ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > حق بر سلامت > بیش از ۸۰ درصد زنان یائسه از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند

بیش از ۸۰ درصد زنان یائسه از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند

رییس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: براساس تحقیقات انجام شده بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

به گزارش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر رامین استوار به شیوع استئوپروز (پوکی استخوان) در ایران اشاره کرد و افزود: نتیجه یک مطالعه متاآنالیز از مطالعات منتشر شده تا پایان سال ۲۰۱۷ (دی ۹۶)، شیوع استئوپروز را در زنان یائسه معادل ۳۲ درصد و شیوع استئوپنی را ۵۱ درصد نشان داد.

وی ادامه داد: براساس این تحقیق از مطالعات منتشر شده تا سال ۱۳۹۰، شیوع استئوپروز را در زنان در نواحی فمور (استخوان ران پا) و مهره های کمری معادل ۱۸.۹ درصد گزارش کرده است.

رییس دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که استئوپروز یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می شود، گفت: در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل می رود.

استوار به بار بیماری استئوپروز اشاره و تصریح کرد: در زنان بالای ۴۵ سال، تعداد روزهای بستری شدن به دلیل استئوپروز و شکستگی های ناشی از آن بیش از مجموع روزهایی است که بدلیل عوارض دیابت، حملات قلبی و سرطان پستان اتفاق می افتد.

وی با بیان این که با افزایش جمعیت افراد مسن در بسیاری از کشورهای جهان شیوع استئوپروز و بروز شکستگی ناشی از آن رو به افزایش است، افزود:  در ایران نیز با افزایش سن جمعیت این پدیده قابل انتظار است.

این پزشک متخصص جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی) ادامه داد: از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کنند.

استوار با بیان این که براساس آمارها تخمین زده می‌شود که در جهان در هر ۳ ثانیه یک شکستگی (معادل حدود ۲۵ هزار شکستگی در روز و حدود ۹ میلیون شکستگی در سال) اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: شکستگی های استئوپروتیک باعث افزایش ۳۰ درصدی مرگ در سال اول بعد از رخداد شکستگی است. افزایش خطر مرگ و میر تاپنج سال بعد از شکستگی وجود خواهد داشت.

وی یادآور شد: سالانه در جهان حدود ۵.۸ میلیون سال از دست رفته به دلیل شکستگی ناشی از استئوپروز رخ می‌دهد.

وی افزود: به دنبال شکستگی لگن، ۴۰ درصد افراد هرگز قادر نخواهند بود بدون کمک راه بروند و حدود ۸۰ درصد افراد نمی توانند فعالیت های اولیه مانند خرید روزانه را به طور مستقل انجام دهند، تا ۲۰ درصد از افراد با شکستگی هیپ (لگن) نیاز به دریافت خدمات نگهداری دائمی خواهند داشت

شکستگی ناشی از پوکی استخوان                                                    

رییس مرکز تحقیقات پوکی استخوان  پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم شکستگی را  مهم ترین و جدی ترین عواقب استئوپروز  دانست و گفت: شکستگی اغلب اوقات متعاقب سقوط رخ می دهد ولی حتی ممکن است به دنبال خم شدن برای بستن بند کفش هم شکستگی در ستون مهره ها اتفاق افتد.

استوار خاطرنشان کرد: شکستگی ناشی از پوکی استخوان بیشتر در مچ دست، لگن و مهره ها رخ می دهد و انحنای ستون فقرات یا کوتاه شدن قد بیش از ۳ سانتی متر از علائم هشدار دهنده شکستگی در مهره‌ها است.

وی ادامه داد: شکستگی لگن جدی ترین و خطرناکی ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می توان منجر به یستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت یا برای همه عمر و حتی مرگ شود.

رییس مرکز تحقیقات پوکی استخوان عواملی که فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می کنند را شامل سابقه شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط  و بیماریهای گوارشی خواند.

تشخیص استئوپروز

استوار اظهار داشت: افراد بالای ۵۰ سال باید از اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. پزشک برای ارزیابی ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی می کند و با استفاده از آنها خطر شکستگی را تخمین می زند. در صورت نیاز ممکن است سنجش تراکم استخوان هم توصیه شود.

وی درمان استئوپروز را شامل توصیه های برای کاهش عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی و نیز درمان داروئی دانست و افزود: مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات هم بخشی از پروتکل درمان محسوب می شود.

IRNA

پاسخ بدهید