ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > سلامت زنان و کودکان ، تقویت بنیان خانواده در ایام کرونا

سلامت زنان و کودکان ، تقویت بنیان خانواده در ایام کرونا

 سلامت زنان، کودکان و مادران شاغل به عنوان اعضای مهم یک خانواده از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون نه تنها مورد غفلت واقع نشده است، بلکه همواره تحت نظارت و حمایت مسؤولان حوزه بانوان و خانواده در دستگاه‌های اجرایی قرار دارد.

حفظ سلامت سالمندان، زنان و کودکان در مواقع بحرانی به لحاظ آسیب پذیری و اثرگذاری آن‌ها در جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون، دولت به لحاظ اهمیت این موضوع، نگاه ویژه‌ای برای زنان و کودکان لحاظ کرد و به دنبال آن مدیران کل اموربانوان و خانواده در استانداری‌ها مامور شدند که اقدامات جامعی در این رابطه انجام دهند.

وضعیت در استان قزوین متفاوت و تا حدودی جدی‌تر دنبال شد؛ به عبارت دیگر نه تنها وظایف سازمانی، بلکه ابتکارات و ابداعات خاصی از سوی امور بانوان و خانواده استانداری به مسؤولان و مشاوران زن در دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا علاوه بر زنان و کودکان، زنان شاغل و کارمند نیز از چتر حمایتی در ایام بیماری برخوردار شوند.

زنان خانه‌دار به لحاظ انجام برخی امورات خانه در بیرون از منزل مانند خرید مایحتاج و برخی از امورات داخلی مانند نگهداری از کودکان باید همواره دارای آگاهی بیشتری نسبت به بیماری کرونا باشند.

همچنین زنان سرپرست خانوار نیز به لحاظ انجام برخی مشاغل نه تنها در معرض آسیب و ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند، بلکه از نظر مادی و معنوی نیز به حمایت‌های بیشتری نیاز خواهند داشت.

از طرف دیگر تجربه ثابت کرده، زن‌ها در مشاغل اداری علاوه بر قبول وظایف شغلی باید در قبال خانواده و فرزندان نیز پاسخگو باشند و حفظ سلامت این زنان جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود.

برای آن که بفهمیم در حوزه زنان، کودکان و در نهایت خانواده استان قزوین چه اقداماتی انجام شده است، با مشاوران امور بانوان و خانواده برخی از دستگاه‌های اجرایی مصاحبه کردیم:

تبلیغات اسلامی و اعزام مبلغان مذهبی به محلات حاشیه‌ای

کارشناس فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: روزهای قرنطینه فرصت مناسبی برای تقویت بنیان خانواده بود و هیچ کشوری به اندازه ایران نتوانست تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

بتول نظری پور افزود: همکاری با خانواده های آسیب دیده در قالب طرح مواسات اجتماعی، اعزام مبلغان زن به محلات حاشیه‌ای و پای کار آمدن هیات‌های مذهبی برای کمک به خانواده‌ها از عمده اقداماتی بود که در حسینه‌های سطح استان قزوین با هدف بسته بندی اقلام بهداشتی و مواد غذایی انجام شد.

وی به خدمات بهداشتی ۱۴ پایگاه اجتماعی در استان قزوین اشاره کرد و گفت: یکی از همین پایگاه‌های اجتماعی که در مسجد شهرک مهرگان قرار داشت، روزانه هزار عدد ماسک تولید و بین خانواده‌ها توزیع می‌کرد.

نظری پور بیان داشت: در حوزه علمیه خواهران نیز بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی برای جامعه زنان در دستور کار قرار داشت حدود هزار بسته بهداشتی بین دختران حوزوی توزیع شد.

جهاد کشاورزی و حمایت از کارمندان دارای فرزند زیر ۶ سال

فریبا هاشمی مشاور امور بانوان در سازمان جهاد کشاورزی قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اولویت‌های ما در دوره شیوع بیماری کرونا، حفظ سلامت کارشناسان و کارمندان زن شاغل در سازمان بود که به لحاظ عزیمت به مناطق کشاورزی بیش از سایرین در معرض آسیب قرار داشتند.

وی با بیان اینکه سه هزار ماسک و دستکش بین کارمندان زن جهاد کشاورزی توزیع شده است، اظهار داشت: علاوه بر این اقدامات تلاش شد تا همکاری رییس سازمان شرایط خاصی را برای زنان باردار و دارای فرزند زیر ۶ سال فراهم کنیم.

هاشمی بیان داشت: یکی از مشکلات عمده زنان شاغل در جهاد کشاورزی، بسته شدن مهدها و مدارس بود که باعث می‌شد نگهداری فرزندان زیر ۶ سال برایشان دشوار شود.

مشاور امور بانوان در جهاد کشاورزی قزوین تاکید کرد: برای زنان شاغلی که در جهاد کشاورزی مشغول به کار هستند و گاها باید برای بازدید به اراضی کشاورزی سر بزنند، دورکاری ممکن نیست و به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا بخشی از وظایف در این مدت با همکاران دیگر جابه‌جا شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی تمام تلاش خودش را به کار گرفته تا زنان شاغل در این اداره درحالی اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند، هیچ دغدغه‌ای در خصوص امورات و نگهداری از فرزندان نداشته باشند.

ساخت ۲۰ ساعت فیلم ورزشی برای سالمندان، زنان و کودکان

نایب رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر فعالیت‌های ورزشی در حوزه زنان به خاطر شیوع بیماری کرونا به منازل محدود شده بود و برای این موضوع پویش‌های ورزشی در منازل راه‌اندازی کردیم که تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

ندا پاکدامن افزود: یکی از مهم‌ترین پویش‌های ورزشی ، خانه ما باشگاه ما نام داشت که تلاش کردیم بین نوه و پدر بزرگ و مادربزرگ یک تعامل سازنده ایجاد کرده و فعالیت ورزشی آنها را افزایش دهیم.

وی به احتمال شیوع افسردگی در دوران بیماری کرونا برای سالمندان و کودکان اشاره کرد و گفت: با تدوین حرکات ورزشی در قالب فیلم‌ برای زنان، کودکان و اعضای خانواده که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شد، رخوت و کسالت در منزل کاهش می‌یافت که برای این مهم ۲۰ ساعت فیلم با کمک باشگاه‌داران قزوین تهیه کردیم.

پاکدامن تاکید کرد: با توجه به اینکه احتمال شیوع پیک دوباره بیماری کرونا در پاییز متصور است، بنابراین این شیوه آموزشی و انجام حرکات ورزشی باید به شکل کامل تر در دستور کار قرار گیرد.

برگزاری ۲۳ هزار دوره آموزشی و ساخت اشعار کودکانه با موضوع کرونا

معاون آموزشی و پژوهشی جمعیت هلال احمر استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش‌های حوزه خانواده مطابق با استانداردهای جهانی دنبال شد، برای مادران و کودکان و سالمندان به صورت جامعه اموزش هایی ویژه‌ای را تدارک دیدیم تا بتوانند به سادگی آن را درک کنند.

تهمینه ابراهیمی افزود: برای کودکان به صورت سفارشی اشعاری تهیه کردیم که محتوای پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی داشت، بعدا این اشعار به صورت انیمیشن درآمد  و در فضای مجازی منتشر شد.

وی با بیان اینکه بیشتر آموزش‌ها از طریق فضای مجازی صورت می‌گرفت، گفت: ۲۳ هزار نفر از درون منزل در کلاس‌های آموزشی هلال احمر ثبت نامه کرده و پس از طی کردن این دوره‌ها گواهی نامه پایان دوره تحویل گرفتند.

توجه ویژه به مادران باردار و شیرده در ایام کرونا؛ تشکیل کمیته سوگ

مدیرگروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: از همان ابتدای شیوه کرونا، سوالات و اضطراب‌های فراوانی برای مادران شیرده ایجاد شد که آیا بیماری از طریق شیر مادر منتقل می شود یا خیر، آیا واکسیناسیون کودکان انجام شود یا نه؟ همه این چالش ها با راهنمایی دانشگاه علوم پزشکی مرتفع شد.

ناهید یزدی افزود: اگر  دانشگاه علوم پزشکی نسبت به برخی از مادران سخت گیری نمی‌کرد، ممکن بود که خیلی از مادران از واکسینه کردن فرزندان خودداری کنند.

وی اضافه کرد: پس از مادران شیرده نوبت به مادران باردار رسید، در اقدام اول برای این افراد گروه های واتساپی تشکیل دادیم، آموزش‌های مقابله با بیماری کرونا از طریق ماماها داده شد و اینکه اگر موقعیت ویژه‌ای برای این مادران روی دهد چه کاری انجام دهند.

یزدی به اضطراب ناشی از کرونا در بین اعضای خانواده اشاره کرد و گفت: در همین رابطه کمیته‌ای تشکیل دادیم و ترس اعضای خانواده را بررسی کردیم و مشاوره سلامت روان در دستور کار قرار گرفت، چون برخی از خانواده‌ها با غم از دست دادن عزیزانشان بر اثر بیماری ربور بودند، کمیته‌ای تحت عنوان «سوگ» تشکیل شد و خانواده‌های این افراد به صورت خاص و ویژه مشاوره می‌شدند.

این مسؤول بیان داشت: برای آنکه امورات حوزه زنان و خانواده بهتر اجرایی شود، طرح هر خانه یک پایگاه را راه‌اندازی کردیم و سه هزار نفر مراقب بهداشتی و ۷۰۰ سفیر سلامت تعیین کردیم؛  این طرح در شهر محمدیه اجرایی شده و همچنان ادامه دارد.

یزدی به وضعیت آموزش روج‌های قبل از ازدواج اشاره کرد و گفت: چون شرایط آموزش حضوری به این افراد میسر نبود، برای اموزش آنها چهار جلد کتاب به افراد تحویل دادیم که هرکدام بر اساس سرفصل‌های خاص به موضوعات مختص اردواج می‌پردازد.

نگاه ویژه‌ای باید برای زنان و کودکان لحاظ کرد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز چندی پیش گفته بود که مدیران ادارت و دستگاه‌های اجرایی استان قزوین باید در ایام کرونا نگاه ویژه‌ای به کارکنان زن داشته باشند تا این افراد در امورات خانواده با مشکل مواجه نشوند.

صدیقه ربیعی افزود: مدیران برای زنان شاغلی که امکان دورکاری ندارند و فرزندانشان را نمی‌توانند به مهدهای کودک بسپارند، مسؤولیت‌ها را به شکل موقت جابه‌جا کرده و نگاه منعطف تری از خود نشان دهند.

وی اضافه کرد: امروز زنان شاغلی در استان قزوین هستند که برای انجام امورات کاری خود باید به ماموریت رفته و حتی به کارشناسی در اراضی کشاورزی بپردازند، درحالی که فرزند زیر ۶ سال دارند و باید از آنها نگهداری کنند.

ربیعی به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: آموزش‌های انتقال مهارت به جامعه زنان سرپرست خانوار نباید به بهانه شیوع بیماری کرونا تعطیل شود، چون کسب مهارت و حمایت از زنجیره اقتصادی زنان سرپرست خانوار یک اولویت بسیار مهم است و خیلی از زنان ما در ایام  کرونا محصولاتی را تولید کرده بودند که امکان فروش آنها وجود نداشت.

نیم نگاه: اقداماتی که به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری کرونا در خانواده اجرایی شده است، باید در ایام پساکرونا نیز با شیوه‌ای خاص پیگیری شود و برآوردهای لازم برای پیک دوم این بیماری نیز لحاظ گردد.

مسؤولان حوزه زنان و کودکان در دستگاه‌های اجرایی نباید تمام تلاش‌های خودشان را به دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ای اداری خلاصه کنند و لازم است که با ابتکار عمل و استفاده از شیوه‌های علمی روش‌های جدیدتری را به کار بگیرند.

منبع: ایرنا

میثم ماله میر چگینی

 

پاسخ بدهید