۷ از ایران اخراج شد و سال‌های بعد نیز با مجاهدت و وحدت مسلمین از منطقه نیز تا حد زیادی اخراج شد و منافعش به خطر افتاد و خوشبختانه کشورهای مسلمان نیز به تدریج به این نتیجه رسیدند که نمی‌شود به کشور جنایتکاری مثل آمریکا پناه برد و به آن تکیه کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه تحریم‌ها پرونده سنگینی علیه آمریکا تهیه شده است و ۱۰ ها جلد سند علیه این تحریم‌ها آماده شده است و برای مقابله با تحریم‌های علیه ایران هر اقدامی انجام می‌شود و کارشناسی‌های لازم درباره پرونده جنایات آمریکا علیه فرمانده مجاهدین در مراحل پایانی است و به زودی به اتمام می‌رسد تا همه مردم دنیا شاهد جنایات آمریکا باشند و کسانی که همچنان چشم به آمریکا بسته‌اند و با افتخار خود را غرب گرا می‌دانند به هوش بیایند.

سخنرانی سید مجتبی ابطحی؛ دبیرکل کنفرانس انتفاضه فلسطین

سردار ابطحی، دبیرکل انتفاضه فلسطین، ضمن تشریح نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا، گفت: مبنای حقوق بشر در آمریکا عبارتند از اقتصادپرستی، نژادپرستی، ایدئولوژی پرستی، حزب پرستی، لابی پرستی؛ این‌ها سبب بروز نظام ضد حقوق بشری شدیدی در آمریکا شد. وی اظهار کرد: ما در مهندسی جدید جهان باید از لاک دفاعی دربیاییم و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، به دنبال سهم خود باشیم؛ ما باید پیگیر عدالت در پرونده‌های جنایت‌های آمریکا باشیم.

 سخنرانی یونس عرب؛ مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران

یونس عرب، دبیر انجمن تالاسمی در این نشست ضمن اشاره به دشواری‌های ایجاد شده برای شهروندان مبتلا به تالاسمی در پی تشدید تحریم‌های آمریکا، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با اثرات سوء این تحریم‌ها ارائه کرد.

وی اظهار کرد: آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل پس از سفر به ایران و دیدار با شهروندان ایرانی مبتلا به تالاسمی در گزارش خود آورده است که تحریم‌ها بر حق حیات و سلامت بیماران تالاسمی ایران تاثیر سوء گذاشته است.

سخنرانی دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدانان شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان در دومین همایش بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه حقوق بشر به عنوان یک موضوع پذیرفته شده مورد قبول است گفت: قالب کشورها مدعی‌اند که هم مدافع حقوق بشر هستند و هم اصول آنرا رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز دولتی وجود ندارد که بگوید حقوق بشر را دنبال و اجرا نمی‌کند و در مقابل انبوهی از اسناد بین المللی که تعهدات حقوق بشری را بر کشورها تحمیل می‌کند وجود دارد و سازمان‌های حقوق بشری نیز بسیار هستند.

کدخدایی با بیان اینکه عملکرد دولت آمریکا عیان و روشن است گفت: از یک سو تعهدات و اصول و قواعد حقوق بشر و از از سویی دیگر تعهدات آن نیز مشخص است.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اقداماتی که آمریکا برای منافع خود انجام داده است گفت: رژیم آمریکا هرساله گزارش حقوق بشری را منتشر می‌کند اما باید اقدامات خود آن نیز مشخص شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: برخی از صاحب‌نظران آمریکایی در خود آمریکا نسبت به جنایات این کشور در افغانستان و به‌ویژه زندان گوانتانامو و شکنجه قرون وسطایی زندانیان آن اعتراض کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آمریکا اعلام می‌کرد که اقدامات انجام شده در گوانتانامو بر اساس قوانین این کشور ایرادی ندارد گفت: اما حقوق‌دانان آمریکایی اعتراض کردند که در قانون چنین موضوعی وجود ندارد و رئیس جمهور و کنگره حق اعطای دستور در این باره را ندارند.

کدخدایی ادامه داد: حقوقدانان آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا که خود مدعی حقوق بشر است، حقوق اولیه مردم را نقض می‌کند در قضیه عراق هم شاهد بودیم که با بهانه اینکه رژیم عراق دارای سلاح‌های کشتار جمعی است علیه این کشور جنگ به راه انداختند که در نتیجه آن مردم عراق آواره شدند و زیرساخت‌ها در این کشور از بین رفت.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: جنایات آمریکا علیه افغانستان و عراق به حدی آشکار بود که صدای خود آمریکایی‌ها را درآورد. بعد از مدتی با روی کار آمدن دولت اوباما در آمریکا گفته شد که زندان‌ها باید برچیده شود اما یک قانون حداقلی وضع شد و فعالیت آن ادامه یافته است البته اخیراً گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که فعالیت دادگاه گوانتانامو همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در بحث عراق و افغانستان که در آنها جنایات هولناک بر خلاف اصول و اسناد حقوق بشری واقع شد قطعنامه‌های شورای امنیت هم نادیده گرفته شده است گفت: این قطعنامه‌ها تأکید می‌کند؛ در هر اقدامی که می‌خواهد صورت بگیرد باید اصول و قواعد بین‌الملل و حقوق بشر و حقوق بشردوستانه رعایت شود اما هیچ‌کدام در اقدامات آمریکا در به‌اصطلاح مبارزه با تروریسم رعایت نشده است.

وی به جنایات گروه داعش اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها اعتراف کردند که داعش به عنوان یک گروه تروریستی تکفیری، مولود سیاست‌های آمریکا بود و حمایت این کشور را داشتند هدف آمریکا از تشکیل داعش این بود تا جنایت‌هایی که خودشان رویشان نمی‌شد انجام دهند را به این گروه واگذار کنند و با تهدید منافع مشروع مردم در منطقه به دنبال آن بودند تا منافع نامشروع خودشان را تأمین کنند. مسئولیت جنایات داعش در سوریه و عراق از سوی گروه‌های تکفیری به عهده آمریکاست.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا خلاف موازین حقوق بشر است، گفت: وقتی کالایی که مرتبط با حیات بشر است تحریم شود و حق سلامتی مردم را مخدوش سازد، اصول و قواعد حقوق بشر زیر پا گذاشته شده است. شورای امنیت قطعنامه‌هایی تصویب و اعلام کرد که در اقدامات، رعایت حقوق بشر الزامی است، آمریکا با تصویب آنها مخالف بود و بعدها به دلیل فشار افکار عمومی باعث شد به این موضوع تن دهند. آیا می‌توان جامعه‌ای را تحریم غذایی کرد؟ پس حقوق بشری که گوش فلک را پر کردید کجاست، شما آمریکایی‌ها مدعی دفاع از حقوق بشر هستید اما اقدامات شما با تعهداتی که در میثاقین و اعلامیه ۱۹۴۸ و سایر اسناد حقوق بشر که برخی از آنها را خودتان ابداع کرده‌اید، همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: مقامات رژیم آمریکا نشان دادند هر جایی که منافع نامشروع و منافع ملی آنها ایجاب کند اسناد حقوق بشری را کنار می‌گذارند و هر وقت می‌خواهند دولت و مردم و جامعه‌ای را سرکوب کنند مدعی نقض آنها می‌شوند.

کدخدایی سپس به موضوع ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا پرداخت و گفت: در قضیه آخری که داشتیم که پایان اقدامات جنایت‌آمیز آمریکا نخواهد بود، ترور شهید سلیمانی و همراهان او بود که آمریکا باید پاسخ دهد که با چه مبنایی رخ داد؟ در افغانستان و عراق هیچگونه تهدید بالقوه‌ای از سوی این دو کشور نسبت به آمریکا وجود نداشت و دولت آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم به آنها حمله کرد. شهید سلیمانی هم تهدیدی برای آمریکا نبود، اما توسط این کشور ترور شد.

وی تأکید کرد: در قضیه داعش آمریکا کاری نتوانست پیش ببرد و شهید سلیمانی با مجاهدت جوانان، منطقه را از شر داعش راحت کرد. آیا این بود پاداش آن همه ایثارگری و فداکاری که در یک سفر رسمی اقدام به ترور ناجوانمردانه کردند؟ آمریکایی‌ها اگرچه مسئولیت این ترور را پذیرفتند اما آن را توجیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه وقت پاسخگویی آمریکا در دادگاه بین‌المللی فرا رسیده است، ادامه داد: موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا با همراهی برخی کشورهای غربی اتفاق می‌افتد. اگر اقدامات خلاف حقوق بشر و خلاف حقوق بین‌الملل آمریکا را در نظر بگیریم، وظیفه همه مردم مظلوم این است که با جنایت‌های بیشمار آمریکایی‌ها مقابله کنند و نگذاریم قدم‌های بیشتری بردارند و جنایت‌های بیشتری مرتکب شوند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه گفت: در دهه ۷۰ آمریکا با کودتاهای نظامی در کشورهای مختلف دخالت می‌کرد که در ایران هم سابقه داشته است. آیا آمریکا برای این دخالت‌ها محاکمه شده است؟ آمریکا با ادعای حقوق بشر خلاف اصول حقوق بشر گام برمی‌دارد اما باید برای حمله به افغانستان و عراق و تحریم‌ها علیه کشور ما و کشورهای دیگر و جنایت در ترور سلیمانی پاسخگو باشد.

کدخدایی با اظهار اینکه سیاست‌های تجاوزکارانه و ضد حقوق بشر و ضد مردم منطقه و جهان باید پیگیری شود، گفت: دولت‌ها نمی‌توانند با نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی اقدام به نقض حقوق بشر کنند. اکنون وقت پاسخگویی برای آمریکاست که در دادگاهی بین‌المللی و محاکمه عادلانه محقق خواهد شد.

سخنرانی بتول محقق؛ پژوهشگر و شاهد جنایت جنگی ایالات متحده آمریکا در افغانستان

بتول محقق، پژوهشگر و شاهد جنایت‌های جنگی آمریکا در افغانستان، گفت: حقوق بشر آمریکایی در افغانستان همان نقض حقوق بشر بود؛ حضور و اقدامات خودسرانه آمریکا در افغانستان و خروج آن از این کشور موضوع‌هایی هستند که می‌توانند موید صحبت‌های من باشند؛ اگرچه هنوز دلیل حمله آمریکا به افغانستان در پی حادثه یازده سپتامبر به دست القاعده به عنوان گروهی با رئیسی غیر افغانستانی، مشخص نیست، شورای امنیت با آمریکا برای حمله به افغانستان موافقت کرد و منجر به بروز معضل‌های متعددی برای افغانستان و مردم این کشور شد.

وی افزود: آمریکایی‌ها در افغانستان جنایت‌های متعددی را مرتکب شدند و اکنون سربازان آمریکایی دخیل در این‌جنایت‌ها بدون نگرانی از پیگیری قانونی درباره آن‌ها به راحتی سخن می‌گویند؛ زنان عمده‌ترین قربانیان جنایت‌های آمریکا در افغانستان هستند؛ هیچ حقوق بشری در دنیا از ناحیه آمریکا و حامیانش وجود ندارد.

محقق ضمن تشریح جنایت‌های آمریکا در افغانستان، تاکید کرد: خروج بی‎شرمانه آمریکا از افغانستان در یک شبانه روز، درد فراوانی را به پیکره افغانستان افزود؛ افغانستان اکنون به ۸۰ سال قبل بازگشته است که این شرایط نتیجه بی تدبیری و رویکرد‌های ناحق آمریکا در افغانستان است.

 سخنرانی مرضیه هاشمی؛ فعال رسانه‌ای

مرضیه هاشمی، فعال رسانه‎ای در این نشست با اشاره به پرونده‌های شیرین ابوعاقله و جولیان آسانژ، گفت: این حقوق بشر آمریکایی است؛ تصویرسازی درجه یک از حقوق بشر در آمریکا انجام می‌شود، اما واقعیت حقوق بشر چیز دیگری است؛ هدف همه تصویرسازی‌ها حفظ هژمون آمریکاست.

وی بیان کرد: کنترل رسانه‌ای در آمریکا سبب می‌شود تا صدای بی‎شمار مردم آمریکایی که حقشان ضایع می‌شود، شنیده نشود؛ وظیفه ما آشکار کردن و تبیین واقعیت حقوق بشر آمریکایی است و در حال حاضر بیشتر مردم دنیا متوجه واقعیت آمریکا شده اند؛ وظیفه دیگر ما زمینه سازی ظهور امام زمان است.

سخنرانی جان جیمز یوبل؛ مستندساز و فعال رسانه‌های

جان جیمز یوبل، مستندساز و فعال رسانه‌ای آمریکایی، مهمان ویژه دومین همایش بین المللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با اشاره به نفوذ صهیونیسم بر عرصه داخلی آمریکا، گفت: یک خواننده آمریکایی از سپتامبر گذشته در این زمینه دست به افشاگری زد؛ این افشاگری در اقشار مختلف مردم تاثیر گذاشت و سخن گفتن از این موضوع افزایش یافت؛ در ادامه یک بسکتبالیست وارد این جریان شد و دست به افشاگری کرد؛ بردگی سیاه‎پوستان به دست صهیونیست‌ها از موضوع‌هایی بود که در این روند افشا شد؛ نقش صهیونیستی در تجارت برده، با تلاش آن‌ها برای چندین دهه از چشم عموم پنهان مانده بود.

وی افزود: پس از این تحولات میلیون‌ها آمریکایی درباره این موضوع صحبت کردند و جبهه‌ای علیه افزایش نفوذ صهیونیسم در آمریکا شکل گرفت.

این مستندساز آمریکایی در بخشی دیگر اظهار کرد: آمریکایی‌ها اکنون بی توجه به قوانین بازدارنده در مسیر مقابله با افزایش نفوذ صهیونیسم بر کشورشان، به این مبارزه ادامه می‌دهند.

اجرای سرود

برگزاری نمایشگاه

 فراخوان جشنواره هنری-فرهنگی حقوق بشر آمریکایی

پاسخ بدهید