ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > کاهش ۲ درصدی بیکاری بانوان

انیسه خزعلی روز سه‌شنبه در دیدار با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: در خیلی از موارد قوانین کافی هستند اما در برخی موارد قانون نیاز به اصلاح دارد و گاهی نیز قانون باید تکمیل شود در حال حاضر قوانین موجود هم در عمل سلیقه‌ای اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر مجری اعتقادی به اجرای درست قانون نداشته باشد دستورالعمل‌ها روی زمین می‌ماند.

خزعلی با بیان اینکه ساختار زنان ضعیف است و ساختار در برنامه ششم قرار بود اصلاح شود، اظهار داشت: در برنامه ششم یکی از مسائل این بود که ساختارها اصلاح شود اما این اتفاق در سال‌های اول نیفتاد و در سال پایانی برنامه ششم دولت مردمی بخشی از این اصلاح ساختار را انجام داد اما کافی نیست، معتقدیم معاونت امور زنان باید سازمان زیر مجموعه داشته باشد تا قدرت تاثیرگذاری و اجرا داشته باشد.

وی درباره اینکه قانون جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود، اظهار داشت: در موضوع استاد راهنما جوی که برخی از اساتید و مدیران ایجاد می‌کنند جو همراهی نیست و باید کار فرهنگی انجام شود.

در دولت به ایجاد شغل منعطف اعتقاد داریم

خزعلی با تاکید بر اینکه در دولت به شغل منعطف اعتقاد داریم و تلاش داریم که این امر اتفاق بیفتد، گفت: در حال حاضر مشاغل خانگی رشد زیادی داشتند و ۸۰ درصد مجوزهایی که ارائه شده است در خصوص مشاغل خانگی به بانوان بوده است و ۸۰ درصد کسانی که در این مشاغل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز زن بوده‌اند.

وی با اشاره به برخی کم کاری‌ها در سال‌های گذشته، نیز گفت: مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال در این دولت برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است در حالی که این مبلغ در دولت قبل ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

خزعلی افزود: در حوزه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده این دولت ارتقا وضعیت مهد کودک را در دستور کار قرار دارد و برخی از دستگاه‌ها این موضوع را اجرایی کرده‌اند و این امر به عنوان امتیاز در جشنواره شهید رجایی نیز مورد توجه قرار دارد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه خانم‌ها در هیئت دولت در اقلیت مطلق هستند، افزود: در دولت تلاش داریم شغل‌هایی که امکان دورکاری دارند از دورکاری استفاده کنند.

خزعلی درباره موضوع مطرح شده از سوی دانشجویان که اعلام کردند در برخی موارد الگوهای درستی به جوانان ارائه نمی‌شود و برخی بازیگران به عنوان الگوی جوانان در نظر گرفته شده‌اند اظهار داشت: روی این‌موضوع که چه کسی الگو هست و قهرمان کیست کار شده است اما باید الگوی سومی را به جوانان ارائه کنیم، الگویی که چندگانه باشد و با توجه به شرایط ظرفیت‌ها و موقعیت‌ها تعریف شود.

وی‌گفت: در موضوع فرزندآوری نیز در حال حاضر تلاش کرده‌ایم تا بانوانی که در پست‌های مختلف حضور دارند و فرزند می‌آورند پستشان حفظ شود و در ارزیابی‌ها نیز بالاترین نمره ارزیابی به آنها ارائه شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: الگوی زن مسلمان و الگوی سوم را باید ارائه کنیم و شاخص‌های که در سطح بین‌المللی مورد طرح و مطالبه قرار گیرد نیز در خصوص زن مسلمان الگوی زن مسلمان در نظر گرفته شود.

وی‌گفت: در این خصوص کم کاری شده است و وظیفه داریم این کم کاری‌ها را جبران کنیم.

در اجرای قانون ازدواج آسان و تسهیل ازدواج جوانان توجه لازم نشده است

وی درباره سوالات دانشجویان در خصوص ازدواج و تسهیل ازدواج جوانان اظهار داشت: قانون ازدواج آسان و تسهیل ازدواج جوانان از سال ۸۴ مصوب شده است و در اجرا به این قانون توجه لازم نشده است.

خزعلی درباره توسعه مشاغل خانگی صنایع خلاق و آی تی و غیره اظهار داشت: بانوان فارغ التحصیل می‌توانند مشاغل خانگی را آنگونه که با تحصیلات آنها منطبق باشد ادامه دهند و توانمندی خود را در این شرایط نشان دهند.

وی ادامه داد: مجوز کسب و کار در حال حاضر به ۳ و ۵ روز کاهش داده شده است و بیکاری ۱۷ درصدی خانم‌ها به ۱۵ درصد رسیده است و بیمه زنان روستایی ۳۵۵ درصد رشد داشته است.

یک درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی باید در حوزه زنان و خانواده هزینه شود

زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به کشتار مردم مظلوم غزه اظهار داشت: امروز شاهد کشتار مردم مظلوم غزه، زنان و کودکان و جنایت‌هایی هستیم که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز چهره جنایتکارانه دشمنان بیش از پیش مشخص است و این جنایت‌ها در ادبیات بین‌المللی قابل تعریف نیست، تاکید کرد: کسانی که شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دادند امروز در مقابل کشته شدن زنان و کودکان غزه سکوت اختیار کرده‌اند.

الهیان در پاسخ به سوالات دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره زنان و بانوان، اظهار داشت: یک درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی باید در حوزه زنان و خانواده هزینه شود؛ هرچند این قانون سال‌های قبل حذف شده بود اما در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مشخص شد که یک درصد از بودجه دستگاه‌ها باید به زنان و خانواده اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: این یک درصد عددی معادل چهار هزار و ۸۰۰  میلیارد تومان می‌شود که باید در حوزه زنان از سوی دستگاه‌ها اختصاص یابد؛ اگر این عدد درست هدایت شود موجب تحول می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتقای ساختار حوزه زنان نیز در برنامه هفتم توسعه دیده شده است، گفت: در برنامه هفتم توسعه با تعیین شاخص‌ها تهیه اطلس حوزه زنان و سنجش وضعیت بانوان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه به رشد بانوان و ایجاد ساختار در این زمینه توجه شده است، افزود: باید برای رشد همه جانبه بانوان و توانمندسازی آنان در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی تلاش شود.

الهیان با اشاره به ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت نیز خاطرنشان کرد: این قانون ۷۳ ماده‌ای، ابعاد مختلف موانع پیش روی ازدواج و فرزندآوری را در نظر دارد اما تخصیص بودجه از جمله موانع اجرای کامل این قانون بوده است.

وی باتاکید بر اینکه اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باید در اولویت‌ قرار گیرد؛ افزود: هر چند دولت با کسری بودجه مواجه است اما قائل هستیم که باید اجرای قانون در اولویت قرار گیرد و بیان این نکته ضروری است که تاکنون این قانون ۳۵ تا ۵۰ درصد اجرا شده است و در بودجه امسال نیز بودجه لازم برای اجرای این قانون در نظر گرفته می‌شود.

به گفته الهیان، تاکنون ۲۷۰ هزار مادر بر اساس قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده خودروهای خود را دریافت کرده‌اند و ۳۴ هزار زمین رایگان نیز در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده است؛ هرچند تعداد متقاضیان ۲۰۰ هزار نفر بوده است اما امیدواریم تا پایان سال ۷۰ هزار زمین رایگان به خانواده‌ها ارائه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به تعهدات خود عمل نکردند که رئیس جمهور نیز در این زمینه به بانک‌هایی که تعهدات خود را عمل نکردند، تذکر داد که در صورت عمل نکردن به تعهدات خود، باید خسارت بدهند.

وی اجرای بیمه درمانی ناباروری در بیشتر استان‌ها را از دستاورهای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برشمرد.

الهیان در پاسخ به پرسش دانشجویان که چرا دانشگاه‌ها در هوای آلوده تعطیل نیستند، گفت: به عنوان یک پزشک قائل هستیم که این دو روز باید تهران تعطیل می‌شد.

وی ادامه داد: این دو روز با توجه به آلایندگی هوا و در خطر و در معرض آسیب بودن گروه‌های حساس، تهران باید تعطیل می‌شد چرا که سلامت شهروندان از هر چیز دیگری مهمتر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در  ادامه این نشست درباره شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: در راستای شفافیت، نمایندگان مجلس اموال خود را در سامانه قوه قضاییه ثبت کردند و طرحی درباره شفافیت حقوق و دستمزد نمایندگان تصویب شده است.

الهیان با اشاره به تهیه دفترچه «به چه رأی داده‌ایم» در مجلس شورای اسلامی نیز یادآور شد: در این دفترچه مشخص شده است که نمایندگان این دوره چه عملکردی داشتند و بسیاری از متخصصان معتقدند برخی قوانینی که در این دوره تصویب شده است، آرزوی آنان بوده است.

وی، تصویب لایحه مالیات بر خانه‌های خالی، تصویب طرح یارانه کالاهای اساسی و بهره‌بندی ۶۱ میلیون از هموطنان از این یارانه‌ها، تصویب مالیات بر عایدی سرمایه قانون، حمایت از پارک‌های علم و فناوری و قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار را از جمله فعالیت‌های این دوره از مجلس شورای اسلامی برشمرد.

به گزارش ایرنا، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در این نشست، موضوعات و انتقاداتی از جمله انتقاد از نحوه نظارت بر اجرای قوانین، بی توجهی به اجرای برخی قوانین، موضوع آلودگی هوا و لزوم توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها در کنار مدارس، عدم اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از سوی دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه ها، عدم توجه به قانون تسهیل ازدواج جوانان، عدم تحقق وعده اعطای مسکن به جوانان و دانشجویان متاهل، عدم تامین خوابگاه‌های دانشجویی از سوی دانشگاه‌ها را مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پاسخ بدهید