ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر در زنجان اجرا می‌شود

طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر در زنجان اجرا می‌شود

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر با هدف برقراری عدالت جنسیتی در زمینه سوادآموزی و فراهم کردن زمینه‌های رشد، شکوفایی و توانمندی این قشر تاثیرگذار اجرا می‌شود.

فرحناز فتحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور عشایر در ۲۰ روستای مناطق ماهنشان، انگوران و زنجانرود افزود: یکی از موثرترین اقشار جامعه، زنان و دختران روستایی و عشایری هستند که در عرصه های مختلف دامپروری، صنایع دستی و تولید محصولات کشاورزی به اقتصاد خانواده و جامعه کمک می کنند اما برخی به دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی و زندگی از اساسی ترین حقوق خود که نوشتن و خواندن است محروم مانده اند.

وی با بیان اینکه آموزش زنان و دختران عشایر به عنوان یکی از سیاست های مهم سازمان نهضت سواد آموزی در اولویت برنامه های معاونت سواد آموزی استان است، اظهار داشت : موضوع افزایش پوشش تحصیلی زنان و دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل با جدیت، همکاری و هم افزایی دستگاه‌های مختلف دنبال خواهد شد.

فتحی افزود: ارتقای کمی و کیفی امکانات و منابع آموزشی و تلفیق آن با مهارتهای زندگی و اجتماعی در حوزه آموزش زنان و دختران عشایر می تواند در توسعه کیفی زندگی عشایر به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته تاثیر بسزایی داشته باشد.

 این مسؤول، با اشاره به زمان متفاوت ورود و خروج عشایر به مناطق استان ادامه داد: با بسیج امکانات مناطق همجوار و در صورت نیاز با هماهنگی استان های همسایه باید زمینه بهره مندی زنان و دختران عشایر از فرصت آموختن سواد و مهارت را مهیا کرد و نباید این بخش ازجامعه به دلیل کوچ روی از فرآیند یاددهی و یادگیری محروم شوند.

وی، با اشاره به پیوند سواد و توسعه در جوامع مختلف گفت: آموزش سواد و مهارت نیاز راهبردی جامعه برای دستیابی عدالت آموزشی و اجتماعی است و به این مهم باید توجه جدی شود.

به گفته  معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، ریشه کنی بی‌سوادی از برنامه های مهم و راهبردی است که در این راستا شناسایی، جذب و باسواد کردن افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در استان با تلاش و جدیت بیشتری دنبال می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت نرخ سواد در استان‌ها بر اساس خود اظهاری تعیین شده است خاطر نشان کرد: بر این مبنا نمی‌توان به این اطلاعات استناد کرد و آموزش و پرورش سعی دارد در راستای شفافیت آمار گام بردارد.

IRNA

پاسخ بدهید