ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

اجرای طرح “بانویار” در ۵۰ روستای گلستان برای جلوگیری از مهاجرت زنان

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > اجرای طرح “بانویار” در ۵۰ روستای گلستان برای جلوگیری از مهاجرت زنان

اجرای طرح "بانویار" در ۵۰ روستای گلستان برای جلوگیری از مهاجرت زنان

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گلستان گفت: طرح ابتکاری بانویار با هدف توسعه گردشگری، احیای صنایع دستی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی زنان در معرض مهاجرت در ۵۰ روستای کم برخوردار استان اجرا می‌شود.

الهه غیناقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم تقویت خودباوری در بانوان اظهار داشت: توانمندسازی زنان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به تغییر سبک زندگی مصرف‌گرایی در روستاها منجر خواهد شد.

وی بانوان روستایی را محور خانواده و قشر تاثیرگذار جوامع روستایی استان دانست و اظهار امیدواری کرد: طرح بانویار گام مثبتی برای رفع موانع تحقق اهداف روستای بدون بیکار گلستان باشد و اساسا تقویت زنان بویژه در روستاها به قوی شدن بنیان خانواده منجر می شود.

وی ادامه داد: عدم خودباوری زنان بویژه بانوان روستایی چالشی است که اجرای طرح‌های حوزه زنان و خانواده را با مشکل مواجه کرده اما در مجموع نسبت به سال‌های گذشته تعداد بانوان علاقمند به فعالیت‌های اقتصادی در روستاهای گلستان رو به افزایش یافت.

غیناقی اضافه کرد: تسهیل‌گری اجرای طرح‌ توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی، حمایت از برگزاری اولین استارتاپ ویکند زنان خلاق و برگزاری نمایشگاه توانمندی زنان سرپرست خانوار از جمله اقدامات بخش حمایت از اشتغال و کارآفرینی بانوان گلستان در یکسال اخیر است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری گلستان همچنین به اجرای طرح آموزشی همیار قانون برای افزایش آگاهی خانواده‌ها از حقوق کودک اشاره کرد و گفت: این طرح با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تربیت مربیان جهت آموزش مسائل حقوقی و حقوق شهروندی و بالا بردن سطح آگاهی حقوقی افراد جامعه به ویژه مربیان و معلمان تدوین و رونمایی شد.

غیناقی ادامه داد: ایجاد نرم افزار بانک جامع اطلاعات زنان استان (سیمابر) و تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی و خانواده در سامانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از دیگر اقدامات حوزه زنان گلستان در یکسال اخیر است.

وی به توانمندی زنان گلستان برای حضور در سطوح بالای مدیریتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷۶ بانو در سطوح مدیریتی استانی و شهرستانی مشغول خدمت هستند که در مجموع حدود ۱۲.۸۶ درصد از پست‌های مدیریتی کل استان را شامل می‌شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گلستان در ادامه گفت: شرایط ایجاد بازار فروش برای محصولات تولیدی ۲۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار استان با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فراهم شد.

غیناقی گفت: اولویت حمایت از زنان تولیدکننده سرپرست خانوار با زنان ساکن در حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخودار گلستان است.

وی همچنین از پیگیری اجرای طرح های مهریار (بازارچه مجازی برای عرضه تولید بانوان)، مهربند (ویژه زنان کارآفرین زندانی)، راه اندازی سامانه اینترنتی بانویار باهدف تقویت تعاملات بین سازمانی در حمایت زنان استان و برگزاری جشنواره نقش غذای سالم در زندگی در امسال خبر داد.

مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در این استان از جمعیت یک میلیون ۸۶۹ هزار نفری ۴۶.۶ درصد روستانشین در یک هزار و ۷۵ روستا و آبادی هستند.

پاسخ بدهید