ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > سلامت زنان، تضمین تحکیم خانواده‌ها

سلامت زنان، تضمین تحکیم خانواده‌ها

همواره بحث زنان به علت حساسیت فراوان و قابلیت افراط و تفریط در آن موضوع مهمی تلقی شده است. نقش بنیادین آنان در تحکیم خانواده بر کسی پوشیده نیست و در این عرصه به عنوان اولین معلم تربیت فرزندان نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین خانواده مهم‌ترین صحنه ظهور جایگاه و موقعیت خطیرشان است.

به گزارش فارس از خرم‌آباد، موضوع زنان با ابعاد و محورهای گوناگونی گره خورده و پیچیده شده که بهداشت و سلامت یکی از این موارد است.

بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به سلامت از جمله خودمراقبتی برعهده این افراد است و به عنوان مدیران و محوران خانواده، همکاران خادمان سلامت به حساب می‌آیند برای همین باید طی وهله اول خود از لحاظ وضعیت سلامت در جایگاه مطلوبی قرار داشته باشند.

سبک زندگی درستی در جامعه وجود ندارد

در این رابطه فاطمه یاری، دکترای تخصصی سلامت باروری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: هم‌اکنون در جامعه ما سبک زندگی نادرستی وجود دارد و برای همین آمار بیماری‌ها بالا رفته است.

وی با اشاره به آمار بالای سرطان‌ها از جمله سرطان سینه در استان گفت: نیاز است که غربالگری درستی در این رابطه انجام و افراد مبتلا و مستعد بیماری شناسایی شوند.

یاری خاطرنشان کرد: در گذشته زنان مبتلا به این نوع سرطان سنی بین ۵۰ تا ۶۰ سال داشتند اما هم‌اکنون در بانوان جوان‌تر نیز تومورهایی دیده می‌شود که نسبت به آنها بی‌توجه هستند و می‌تواند خطرناک باشد.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون یکی از مشکلات بسیار بزرگی که در جامعه با آن روبرو هستیم کاهش جمعیت و نیروی فعال است، افزود: در این رابطه باید تمامی ارگان‌ها و نهادهایی که می‌توانند حمایت از باروری و سلامت آن را داشته باشند، تمهیدات لازم را بیندیشند.

به گفته وی در کنار این موضوع حتما باید بحث غربالگری در جامعه نیز اجرایی و مورد حمایت قرار گیرد.

کمیته امداد امام خمینی(ره) در بحث سلامت بانوان ورود کرده است

جاسم محمدی فارسانی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز بیان کرد: سیاست این نهاد بر این است که از مددجویان تحت پوشش حمایت کند و متولی کمک به آنان هستیم.

 

وی با بیان اینکه در لرستان قریب ۱۰۳ هزار خانوار تحت پوشش امداد داریم که بیش از یک پنجم جمعیت استان است، افزود: در بعضی موارد برای نیازمندانی که تحت پوشش نیستند دستمان باز است و می‌توانیم کمک کنیم.

محمدی فارسانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از محل صندوق ولایت فرصت خوبی پیش آمده که به این افراد تسهیلات پرداخت کنیم و در بحث مقابله با کرونا نیز حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان پول به مجموعه ما تزریق شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان با بیان اینکه در حال تهیه بسته حمایت تغذیه‌ای از زنان باردار از چهار ماهگی و بانوان شیرده تا هفت ماهگی هستیم، اضافه کرد: بین ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ سهمیه برای استان ما تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم برای سلامت باروری افراد کم‌ و بی‌بضاعت نیز حمایت‌هایی داشته باشیم، افزود: در این رابطه استان می‌تواند مکاتباتی با فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته باشد تا ورود کنیم.

محمدی فارسانی به تغذیه کودکان زیر پنج سال نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص هم قراردادی با فروشگاه‌ها بسته شده و بعد اخذ آمار سالانه این افراد از مرکز بهداشت، برای‌شان کارت ویژه تغذیه صادر می‌کنیم تا کمک‌های خود را در قالب طرح مقابله با سوءتغذیه داشته باشیم.

تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در لرستان

در این رابطه ناهید پرویزپور، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات دفتر امور‌ بانوان استانداری در سال ۹۸ تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان بود.

 

وی ادامه داد: این سند تنها سندی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور خاص و ویژه به موضوعات و مسائل حوزه زنان پرداخته است و از این پس به‌عنوان معیار و ملاک ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در موضوعات مهمی همچون تحکیم بنیاد خانواده، بهداشت و سلامت، افزایش سطح مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی، توانمندسازی زنان در همه عرصه‌ها و عدالت جنسیتی در واگذاری پست‌ها و مسئولیت‌های مدیریتی قرار خواهد گرفت. 

پرویزپور خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج حاصله از داده‌های سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ و همچنین توصیف وضعیت موجود زنان بر اساس جمع‌بندی اطلاعات میدانی و مستندات در دسترس زنان و خانواده استان، مهم‌ترین مسائل اولویت‌دار شناسایی شده در حوزه اقتصادی مربوط به بیکاری و پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان نسبت به میانگین کشوری، در حوزه خانواده رشد برخی آسیب‌های اجتماعی و در حوزه آموزش پایین بودن نرخ باسوادی زنان نسبت به میانگین کشوری است.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان راهکارهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه شده است و دستگاه‌های متولی موظف هستند در این راستا برنامه‌های توسعه‌ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را احصاء و اجرا کنند.
 
وی افزود: اقدامات استان در این خصوص طی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه ۱۰۱ (رصد و پایش ) که از طریق معاونت زنان ریاست جمهوری راه‌اندازی شده بارگذاری و ارزیابی می‌شود.

زنان قشری آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند که بیش از مردان در جست‌وجوی خدمات سلامت هستند بنابراین پاسخ‌گویی به این نیاز وظیفه اصلی نظام سلامت است. البته شکی وجود ندارد که حمایت از آنان به عنوان نیروی فعال جامعه برای گسترش تولیدات ملی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

گزارش از سمیرا عزیزی

پاسخ بدهید