ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

روزهای آفتابی برای زنان سرپرست خانوار با مشاغل خانگی

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > روزهای آفتابی برای زنان سرپرست خانوار با مشاغل خانگی

روزهای آفتابی برای زنان سرپرست خانوار با مشاغل خانگی

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری زنجان، از اجرای موفق طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان خبر داد.

ماهرخ بلوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح ملی «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» در استان زنجان، اظهار کرد: این طرح در چارچوب موافقت‌نامه مشترک فی‌مابین معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و جهاددانشگاهی در سال گذشته عملیاتی شده است.

وی افزود: ابتدا جلسه‌ای به منظور آشنایی اولیه با طرح فوق و برنامه‌ریزی و تقسیم کار بین بخشی با حضور نمایندگان سازمان‌های ذی‌نفع تشکیل شد تا با استفاده از تجربیات و تخصص افراد، اقدامات تاثیرگذاری را در راستای رویکرد طرح که ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف با حمایت از مشاغل خانگی بود، برداشته شود.

این مسئول به نقش متناظر دفاتر اشاره کرد و گفت: در برش استانی، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به عنوان نماینده کارفرما، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان ناظر طرح و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی  نیز به عنوان مجری در طرح مشارکت داشتند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری زنجان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را قانون جامعی دانست که با آن می‌توان اشتغال خانگی را شناسنامه‌دار کرد، به طوری که این قانون تکالیفی بر عهده سازمان‌ها و نهادهایی همچون شهرداری برای ایجاد بازارچه‌هایی برای فروش محصولات قرار داده است.

بلوری تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۷۵۲ نفر زن سرپرست خانوار در استان زنجان شناسایی شده است که انتظار می‌رود اجرا و استمرار این طرح‌ها به خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از ورود  آنان به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه و اتصال کسب و کار آنان به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیش‌رو بیانجامد.

وی، آموزش و مشاوره، ارزیابی و مستندسازی، شبکه‌سازی و تقویت روحیه تیمی و کار گروهی، اتصال به بازار و توجه به زنجیره ارزش را از وظایف جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد توسعه‌ای و واسطه‌ای در این طرح برشمرد و یادآور شد: شناسایی پشتیبان یکی از مراحل مهم در این طرح است و پشتیبان‌ها در این طرح توانستند با تامین مواد اولیه، نهاده، آموزش و مشاوره  کمک به ارتقای کیفیت و کمیت محصول و تضمین فروش محصولات را داشته باشند.

این مسئول عنوان کرد: شناسایی سه رسته شغلی مزیت‌دار خانگی بر اساس پتانسیل‌های موجود در شهر زنجان (قالی‌بافی، قلم‌زنی، خیاطی)، تمرکز بر شبکه‌سازی و تکمیل زنجیره ارزش مشاغل و ایجاد ۱۲ فروشگاه اینترنتی و اتصال به بازارهای ملی و استانی جهت فروش محصولات از دستاوردهای این طرح است که  این طرح در استان زنجان با همکاری چهار پیشران فعال و ایجاد ۸۱ اشتغال مولد و آموزش عمومی و تخصصی به ۵۲۰۲ نفر – ساعت و اتصال به بازار اجرایی شده است.

بلوری خاطرنشان کرد: جلب مشارکت خیران در تامین تجهیزات و مواد اولیه، از اقدامات موثر مجری طرح بوده که در تشکیل و تحکیم شبکه متقاضی و پیشران و شبکه قالی‌بافان موثر بوده است.

پاسخ بدهید