ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

بررسی ارتقا جایگاه رهبری زنان در نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > بررسی ارتقا جایگاه رهبری زنان در نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر

به گزارش از جمعیت هلال‌احمر؛راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه گفت: بدون تردید، در جهان امروز یکی از شاخص های مهم توسعه انسانی، میزان حضور زنان و نحوه ایفای نقش آنان در عرصه‌های گوناگون است. از سوی دیگر در عصر جهانی شدن، علایق و حقوق افراد حتی در محدوده قلمرو سرزمین خودشان با ملاحظات بین‌المللی گره خورده است.

وی افزود: نظر به اهمیت موضوع، نهضت بین‌المللی صلیب سرخ نیز در کنفرانس آسیا اقیانوسیه‌هانوی ویتنام به این موضوع پرداخته و «ارتقای جایگاه و نقش رهبری زنان» را بعنوان یکی از دستور کار اصلی این نشست قرار داده است.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر که به عنوان نماینده جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشت، به نقش بانوان در سطوح مدیریتی در جمعیت هلال‌احمر ایران پرداخت و گفت: مسئولیت بانوان در سطوح مدیریتی جمعیت هلال‌احمر به عنوان یک مجموعه امدادرسان و آماده و نیز حضور موثر بانوان امدادگر در این نهاد بین‌المللی با تمام ماموریت های مهم می‌تواند خود گویای نقش و اهمیت حضور بانوان در این نهاد بین‌المللی است.

عالیشوندی بیان کرد: دیدگاه جمعیت هلال‌احمر ایران در خصوص ارتقا جایگاه بانوان در پست های مدیریتی همواره مثبت بوده است که در این زمینه میتوان از حضور بانوان در پست های کلیدی جمعیت مثل معاون رئیس جمعیت، رئیس حوزه، مشاور رئیس جمعیت، رئیس بیمارستان، رئیس موسسه و دانشگاه علمی‌کاربردی هلال‌احمر، مشاور معاونین جمعیت و دیگر سطوح مدیریتی جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: از آنجا که یکی از وظایف ذاتی جمعیت هلال‌احمر توانمند سازی جوامع محلی برای ایفای نقش داوطلبانه اهالی آن منطقه در جهت افزایش تاب آوری اجتماعی در مواجهه با بحران‌ها و حوادث طبیعی، ترویج فرهنگ مسولیت پذیری اجتماعی و همزیستی مبتنی بر کرامت انسانی و همچنین ظرفیت سازی در جوامع محلی برای پیشگیری از آثار و پیامدهای ناشی از شیوع آسیب های اجتماعی می‌باشد؛ در حوزه ی مشارکت بانوان و توانمند سازی آنان می‌توان به طرح یاس (یاران آسیب ستیز) سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ایران اشاره کرد.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر تصریح کرد: مخاطب این طرح دختران مجرد ۴٠ -٣٠ ساله که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد) هستند که به دلیل اقتضائات و شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی امکان ازدواج برایشان فراهم نشده و درآمدی ندارند.

عالیشوندی ضمن اشاره به اینکه این افراد آموزش های پایه داوطلبی و آموزش‌های لازم فرا میگیرند، گفت: این افراد پس از فراگیری دوره‌های لازم مهارتی، در جوامع محلی و مراکز فرهنگی به عنوان یک فعال و کنشگر حوزه خدمات اجتماعی می‌توانند با ایجاد کسب و کار خرد دیگر اعضای تیم را آموزش دهند و آنان را نیز توانمند سازند.

وی ضمن تبیین و تشریح ابعاد مختلف فعالیت‌های بانوان در جمعیت هلال‌احمر به نقش آفرینی بی بدیل آنان در عرصه‌های گونان پرداخت و بیان کرد: در پایان این نشست پیشنهاد ایجاد یک دبیرخانه یا کمیته مشورتی در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ را مطرح کردیم تا جمعیت های ملی بیشتر بتوانند از تجربیات دیگر جمعیت های ملی بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پاسخ بدهید