ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > مسئولین هم‌قدم شدند، ساخت بازارچه ویژه زنان کلید می‌خورد

ساخت بازارچه دائمی محصولات خانگی تولیدشده توسط زنان سرپرست خانوار طرحی است که مدت‌ها موردتوجه بوده و همواره بر آن تأکید شده است اما تاکنون قدمی کاربردی در ساخت آن برداشته نشده است، مسئولان حوزه بانوان و اقتصادی استان قزوین به دعوت ایسنا کنار هم جمع آمدند تا تصمیم نهایی ساخت این بازارچه به واقعیت نزدیک‌تر شود.

در یکی از محلات اصیل و قدیمی شهر قزوین، در انتهای یک کوچه بن‌بست تعدادی از زنان سرپرست خانوار و برخی از زنان بد سرپرست هنرهای دستی خود از قبیل صنایع‌دستی و مواد غذایی را در قالب یک نمایشگاه دورهم جمع کرده و برای فروش به نمایش گذاشتند.

هرکدام دارای مشکلی هستند یکی همسرش ورشکسته شده، آن‌یکی همسرش در زندان است، دیگری همسرش معتاد است، یکی معلول و دیگری دارای مشکل دوقطبی است، اینجا همه در خانه‌ای انتهای یک کوچه بن‌بست دریچه‌ای به بن‌بست زندگی‌شان باز کردند و دورهم جمع شدند که کمک‌خرج خانواده باشند، امیدشان ساخت بازارچه‌ای دائمی برای عرضه محصولاتشان است و از عدم بازدید مسئولان از این نمایشگاه محقر دلگیر هستند.

خبرگزاری ایسنا با مسئولین حوزه بانوان و اقتصادی استان ارتباط می‌گیرد و از آن‌ها دعوت می‌کند که در فضایی به‌دوراز بروکراسی اداری در همان اتاق کوچک مشکلات زنان را به نظاره بنشینند و راهی برای حل مشکلات بیابیم.

مسئولان لبیک می‌گویند و می‌آیند، زنان سرپرست خانوار خوشحال هستند و امیدوارند مسئولان که با دعوتی خودمانی در محفل حاضر شدند در عمل هم پای‌کار بیایند و قدم‌های مثبتی بردارند، این زنان مشت‌های نمونه خرواری هستند که برای گذران زندگی مبتنی بر توانمندی‌هایشان چشم امید به مسئولین دارند.

 مهدیه سادات قافله‌باشی و زهرا یوسفی دو عضو شورای شهر قزوین اولین مهمانان این جمع هستند، اندکی بعد صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری به همراه مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به جمع ما اضافه می‌شوند، با آمدن عیسی قبادی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین پازل مسئولین کامل و نوری در دل زنان حاضر روشن می‌شود، نوری که به مدد مسئولین روشن باقی خواهد ماند.

ابتدا طاهره محمدعلی‌خانی مدیر موسسه خیراندیشان کوثر به معرفی ساختمان می‌پردازد و می‌گوید: ۸۰ زن سرپرست خانوار، زن بد سرپرست و زنانی که همسرشان شغل مناسبی ندارند در این ساختمان گرد هم آمدند و عده‌ای با خیاطی و برخی با نقاشی روی چوب فعالیت می‌کنند، هرکدام از زن‌ها شاید ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشند و این مبلغ ناچیز برایشان رضایت فراوانی به همراه دارد.

وی تصریح می‌کند: کارهای تولیدشده را به‌صورت واسطه‌ای در بازار می‌فروشیم و سودی آن‌چنانی دریافت نمی‌کنیم، اینجا خانم‌ها با هر برشی که می‌زنند هزار تومان دریافت می‌کنند و از این مبلغ هم خیلی خوشحال می‌شوند، اینجا خانمی معلول است و تنها یک دست دارد اما کار خیاطی انجام می‌دهد.

علیخانی بیان می‌کند: زادگاه اصلی ما بهزیستی است، درگذشته بهزیستی مکانی در اختیار ما قرار داده بود اما به دلیل محدودیت فضا و افزایش تعداد زنان متقاضی با شهرداری رایزنی کردیم تا این مکان را در اختیار ما قراردادند و از خردادماه سال ۹۷ مستقر شدیم.

وی تأکید می‌کند: هر از چند گاهی با محصولات تولیدشده توسط زنان نمایشگاه برگزار می‌کنیم و محصولات را به فروش می‌رسانیم اما به دلیل برند نبودن نمایشگاه و مکانش که در دسترس نیست فروش خوبی نداریم، تاکنون شهرداری، شورای شهر، استانداری و بهزیستی از ما حمایت کردند، اما قرارداد ما با شهرداری تمام‌شده است و نیاز داریم قرارداد بدون اجاره‌بها تمدید شود.

برای زنان سرپرست خانوار زمینه اشتغال ثابت فراهم می‌شود

صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان استانداری قزوین اما مانند این زنان خوشحال نیست و می‌گوید: ۳۰۰ هزار تومان مبلغی نیست که زنان به خاطر کسب آن خوشحال باشند، باید این زنان را توانمند کنیم تا به اشتغال پایدار برسند و حداقل مبلغی بابت گذران زندگی کسب کنند که شایسته باشد.

وی تأکید می‌کند: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با مشارکت جهاد دانشگاهی در حال اجرا است در این طرح ۱۲۱ زن سرپرست خانوار مورد آموزش قرار می‌گیرند و هدف اصلی اشتغال‌زایی است، در این طرح هنوز ظرفیت داریم طی آن زنانی که زیر ۵۰ سال و دارای توانایی خاصی هستند مشاوره می‌شوند و از بین آن‌ها افراد توانمند شناسایی و آموزش داده می‌شوند.

مدیرکل امور بانوان استانداری قزوین اظهار می‌کند: این زنان در رشته‌های مختلفی به پیشران‌ها در سطح استان و کشور متصل می‌شوند، در این نمایشگاه شما برند ایجاد نکردید وقتی به برند وصل شوند شغل ثابتی به دست می‌آورند.

وی تأکید می‌کند: علاوه بر این تسهیلاتی تا سقف ۵۰ میلیون تومان با سود ۲ درصد نیز به زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست و افرادی که شرایط مالی مناسبی ندارند به‌شرط نداشتن بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود تا کسب‌وکاری راه بیاندازند.

ربیعی یادآور می‌شود: ازلحاظ اعتباری و تسهیلات حمایتی مشکلی نداریم، در حال حاضر مشکل ضامن است برای زن سرپرست خانوار فراهم کردن ۳ ضامن امکان ندارد، برای حمایت از این زنان طرح ارائه سفته به‌جای ضامن نیز در حال پیگیری است.

وی عنوان می‌کند: علاوه بر این‌ها نیاز به فضای ثابتی داریم که زنان در روز و محل خاصی برای فروش محصولاتشان حضور پیدا کنند، تاکنون نتوانستیم این فضای ثابت را از طرف شهرداری داشته باشیم اما در هر نمایشگاه ۱۰ تا ۱۵ زن را حمایت می‌کنیم و غرفه در اختیارشان قرار می‌دهیم.

بازارچه دائمی محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار ایجاد شود

مهدیه سادات قافله باشی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز بیان می‌کند: این فضا را شهرداری در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار داده است اما با مشکلاتی روبه‌رو شدیم و همسایه‌ها از رفت‌وآمد زیاد شکایت کردند، کلمه «زنان سرپرست خانوار» نباید مطرح شود چراکه بار اجتماعی دارد و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی تأکید می‌کند: طبق قانون شهرداری باید برای این مکان اجاره دریافت کند اما در حال حاضر مشکل این فضا نداشتن مجوز است باید شهرداری طرح را به شورا بیاورد و قطعاً اعضای شورا با ۹ رأی مجوز آن را تصویب می‌کنند و سپس برای اجاره آن نیز با استفاده از تبصره‌های قانونی همراهی می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین بابیان اینکه شهرداری و شورای شهر چقدر فضا می‌تواند در اختیار تشکل زنان قرار دهد؛ تصریح می‌کند: باید کاری فراتر از این انجام شود در حال حاضر ۴۱ هزار زن سرپرست خانوار در استان داریم که از این تعداد ۲۱ هزار زن تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

وی بیان می‌کند: بهترین کار این است که تعاونی زنان شهری را ثبت و محصولات غذایی و صنایع‌دستی را در زیرمجموعه تعاونی زنان ساماندهی کنیم، در حال حاضر تعاونی زنان روستایی مرسوم است اما تعاونی در شهر شکل نگرفته است درحالی‌که تعاونی‌ها تسهیلات و حمایت دولتی دارند.

قافله باشی اظهار می‌کند: در استان قزوین سازمان مردم‌نهاد قوی در حوزه زنان نداریم که بتواند کار اقتصادی و بازاریابی خوبی انجام دهد و برند سازی در این حوزه صورت نگرفته است، زنان محصولات متنوعی تولید و در بازارهای پراکنده عرضه می‌کنند بنابراین نیاز است بازارچه دائمی برای زنان راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان می‌کند: شهرداری خودش زمین ندارد اما می‌تواند تجهیزات را تأمین کند و پیشنهاد می‌شود فضا را راه و شهرسازی در اختیار شهرداری قرار دهد تا غرفه سازی صورت بگیرد؛ همچنین پارکینگ مجتمع‌های تجاری در سطح شهر قزوین ازجمله سبزه‌میدان، خیام و فردوسی وجود دارد همچنین فضای خالی برخی مدارس در شیفت بعدازظهر می‌توان به‌عنوان بازارچه موقت عرضه محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار از آن‌ها استفاده کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین اظهار می‌کند: قزوین تنها سه پارک بزرگ‌مقیاس در حد استاندارد دارد که هیچ‌کدام شرایط ایجاد بازارچه دائمی را ندارند، پارک‌های قزوین ظرفیت ایجاد گذر فرهنگ و هنر و بازارچه را ندارد و ساخت پارک بزرگ‌مقیاس مبتنی بر این موارد باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

نمایشگاه‌های هفتگی مُسَکن موقتی هستند

مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز بابیان اینکه نمایشگاه‌های محصولات تولیدی زنان باید ساماندهی شوند، تأکید می‌کند: باید فضایی برای عرضه محصولات ایجاد شود و افرادی که مشکل جدی مالی ندارند بتوانند در یک روز خاص محصولاتشان را عرضه کنند، از طرفی برگزاری نمایشگاه‌های هفتگی و مناسبتی مُسَکن موقت است.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است برگزاری نمایشگاه چند روزی مشکل را حل کند اما این افراد در دیگر ایام سال رها می‌شوند درحالی‌که این زنان نیاز به حمایت جدی برای فروش اقلام دارند این زنان علی‌رغم توانایی بالا مشکل جدی در فروش محصولاتشان دارند، بنابراین ظرفیت موجود باید مدیریت و بازارچه دائمی عرضه محصولات ایجاد شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اظهار می‌کند: کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با بهره چهار درصد پرداخت می‌کند؛ برخی از زنان تسهیلات را دریافت کردند اما نتوانستند موفق شوند و ورشکست شدند مشکلاتشان بیشتر شد بنابراین نیاز است که توانمندسازی صورت بگیرد.

وی تأکید می‌کند: سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه اشتغال‌زایی را حمایت می‌کنیم و اعتبار قابل‌توجهی به فنی و حرفه‌ای دادیم که به‌صورت سیار در محلات مختلف مستقر و زنان آسیب‌پذیر را شناسایی و آموزش رایگان بدهند، زنانی که توانمند شدند برای گرفتن تسهیلات معرفی می‌شوند.

بیدخام عنوان می‌کند: هر فردی اگر گروهی و هدفمند فعالیت داشته باشد می‌تواند سود بیشتری کسب کند، زنانی که محصولات تولیدی مشابه دارند می‌توانند یک تعاونی تشکیل دهند، برخی اوقات یک فرد نمی‌تواند به‌تنهایی غرفه‌ای را پر کند و باید به‌صورت تیمی ورود پیدا کنند.

تجهیز بازارچه زنان در بودجه ۹۹ شهرداری گنجانده می‌شود

زهرا یوسفی رئیس کمیته بانوان شورای شهر قزوین نیز با اشاره به نمایشگاه توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار بیان می‌کند: فضای موجود را شهرداری در اختیار قرار ده است اما این حرکت اساسی نیست، طی دو سال گذشته فضاهای این‌چنینی مختلفی ایجادشده و این‌ها موقتی است، محل دائمی برای عرضه محصولات لازم است.

وی تأکید می‌کند: مشخص‌ترین مسئله در این حوزه داشتن فضایی متناسب برای ساخت بازارچه دائمی است، اگر استانداری ورود پیدا کند در شهرداری نگاه حمایتی وجود دارد و می‌توانیم بازارچه دائمی را به عنوانی اثری ماندگار ایجاد کنیم، مسائلی مانند در دسترس بودن، امنیت و مساحت فضای اختصاصی دارای اهمیت است.

یوسفی اظهار می‌کند: بودجه سال ۹۹ شهرداری در حال تدوین است و اگر بتوانیم زمینی را از راه و شهرسازی بگیریم می‌توانیم تجهیز بازارچه را در بودجه ۹۹ بگنجانیم، در تبلیغات کلی بازارچه نباید بگوییم زنان سرپرست خانوار چراکه نباید به دید زن سرپرست خانوار به افراد حاضر در بازار نگاه کنند.

جرئت کنیم و قدم اول را برداریم

عیسی قبادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین نیز بیان می‌کند: نمی‌توانیم قول دهیم که مشکلات اقتصادی را حل می‌کنیم اما می‌توانیم ابزار کار را در اختیار افرادی که توانایی کار دارند اما مکان، منابع و پول‌ندارند قرار دهیم، این وظیفه دولت است که به چنین افرادی کمک کند.

وی اظهار می‌کند: با همکاری سازمان راه و شهرسازی و شهرداری می‌توان فضایی برای بازارچه روزانه یا ساعتی ایجاد کنیم که در هفته دو روز در اختیار زنان سرپرست خانوار توانمند قرار بگیرد و از آن‌ها اجاره‌ای دریافت نکنیم چراکه فضا مختص شهرداری است این اتفاق در قزوین امکان‌پذیر است اما باید فضایی قابل‌دسترس انتخاب شود.

قبادی یادآور می‌شود: ما تکلیف قانونی داریم و باید ابزار را مهیا کنیم اما آنچه دارای اهمیت است فرهنگ و انگیزه جامعه در مقابل اشتغال زنان سرپرست خانوار است، همچنین باید از ظرفیت مردم و تشکل‌ها استفاده شود چراکه منابع در اختیار دولت محدود است.

وی اظهار می‌کند: خیرین را باید وارد کنیم تا سرمایه‌گذاری کنند و نباید رویای فکر و چشم‌انداز دوردستی ترسیم کرد برنامه‌ها باید مبتنی واقعیت باشد، قدم اول سخت است اگر دستگاه‌های مرتبط همکاری کنند به‌مرورزمان به موفقیت می‌رسیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین تأکید می‌کند: در حوزه تسهیلات نیز باید برای ضمانت راه‌حلی پیدا کنیم؛ ضمانت در برخی از بانک‌ها مثل پست‌بانک قابل‌تغییر است اما در برخی بانک‌ها قوانین سخت وجود دارد در این بخش نمی‌توانم وعده دهم اما حتماً پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: کار اجتماعی نیاز به کمک همه دارد، باید دست‌به‌دست هم دهیم و مشکلات را پیش ببریم، شهر قزوین افراد متمکن و توانمند زیادی دارد باید از ظرفیت آن‌ها در جهت توانمندسازی افراد استفاده کرد، استفاده از مدارس غیرفعال ایده خوبی نیست چراکه باید فضایی دائمی و ثابت باشد و امکانات برق و تزئینات غرفه صورت بگیرد بنابراین ایده مدرسه عملی نیست.

قبادی تأکید می‌کند: باید زمینی از راه و شهرسازی برای ساخت بازارچه دریافت کنیم، حداقل ۵ هزار متر زمین می‌خواهیم که اگر در بافت فرسوده باشد زمین باقیمت مناسبی است، ۲ هزار متر زمین برای سوله می‌خواهیم چراکه حداقل ۲۵۰ غرفه و سوله باید ایجاد شود و فضای مناسبی برای پارکینگ و فضای جانبی ایجاد شود، برای پیگیری این موضوع حتماً جلسه‌ای با قید فوریت تشکیل می‌شود تا قدم‌های اولیه باثبات برداشته شود.

وی خاطرنشان می‌کند: این کار سخت است مانند تهیه جهیزیه، باید جرئت کنیم و قدم اول را برداریم باقی کارها راحت است، شهرداری که اعلام آمادگی کرده است ما نیز از راه و شهرسازی مطالبه می‌کنیم تا زمینی در اختیار قرار دهد و در این راستا جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و امیدواریم ای جلسه ما را یک‌قدم به هدف اصلی نزدیک‌تر کند.

ایسنا به زودی برگزاری جلسه و اقدامات انجام‌شده را پیگیری می‌کند و امیدواریم سال آینده این طرح به نتیجه برسد و آرزوی دیرینه زنان سرپرست خانوار محقق شود.

پاسخ بدهید