ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > زنان پیشگام صیانت از خانواده مقابل کرونا هستند

زنان پیشگام صیانت از خانواده مقابل کرونا هستند

کارشناس برنامه سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در شرایط کنونی زنان در نقش مادر، همسر و فرزند در خانواده و فعال اجتماعی در جامعه و بازار کار مسئولیت خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای این کانون در پیشگیری از کووید ۱۹ را به عهده دارند.

لیلا تقربی روز دوشنبه به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران در گفت وگو با ایرنا افزود: زنان محور و مدیر سلامت خانواده و یاور ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخشی مهم از فعالیت‌های مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل بر عهده آنان است.

 وی بیان کرد: بانوان در این شرایط باید نسبت به تغذیه خود و خانواده در دوران قرنطینه خانگی برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا ضمن تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهند تا از افزایش وزن و چاقی نیز پیشگیری شود.

تقربی با تاکید بر افزایش میزان مشارکت و همکاری در خانواده گفت: واقعیت‌ها را باید با زبان ساده، قابل درک و فهم بدون ایجاد اضطراب، برای کودکان توضیح داد و فضای خانواده را با هیجان‌های مثبت (شادی، نشاط، شوخی و طنز) پر کرد.

این کارشناس سلامت خطاب به زنان برضرورت مراقبت از بدن، نفس عمیق، کشش یا انجام حرکت‌های مدیتیشن جسمی، خوردن وعده‌های غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم تاکید کرد.

وی ادامه داد: برای افزایش تحرک، از بازی‌های فردی یا گروهی در خانه استفاده شود تا علاوه بر ایجاد تحرک، نشاط و شادی را در بین افراد خانواده افزایش یابد همچنین با افراد خوش بین و شاد ارتباط مجازی برقرار و از ارتباط با افراد منفی، دلسرد و غمگین دوری شود.

تقربی گفت: مدیریت امکانات و الگوی مصرف مناسب لوازم و مایحتاج خانه به منظور تعادل هزینه‌ها و رعایت بیشتر فاصله‌گذاری فیزیکی بدرستی انجام شود.

این کارشناس برنامه سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: انجام فرایض دینی از جمله نماز و خواندن قرآن، دعا، نیایش و تشویق سایر اعضای خانواده به این امر به آرامش و رفع استرس کمک خواهد کرد.-

وی با تاکید بر نقش بانوان جامعه در مراقبت از خود و سایر اعضای خانواده در مقابل کرونا، به آنان توصیه کرد: از تمرکز بیش از حد روی اخبار کرونایی و دریافت اطلاعات لحظه‌ای در این زمینه دوری کنید.

تقریبی اظهار کرد: با تشویق سایر اعضای خانواده به مطالعه می‌توانند تاثیر بالایی در افزایش سرانه مطالعه و میزان آگاهی در جامعه داشته باشند.

IRNA

پاسخ بدهید