ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > پویش نذر خون بانوان آذربایجان‌غربی آغاز شد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی گفت: پویش نذر خون بانوان استان با هدف افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون و فرهنگ‌سازی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرد.

پریسا علیلو روز سه‌شنبه در نشست بانوان ادارات آذربایجان‌غربی که با همراهی و همکاری کارشناسان انتقال خون استان برگزار شد، افزود: در این استان آمار اهدای خون بانوان ۱۰ درصد از کل خون اهدایی را تشکیل می دهد که سهم بسیار اندکی است.
وی بیان کرد: بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده و افرادی که سالم‌ترین خون را دارند یک منبع مطلوب برای اهدای خون هستند.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون هشدارها در زمینه کاهش مشارکت زنان در امر اهدای خون به اوج رسیده‌است و این موضوع موجب شده تا اطلاع‌رسانی در این زمینه به شکل پویش نذر خون سالم نهادینه شود.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به مزایای اهدا خون، گفت: خیلی از بانوان در این خصوص اطلاعات لازم را ندارند که باید ضمن ارائه این اطلاعات و افزایش آگاهی خانواده‌ها در این زمینه در راستای فرهنگسازی برای این سنت حسنه گام برداشت.

«علیلو»، با بیان اینکه زنان کلیدی‌ترین گزینه در ترویج فرهنگ اهدای خون هستند، افزود: بانوان در بسیاری از عرصه‌های انسان دوستانه پرچم‌دار هستند و می‌توانند با اهدا خون خود به بیماران، در ترویج و فرهنگسازی قدم بزرگی بردارند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط کارشناسان ۱۸ تا ۶۰ سال سن اهدای خون بوده و افراد می‌توانند سالی ۲ بار و تا سن ۶۵ سالگی اهدای خون داشته‌ باشند.

حداقل وزن برای اهدای خون ۵۰ و حداکثر ۱۳۰ کیلوگرم است که بانوان حداکثر سه بار و آقایان چهار بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

پویش نذر خون بانوان استان در ایام ماه محرم و صفر در مراکز انتقال خون استان در حال پیگیری بوده و فعال است.

در کنار تمام نذورات دیگر که در ماه محرم انجام می‌شود چند سالی است که استقبال خوبی از طرح نذر اهدای خون توسط اهداکنندگان برای نجات بیماران نیازمند انجام می‌شود و امسال نیز این طرح از آغاز محرم، به ویژه تاسوعا و عاشورا تا اربعین حسینی ادامه دارد.

در آذربایجان‌غربی سالانه بیش از ۷۰ هزار واحد خونی اهدا می‌شود.
اهدای خون یک نیاز دائمی است زیرا زندگی بیماران تالاسمی، سرطانی، دیالیزی و تصادفی در گرو دریافت مداوم خون و فرآورده‌های آن است.

پاسخ بدهید