ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > ۶ درصد معتادان کشور زنان هستند

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که در کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند، افزود: ۱۵۶ هزار نفر از این افراد، زنان هستند که ۶ درصد جمعیت مصرف کننده مواد مخدر را تشکیل می دهند.

سردار اسکندر مومنی روز شنبه در نشست امضای تفاهمنامه میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و ستاد مواد مخدر افزود: در دنیا نزدیک به ۲۸۰ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند که بر اساس آمارهای موجود از تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر، ۳۳ درصد زنان هستند به این صورت که در جوامع سنتی آسیایی ۱۰ درصد، جوامع توسعه یافته ۲۰ درصد و آمریکای لاتین ۳ درصد جمعیت معتادان را زنان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در کشور ما، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۱۵۶ هزار نفر از آنان، بانوان هستند که ۶ درصد جمعیت مصرف کننده مواد مخدر را تشکیل می دهند و در مقایسه با ۳۳ درصد جهانی، فاصله زیادی داریم.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: نسبت به کل جمعیت فعال کشور، تعداد مصرف کنندگان ۵.۴ درصد هستند که ۰.۶ درصد از این جمعیت فعال، زنان معتاد هستند و بیشترین گروه سنی مربوط به این دسته، گروه سنی ۳۳ تا ۴۴ سال است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که در میان دانشجویان ۴.۷ درصد مصرف کننده مواد مخدر هستند که دختران ۲.۱ درصد را دربردارند، تصریح کرد: در همه امور، تعداد زنان مصرف کننده مواد مخدر نسبت به کل جمعیت جهان و داخل کشور، کمتر است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۶۷ مرکز زیر نظر سازمان بهزیستی فعال است که در مجموع هفت هزار و ۱۵۷ معتاد را تحت درمان و مراقبت قرار داده است که با احتساب افرادی که در مراکز ماده ۱۶ هستند، در مجموع در حال حاضر بیش از ۹ هزار نفر مستقیم تحت پوشش این مراکز قرار دارند.

سردار مومنی با بیان این مطلب که در کل جمعیت کشور، ۶۶ درصد در امر پیشگیری از اعتیاد مشارکت کرده اند، خاطرنشان کرد: در میان بانوان، این نرخ مشارکت به ۶۸ درصد رسیده است.

وی افزود: مقاومت بانوان در برابر مصرف مواد مخدر سه برابر مردان است. آمار نظرسنجی ستاد مواد مخدر هم نشان می دهد که بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان که مصرف داشته‌اند، عنوان کرده اند که نتوانسته‌اند پاسخ منفی به پیشنهاد مصرف بدهند که این رقم در دختران دانش‌آموز سه برابر است.

سردار مومنی یادآور شد: نکته مهمتر این که به همین میزان اعلام کرده اند که ما فکر نمی کردیم با چند بار مصرف معتاد شویم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و ستون خانواده از اهمیت بسیار برخوردار هستند. بر همین اساس توجه به زنان، ما را در امر کاهش یا افزایش مصرف مواد مخدر یاری می کند. قبول داریم بخش زنان، کمی مغفول مانده اند و باید توجه بیشتری به این جمعیت داشته باشیم.

سردار مومنی ادامه داد: عملکرد ما در تهران ضعیف تر بوده که با تمهیدات لازم امیدواریم بتوانیم در تهران هم موثرتر عمل کنیم تا ظرفیت برای بازتوانی و درمان بانوان ایجاد شود.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه به دنبال مذاکرات متعددی که با معاونت امور زنان ریاست جمهوری داشتیم، منعقد می شود که امیدواریم به یک دستورالعمل اجرایی کمیت پذیر منتج و مشخص شود ظرف دو سال چه کارهایی ستاد و چه کارهایی معاونت باید انجام دهد. چرا که در عین حال که درمان و بازتوانی مهم است، پیشگیری که رییس جمهوری هم بر آن تاکید کرده اند، در اولویت قرار دارد.

پاسخ بدهید