ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > اختصاص بخشی از ورزشگاه اردکان به دوچرخه سواری بانوان

اختصاص بخشی از ورزشگاه اردکان به دوچرخه سواری بانوان

بخشی از ورزشگاه آزادی اردکان با رعایت امور دینی و ارزش‌های فرهنگی منطقه به دوچرخه سوار بانوان اختصاص یافت، تا این قشر که نیمی از جمعیت ۹۸ هزار نفری شهرستان را تشکیل می دهند، با خیال آسوده برای سلامت روح و جسم خود ورزش کنند.

یکی از سفارش های ائمه جمعه و بزرگان ما فراهم کردن زمینه های شادی و نشاط در میان بانوان در چارچوب تاکید شرع مقدس اسلام است و آنها نیز بارها از مسوولان درخواست کرده اند، فضایی با تمامی امکانات فراهم شود تا خواهران محترمه در محیطی امن و به دور از چشم افراد نامحرم به دوچرخه سواری و تفریح و سرگرمی بپردازنند و بخشی از نیاز آنها به شادی و نشاط تامین شود .

مسوولان شهرستان اردکان نیز به دنبال برنامه ریزی شهری هستند تا حضور و فعالیت زنان بیشتر در نظر گرفته  و فرصتی برای بروز ظرفیت و استعدادهای آنها در جامعه پر رنگ تر شود .

یکی از مطالبات بانوان منطقه رونق ورزش دوچرخه سواری در مکان های محصور است تا آنها بتوانند ، ورزش  کنند، مسوولان شهرستان هم با تشکیل نشست های متعدد و هم فکری ، به فکر تجهیز ورزشگاه آزادی افتاده اند تا ساعت هایی از  شب بانوان به راحتی در آن مکان دوچرخه سواری کنند .

فضای محصور محل امنی برای دوچرخه سواری بانوان است 

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اردکان  در کارگروه اجتماعی ، فرهنگی سلامت بانوان و خانواده شهرستان که با عنوان « ورزش و اوقات فراغت بانوان» برگزار شد با تاکید بر ضرورت توجه به ورزش این قشر، افزود:  با ایجاد فضاهای محصور و سرپوشیده برای بانوان باید دوچرخه سواری آنها و سایر رشته ها در محیطی امن و آرام برگزار شود و توسعه ورزش بانوان هم باید در خور فرهنگ شهرستان باشد.

تامین امنیت دوچرخه سواران زن مهمترین مساله است 

رقیه کرمانیان در ادامه با بیان اینکه با مساعدت شهرداری بعد از افتتاح مسیر سلامت در سال ۱۳۹۷ ، دوچرخه سواری در ورزشگاه آزادی با حدود ۲۵ دستگاه در ۲ نوبت راه اندازی شد، اضافه کرد:‌ با توجه به هزینه های بالای تعمیر دوچرخه و عملیات عمرانی در مجموعه آزادی و تذکر نیروی انتظامی از آبان سال گذشته ، این نوبت ها تعطیل شده است .

معاون فرمانداری اردکان با بیان اینکه با بررسی مجدد شرایط فضای ورزشگاه آزادی برای دوچرخه سواری بانوان تصریح کرد:‌ این مکان با داشتن فضای محصور و با توجه به رعایت مساله عفاف و حجاب بانوان اردکان بهترین مکان برای دوچرخه سواری آنها قلمداد می شود .

کرمانیان اظهار کرد: امنیت دوچرخه سواران مهمترین مساله ای است که با در نظر گرفتن یک مکان مناسب این مهم تحقق می یابد .

بانوان دوچرخه سوار اردکان استعداد قهرمان شدن دارند 

همچنین معاون اداره ورزش و جوانان اردکان در گفت و گو با گزارشگر ایرنا در این مورد افزود: سال ۱۳۸۱ هیات دوچرخه سواری شهرستان بیشتر در قالب فعالیت های همگانی رسما شروع به کار کرد .

اکبر فروزانفر با بیان اینکه در سال های بعد که فعالیت دوچرخه سواری بانوان در کشور رونق گرفت اردکان صاحب تیم دوچرخه سواری این قشر در لیگ برتر شد، تصریح کرد:‌ در سال ۱۳۸۸ به بعد اتفاق هایی در فدراسیون رخ داد و فعالیت دوچرخه سواری بانوان کم رنگ شد .

وی ادامه داد : در حوزه ورزش قهرمانی به مدت سه سال در دسته یک کشور، مقام قهرمانی و نائب قهرمانی که انتخابی نفرهای تیم ملی را در شهرستان کسب کردیم ولی به دلیل نداشتن مربی حرفه ای تیم به نتیجه مطلوب نرسید.

فروزانفر اظهار کرد: ۲ سال قبل در ورزشگاه آزادی  ، ورزش صبحگاهی مختص بانوان شکل گرفت و هم اکنون نیز آماده حضور دوچرخه سواران زن است .
گلایه مردم از دوچرخه سواری بانوان در معابر عمومی 

 همچنین امام‌جمعه اردکان در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان با موضوع عفاف و حجاب و دوچرخه‌سواری بانوان با تبریک دهه کرامت( سوم تا سیزدهم تیرماه) و هفته قوه قضاییه( اول تا هفتم تیرماه) گفت:  هشتمین  امام شیعیان حضرت رضا (ع) می‌فرمایند؛ سریع‌ترین گناهی که خدای متعال عقوبت آن را به بندگان می‌دهد، کفران نعمت است.

حجت الاسلام سید اسماعیل شاکر با بیان اینکه  نقش و اهمیت فرهنگ بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد:‌ مردم در موضوع حجاب و عفاف و دوچرخه‌سواری بانوان در معابر عمومی گلایه‌های زیادی دارند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت حجاب و عفاف در سال‌های اخیر تغییراتی پیدا کرده  و این موضوع محسوس است اظهار کرد: «همه قبول داریم اردکان در بسیاری از زمینه‌ها ویژه است؛ تلاش کنیم در موضوع حجاب و عفاف هم ویژه باشد لازم است در این زمینه اقدام مناسب و هماهنگی بیشتر بین مسوولان صورت گیرد.»

لزوم فراگیری ادبیات سخن گفتن با نسل جدید

همچنین فرماندار اردکان  در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان با بیان اینکه ادبیات گفت و گو و اقناع نسل جدید را باید آموخت، ادامه داد ‌ این شهرستان ، در استان یزد رتبه دوم کاهش سرقت را دارد.
‌بهروز شهابی زاد افزود:‌ باید به زبان روز و مطابق نیازهای نسل امروز برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم.
وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای نسل جدید بدون حضور و شنیدن حرف های آن‌ها چندان نتیجه‌بخش نیست؛ همچنان‌که معمولاً برخوردهای قهری اثری نداشته است یادآور شد: نسل جدید افرادی پرسشگر و کنجکاو هستند و شیوه اقناع آن‌ها هم متفاوت از نسل‌های گذشته است
‌به گفته فرماندار اردکان ‌آسیب‌های اجتماعی تهدیدی برای جامعه است و باید براساس نقشه راه علمی و عملی  و نه همراه با آزمون و خطا عمل کنیم .

بانوان ورزشکار به روابط بهتری نیاز دارند

همچنین رییس هیات دوچرخه سواری اردکان با بیان اینکه برای این هیات نایب رییس بانوان نیز در نظر گرفته شد، گفت: با این کار ارتباط بیشتری با بانوان ورزشکار برقرار می شود .

مجتبی مجدیان افزود: برای بانوان ورزشکار در ورزشگاه آزادی نوبت هایی در نظر گرفته شده بود که به دلایلی نظیر استاندارد نبودن مسیر و نیاز به تعمیر محل این رشته ورزشی برای مدتی تعطیل شد .

احداث مسیر دوچرخه سواری بانوان در پارک های مختص آنها 

وی گفت: با اعضای شورای شهر و شهرداری مذاکره شد تا مسیرهای دوچرخه سواری در پارک بانوان تازه تاسیس در نظر گرفته شود که استانداردهای لازم نظیر جدا بودن با مسیر پیاده روی را داشته باشد.

مجدیان یادآور شد: با آموزش و پرورش شهرستان به منظور استعداد یابی دانش آموزان مذاکره نیز  شد تا فضایی ایجاد شود که دانش آموزان دختر نیز شاهد حضورشان در تیم ملی باشند .

همچنین ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹  رییس اداره ورزش و جوانان اردکان گفته بود که با تلاش تمامی دست اندرکاران امور ورزشی این شهرستان از لحاظ حرفه ای سرامد تمامی شهرستان هاست، منتهی در سرانه ورزش رتبه چهارم را داراست.

احمد شکراللهی در گفت و گو با ایرنا بدون توضیح بیشتر در این مورد افزود:  اردکان به عنوان دومین جامعه جمعیتی استان توانسته است در حوزه ورزش عملکرد مناسبی داشته باشد، به گونه ای که نسبت به سایر شهرستان ها  در حوزه قهرمانی در صدر قرار دارد و به عبارتی یک سر و گردن از دیگر مناطق استان بالاتر است.

این فعال عرصه ورزش شهرستان در  ادامه خواهان حمایت از تمامی سطوح ورزش و متولیان آن یعنی شهرداری، آموزش و پرورش، هیات های ورزشی، باشگاه ها و اداره ورزش و جوانان شد و همگی را شریک سلامت و نشاط مردم دانست.

زیرساخت های ورزش همگانی در اردکان کم است 

 وی با بیان اینکه زیرساخت های ورزش همگانی هنوز کامل نیست افزود: در حوزه ورزش بانوان  پارک و سالن اختصاصی برای این گروه جمعیتی که حداقل ۴۹ درصد جمعیت منطقه را تشکیل می دهند، وجود ندارد.

 هم اکنون هفت تیم ورزشی اردکان در لیگ برتر و ۲ تیم در لیگ دسته‌یک کشور حضور دارد و در این شهرستان ۳۷ هیات ورزشی فعالیت دارد.‌

وی همچنین دوم آبان ۹۸ به ایرنا گفته بود  که تاکنون ۶ هزار و ۲۵۰ ورزشکار شهرستان سازماندهی و بیمه شده اند که ۶۰ درصد مرد و بقیه بانوان هستند.

به باور وی ورزش فقط به عنوان یک مقوله سرگرم کننده نیست، بلکه امروز ورزش بخش جدایی‌ناپذیری از جامعه و زندگی روزمره افراد است و به عنوان یک مقوله فرهنگی، اجتماعی شناخته می‌شود که تاثیر مهمی در سلامت روان و جسم افراد دارد و به بحث نشاط‌ عمومی در جامعه کمک می‌کند.

وی افزود: خیلی وقت‌ها می‌توانیم ارزش‌های فرهنگی و ملی خود را از طریق ورزش به دنیا انعکاس دهیم و ورزش زبان بین‌المللی و ابزاری برای گفت و گوی‌تمدن‌هاست.

مرکز این شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

پاسخ بدهید