ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > عالیه بهرامی؛ زنی ایستاده در جبهه تولید

عالیه بهرامی؛ زنی ایستاده در جبهه تولید

زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، ولی موفقیت ایران و ایرانی مدیون این قشر است.

تهمینه، رودابه، گردآفرید، فرانک، آذرمی‌دخت، سیندخت، ارنواز، شهرنواز، منیژه، همای و جریره فقط نام چند تن از زنان ایرانی در شاهنامه، حماسی‌ترین کتاب تاریخ این ملت است. این سرزمین همیشه تاریخ خود را با حضور زنانی پاکدامن، دلیر، وطن‌پرست و همواره آماده فداکاری در راه خاک و استقلال، ورق زده است.

چرخ روزگار بار امانتی به نام تاریخ را که همواره در حال تکرار است به دوش می‌کشد و صفحه‌صفحه کتاب تاریخ این سرزمین، نشانی از فداکاری زنان به یادگار دارد و لالایی مادران، این فداکاری‌ها را در صحنه‌های مختلف به گوش کودکان نجوا می‌کند تا نسل به  نسل و سینه به سینه به دست آیندگان برسد، برای اینکه همه زنان و دختران این خاک، به وقت نیاز، گردآفرید روزگار خود شوند.

این روزها که سمند سخن در میدان بیماری همه‌گیر کرونا می‌تازد و همه ملت یک‌دل برای قطع زنجیره بیماری شده‌اند تا ایران جامه عافیت بپوشد، چه قهرمانانی که در این جنگ نقش تاثیرگذاری دارند و در پشت جبهه درمان، ابزار این جنگ را فراهم می‌کنند.

قهرمان امروز داستان ما، زنی است که کمر همت را سال‌های قبل در حوزه تولید بسته تا کشور را از واردات بی‌نیاز کند و در این روزهایی که بیماری کرونا حضور خود را در جامعه در بوق و کرنا کرده است، خط تولید خود را فعال‌تر از همیشه کرده است.

در اولین دیدار شما می‌توانید در باغ نگاه عالیه بهرامی، اولین بانوی نساج ایرانی که یک بانوی موفق کارآفرین است، میوه امید بچینید. او از تلاش‌های بی‌وقفه خود از سال ۱۳۷۹ برای تولید از یک کارگاه کوچک زیرزمینی تا راه‌اندازی شرکت تعاونی صنعت بافت معین زنجان می‌گوید؛ واحدی که در این روزهای تعطیل، صدای دستگاه‌هایش سکوت شهرک صنعتی را شکسته است.

وی می‌افزاید: از ۲۰ سال گذشته تاکنون، فعالیت کارگاه تولیدی از زیرزمین خانه به دو واحد ۶۰۰۰ متری با دو کارگاه مجزا در شهرک صنعتی شماره یک زنجان رسیده و در حال حاضر با تولید پارچه فیلترهای صنعتی در چند بخش «بک‌فیل‌ترها، ژامبوها، پارچه‌های صنعتی و لباس کارهای صنعتی» سهمی در سبد اشتغال بانوان دارد.

بهرامی با بیان اینکه ۹۰ درصد کارکنان این شرکت، زنان سرپرست خانوار هستند، ادامه می‌دهد: ایجاد اشتغال برای بانوان جویای کار استان از اولویت‌های اول این واحد تولیدی است و این زنان در مسیر توسعه پدال می‌زنند تا چرخ صنعت کشور بچرخد و اولویت جذب با زنان و بالاخص زنان سرپرست خانوار است.

در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده روی، معادن و واحدهای معدنی، واحدهای تولیدکننده انواع شمش فلزات، واحدهای تولیدکننده روغن و پتروشیمی‌ها مشتریان پای ثابت شرکت تعاونی صنعت بافت معین زنجان هستند و این شرکت در سال‌های اخیر توانسته دروازه‌های تجارت را با صادرات محصول خود به چند کشور بگشاید.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت بافت معین زنجان، با بیان اینکه این واحد اولین تولیدکننده ماسک پارچه‌ای ضدآلایندگی در کشور است، تصریح می‌کند: در حال حاضر ۹۰ درصد بازارهای داخلی در این زمینه در اختیار صنعت بافت معین زنجان است و این شرکت توانسته با توجه به تجربه و سابقه فعالیت خود با تولید محصولات باکیفیت، رضایت‌مندی مشتریان خود را در بازار امروز فراهم کند. همچنین از سال ۹۲ در حال تولید انبوه و صدور محصولات خود به کشورهای همسایه هستیم.

وی می‌افزاید: ماسک‌های تولیدی از جمله تولیدات بومی استان است که در صدد راه‌اندازی بخش تولید لباس‌های صنعتی و ایمنی کار و صنعت با رعایت اصول بهداشتی و با استفاده از مواد ضدآلایندگی برای حفظ سلامت افراد استفاده‌کننده در مراکز صنعتی هستیم. در حال حاضر بیش از ۴۰ نفر در این واحد تولیدی فعال هستند و اگر طرح توسعه این واحد تولیدی محقق شود، علاوه‌ بر اینکه ۳۰۰ نفر به تعداد شاغلان کارخانه افزوده می‌شود، تولیداتش نیز به ۴ برابر می‌رسد.

درختی که در زنجان کاشته شد و در ماهشهر به ثمر نشست

ماجرای موفقیت این بانوی تلاشگر به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه کیلومترها آن سوتر، درست در جنوب این سرزمین یعنی در ماهشهر فاز دوم کارخانه‌اش را راه‌اندازی کرده است.

بهرامی در رابطه با تاسیس فاز دوم کارخانه در ماهشهر خوزستان، می‌گوید: پس از مدت‌ها بررسی و بازاریابی که انجام شد به این نتیجه رسیدم که ماهشهر برای گسترش بازار کار بهترین مکان است و وجود واحد بزرگ پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی از مزایای راه‌اندازی فاز دوم در ماهشهر است.

ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در زنجان و ماهشهر، حاصل اصرار و ریسک‌پذیری این بانوی زنجانی برای سهیم شدن در رونق تولید و اقتصاد کشور است. با شیوع بیماری کرونا، نیاز به برخی محصولات در حوزه تجهیزات پزشکی روز به روز بیشتر و بیشتر شد و همت عالی عالیه، او را بر آن داشت که در اولین روز فروردین امسال، فعالیت واحد تولیدی خود را برای تامین ماسک فلیتردار ضدآلایندگی تعطیل نکند.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت بافت معین زنجان در رابطه با تولید در ایام نوروز، یادآور می‌شود: از اول فروردین‌ماه امسال ۱۲ نفر به طور مستمر در شرکت فعالیت داشته و در حال حاضر تولید ماسک به ۱۰ هزار عدد در روز رسیده است که در سطح استان توزیع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: علاوه‌ بر تولید ماسک در این روزها، پارچه‌های صنعتی تولید شده، به واحدهایی با فعالیت مشابه در سطح کشور ارسال می‌شود و اگر دستگاه‌هایی که سفارش داده شده بود به موقع برسند، تولید ماسک به ۲۰ هزار عدد در روز می‌رسد و با آغاز به کار دستگاه‌های جدید، دیگر نیروی انسانی در مرحله تولید دخیل نبوده و ضریب بهداشتی ماسک‌ها بالاتر می‌رود.

زنانی که بالاتر از معجزه عمل می‌کنند

در این روزها در کشور بزم عشق برپا است و زنانی چون عالیه بهرامی ساغر خود را از محبت پُر می‌کنند تا همه جهانیان موفقیت آنان را به عنوان زن ایرانی به نظاره بنشینند و تاریخ حضور این زنان را در برگ‌های خود برای آیندگان ثبت کند.

امروز عالیه از زنانی حرف می‌زند که نام‌شان معادل معجزه است. او از فروغ‌ها، از سیمین‌ها، از پروین‌ها، از آهو خانم‌ها حرف می‌زند. از همه آن‌هایی که خریدار ترس نبودند. از آن‌هایی که چون کوه ایستادند و نشان دادند که زن بودن، بالاتر از معجزه است.

پاسخ بدهید