ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان کرمان رونمایی شد

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان کرمان رونمایی شد

برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان کرمان رونمایی شد

طرح ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان کرمان امروز (شنبه )در شورای برنامه ریزی و توسعه این استان با حضور استاندار این استان و معاون رئیس جمهوری در امور زنان از طریق ویدئو کنفرانسی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا،  استاندار کرمان روز شنبه در ارتباط ویدئو کنفرانسی با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان با اشاره به جایگاه زنان از منظر قرآن کریم گفت: قرآن کریم در آیه ۱۱ سوره تحریم با اشاره به همسر فرعون نشان میدهد زنان می توانند الگوی مردان و حتی جامعه باشند و این امتیاز بزرگی است که در دین اسلام به جایگاه زنان داده می شود.
محمدجواد فدائی با یادکردن از خانم صفارزاده قرآن پژوه، شاعر و مترجم فرهیخته کشور گفت: خانم طاهره صفارزاده یکی دیگر از بانوان فرهیخته دیار کریمان و نخستین کسی است که ترجمه قرآن را به دو زبان فارسی و انگلیسی انجام داده است و لقب خادم القرآن به وی اعطا شده است.

استاندار کرمان نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در این استان در سال ۹۷ را ۱۴.۹ درصد اعلام و بیان کرد: این میزان مشارکت به نرخ متوسط کشوری نزدیک است اما متاسفانه در نرخ بیکاری بانوان وضعیت استان نامطلوب و در سال ۹۷ نرخ بیکاری زنان استان ۲۷ درصد بوده که از متوسط کشور خیلی پایین تر و نیازمند فعالیت بیشتری در این بخش هستیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در استان کرمان در زمینه اشتغال بانوان اظهار داشت: در سال ۹۶ از ۱۴ هزار فقره تسهیلات خوداشتغالی بیش از ۵۰۰۰ مورد به بانوان اختصاص داده شده و از ۲۰۲۰ پنل خورشیدی تعداد ۷۲۰ مورد به زنان سرپرست خانواده اختصاص پیدا کرده که نشان میدهد در ایجاد اشتغال بانوان، قدم های خوبی برداشته شده است.

استاندار کرمان با اشاره به جایگاه برتر زنان استان کرمان در حوزه مشارکت اجتماعی در سطح کشور تصریح کرد: هم اکنون حدود ۳۰۰ نفر از بانوان استان به عنوان دهیار و عضو شورا مشغول خدمت هستند و ۱۸۰ سازمان مردم نهاد در حوزه بانوان و خانواده داریم.
فدائی با ابراز تأسف از آمار بالای زنان سرپرست خانوار در استان کرمان بیان کرد: در سال بطور متوسط ۵۰۰۰ شغل برای زنان سرپرست خانوار در استان ایجاد می شود.

استاندار کرمان وضعیت زنان استان در بحث های مدیریتی را بطور نسبی خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در شرایط مساوی از حیث شاخص ها، اولویت انتخاب پست های مدیریتی با بانوان است.
فدائی  با اشاره به برخی کمبودها در زمینه شاخص های فرهنگی و ورزشی در جنوب استان، خواستار مشارکت معاونت امور زنان ریاست جمهوری در احداث مدارس شبانه روزی دخترانه و سالن های ورزشی ویژه بانوان در جنوب استان شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز در این ارتباط ویدئو کنفرانسی با اشاره به آمار ۹۰۰ هزار نفری زنان شهری و ۷۰۰ هزار نفر آمار زنان روستایی استان گفت: استان کرمان از حیث زنان جوان رتبه هفتم کشور، در آمار زنان سرپرست خانوار رتبه چهارم کشور، در نرخ اشتغال زنان رتبه چهاردهم و در نرخ بیکاری دختران تحصیلکرده رتبه شانزدهم کشور را دارد.
فاطمه السادات حسینی آگاه سازی را شاه کلید ارتقای وضعیت زنان دانست و افزود: بالغ بر ۲۲۰۰ بانوی کارآفرین در استان در حال فعالیت هستند و در زمینه اشتغال باتوجه به آمار بالای دختران تحصیلکرده در استان، مرکز رشد و شتاب دهی کسب و کارها را ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: با راه اندازی مرکز رشد و فناوری بانوان در استان کرمان تاکنون ۱۲ ایده شناسایی و ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار از معاونت علمی ریاست جمهوری جذب شده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان با اشاره به راهکارهای کمک به ارتقای وضعیت زنان اظهار داشت: باتوجه به بالا بودن آمار زنان بدسرپرست که اکثرا زیر ۴۰ سال هستند و اغلب تحت پوشش هیچ نهادی نیز نیستند نیازمند اصلاح و پرکردن خلاءهای قانونی در این زمینه هستیم.
 حسینی عنوان کرد: متأسفانه دختران تحت پوشش سازمان بهزیستی بعد از ۱۸ سالگی از حمایت این سازمان خارج می شوند و با توجه به اینکه در بدترین سن به لحاظ آسیب های اجتماعی هستند لذا نیازمند اصلاحاتی در این حوزه هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان، حل مشکلات اعطای تسهیلات به زنان سرپرست خانوار را خواستار شد و افزود: در جنوب و شرق استان نیازمند احداث سالن های ورزشی ویژه بانوان هستیم همچنین در زهکلوت نیازمند حمایت معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای تأسیس هنرستان شبانه روزی ویژه دختران می باشیم.
حسینی با اشاره به برنامه های حوزه اجرایی تحت مدیریت خود تصریح کرد: طرح های ضیافت اندیشه و گفت و گوی بین نسلی، طرح تاب آوری اجتماعی، طرح مانا که اشتغال زایی پایدار ایجاد می کند و طرح حرفه آموزی و تجارت الکترونیک از جمله برنامه های در دستور کار برای ارتقای وضعیت زنان استان کرمان است.
براساس این گزارش ، درنشست رونمایی از برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان کرمان مبلغ ۷۰ میلیون تومان از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای ارتقای طرح تاب آوری اجتماعی در مناطق دارای آسیب استان کرمان اختصاص یافت که پس از اختصاص این مبلغ استاندار کرمان اعلام کرد مبلغ ۷۰ میلیون دیگر از سوی استان نیز برای اجرای این طرح کمک خواهد شد.

ایرنا

 

پاسخ بدهید