ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

رویکرد وزارت جهاد کشاورزی توسعه جوامع محلی با محوریت زنان است

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > رویکرد وزارت جهاد کشاورزی توسعه جوامع محلی با محوریت زنان است

رویکرد وزارت جهاد کشاورزی توسعه جوامع محلی با محوریت زنان است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، گفت: یکی از رویکردهای مهم و اصلی این وزارتخانه توسعه جوامع محلی با محوریت زنان روستایی و عشایری است.

«فروغ السادات بنی هاشم» روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از پنج محصول سالم گواهی شده زنان روستایی و تجلیل از مدیران عامل صندوق‌های اعتبارات خُرد زنان روستایی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان، با بیان اینکه قبل از انقلاب پنج برنامه توسعه و بعد از انقلاب نیز تاکنون ۶ برنامه توسعه در کشور اجرا شده است، افزود: حلقه مفقوده و خلاء اصلی این برنامه ها توجه نکردن به انسان و توسعه جوامع محلی بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این برنامه های توسعه ای نقش انسان و جوامع محلی نادیده گرفته شده است، گفت: نادیده گرفتن این موضوع منجر به بروز مشکلاتی از قبیل مهاجرت روستاییان به شهرها و بیکاری و آسیب های اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه برنامه های توسعه بیشتر سرمایه محور بود، گفت: این برنامه ها اگرچه در توسعه بخش های مختلف کشور از جمله برقرسانی، گازرسانی، ایجاد راه و خانه های بهداشت و دیگر بخش‌ها سهم عمده و نقش بسیار موثری داشت اما منجر به رفع برخی از مشکلات روستاییان و عشایر نشد و نتوانست مردم جوامع محلی را وارد حوزه اقتصاد کند. 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در ادامه گفت: در برنامه های انسان محور تعریف شده در وزارت جهاد کشاورزی توان افزایی جوامع محلی با محوریت زنان روستایی و صندوق های خرد مورد تاکید و توجه واقع شده است.

بنی هاشم افزود: در جوامع محلی می بایست به دنبال پروژه هایی باشیم که با کمترین سرمایه و در قالب تعاونی ها و اعتبارات خُرد قابل راه اندازی و پیگیری باشند.

او با تاکید بر اینکه می بایست بستر را برای شکوفایی اقتصاد روستا و سپس اقتصاد کشور مهیا کرد، گفت: تلاش ما توانمند کردن جوامع محلی به خصوص زنان روستایی و عشایری است و معتقدیم که ظرفیت های بسیار خوبی در این بخش وجود دارد که باید آن را بالفعل کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی به سر می برد، تاکید کرد که باید به سمت فعالیت هایی با کمترین هزینه اولیه و بهره وری بالا برویم و از این طریق به ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک نماییم.

او همچنین از موسسات مالی اعتباری و بانک ها خواستاز فعالیت های جوامع محلی به خصوص زنان روستایی عشایری حمایت مادی کنند و تسهیلات ارزان قیمت مورد نیاز در اختیار آنها قرار دهند. 

وی در پایان به مراحل ثبت گواهی های صادر شده برای محصولات سالم نیز اشاره کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا سایر محصولات استان نیز موفق به دریافت گواهی نامه شوند.

او تاکید کرد که هدف اصلی ما در این طرح فرهنگ سازی فعالیت های گروهی و تیمی در میان جوامع محلی است که خوشبختانه استان کرمانشاه ثابت کرد در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است.

 در این مراسم از پنج تن از زنان روستایی دارای محصول سالم گواهی شده و مدیران عامل صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی استان کرمانشاه با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است به طوریکه اکنون پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه اکنون حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره اکنون در استان فعال است.

همچنین در این استان ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید شد.

ایرنا

پاسخ بدهید