ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > نرخ بیکاری زنان در خراسان رضوی کم شد

 مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان در انتهای پاییز امسال به ۲۹.۴ درصد و نرخ بیکاری آنان در این مدت به ۸.۲ درصد رسید، در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی آنان در انتهای پاییز سال گذشته ۲۷.۹ درصد و نرخ بیکاری آنان ۹.۷ درصد بود.

زهرا طهماسبی روز شنبه در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: در پی دستور استاندار برای شناسایی بانوان کارآفرین و توسعه گر استان در آبان و دی ماه امسال، با همکاری بخش‌های دولتی و غیردولتی، تاکنون ۲ هزار و ۲۰۶ نفر از بانوان فعال اقتصادی استان شناسایی شدند که برای یک تا ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کردند.

وی ادامه داد: در اجرای الگوی توسعه مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در خراسان رضوی، ۲۰ تفاهمنامه اقتصادی با ۱۳ بانوی توانمند و کارآفرین به منظور توسعه ۸۲ روستا در هشت شهرستان چناران، مشهد، گناباد، بینالود، تربت‌جام، فریمان، تربت‌حیدریه و رشتخوار امضا شده است.

وی گفت: بانوان معین اقتصادی تاکنون توانسته‌اند ۱۱ صندوق خرد در ۱۱ روستای زیرپوشش خود و یک مرکز فروش محصولات تولیدی بانوان در روستای ساغروان ایجاد کنند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی جمعیت کل زنان سرپرست خانوار استان را ۲۷۴ هزار و ۶۶۹ نفر ذکر و بیان کرد: از این تعداد ۲۰ هزار و ۶۶۶ نفر دختر مجرد بیش از ۴۰ ساله، ۱۸۴ هزار و ۴۵۶  زن بی همسر به دلیل فوت همسر و ۶۹ هزار و ۵۴۷ زن بی همسر به دلیل طلاق هستند.

وی افزود: امسال ۲۱ برنامه عملیاتی برای کارکنان و کارشناسان این دفتر، ۳۰ برنامه عملیاتی با ۱۰ هدف برای شهرستان‌های استان، برنامه‌های عملیاتی برای دستگاه‌های اجرایی در راستای چهار محور افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بانوان، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت حوزه بانوان، افزایش ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی بانوان استان، ارتقای فعالیت‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ رضوی از طریق برنامه‌ریزی به منظور برگزاری ۹ مناسبت در حوزه زنان و خانواده تدوین شد.

طهماسبی درباره روند اجرای طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان گفت: این طرح در ۱۰ شهرستان کم برخوردار و دارای بیشترین جمعیت زنان سرپرست خانوار اجرا شده که تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت اجرایی داشته است.

وی با بیان اینکه سهمیه استان خراسان رضوی در طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار ۷۷۰ نفر است، افزود: تاکنون یکهزار و ۱۷۰ زن سرپرست خانوار در استان واجد شرایط شناسایی شده است که از این تعداد ۱۹۵ نفر جذب بازار کار شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون تسهیلات قرض الحسنه به زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و دختران مجرد بالای ۴۰ سال به میزان هشت میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال توسط بانک رفاه کارگران به ۲۷۳ نفر، ۶۰۰ میلیون ریال توسط بانک ملی به ۳۰ نفر و ۹۰ هزار میلیارد ریال توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران به سه هزار نفر اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح “سایبان امید” ویژه شناسایی و توانمندسازی زنان مطلقه، اقداماتی از جمله اخذ آمار و اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی، انجام مصاحبه حضوری و تلفنی، احصای مشکلات و نیازهای حمایتی بانوان و فرزندان آنان، برگزاری جلسات مشاوره و کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های تاب آوری اجتماعی و برگزاری دوره‌های مهارت آموزی انجام شده است.

وی با اشاره به لزوم افزایش پست‌های مدیریتی بانوان تا سال ۱۴۰۰ افزود: در این راستا با اقدامات انجام گرفته تا پایان امسال میزان تصدی پست‌های مدیریتی توسط زنان شاغل و توانمند در دستگاه‌های اجرایی استان به ۲۰ درصد خواهد رسید.

ایرنا

پاسخ بدهید