ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > پای زنان خانه‌دار به ورزش همدان باز شد

با اجرای جشنواره فرهنگی ورزشی فراغت بانوان با ورزش، پای زنان خانه‌دار استان همدان به فعالیت‌های ورزشی باز شد.

زنان خانه دار همواره جزو قشرهایی هستند که از اندک فعالیت ورزشی برخوردار بوده و تغییر سبک زندگی روزمره مردم با گرایش به آپارتمان نشینی باعث شده تا امکان فعالیت های جسمانی برای آنان در راستای حفظ سلامت و تندرستی مهیا نباشد.

براساس تحقیق دفتر بانوان وزارت بهداشت و درمان، ۶۰ درصد از بانوان کشور تحرک خاصی ندارند و شیوع کم تحرکی در بین زنان خانه‌دار بیش از سایر زنان دیده می‌شود.

فضای محدود در آپارتمان ها و تمایل به زندگی ماشینی سبب شده تا بانوان بیشتر در معرض بیماری ها نظیر چاقی، آرتروز، پوکی استخوان و سایر عوارض ناشی از کم تحرکی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، زنان به دلایل مختلف، از جمله مسائل فرهنگی، محدویت‌های ساختاری و مدیریتی، محدودیت‌های مالی و امکاناتی و محدودیت های انسانی و تخصصی، کمتر تمایل دارند به ورزش بپردازند.

بر اساس آمارهای موجود ۳۸۸ هزار و ۱۳۴ بانوی ورزشکار در سطح استان همدان به صورت همگانی فعالیت ورزشی دارند؛ هر چند این آمار به نسبت ورزشکاران سازمان یافته که حدود ۳۰ هزار تن هستند، فاصله بسیاری دارد.

مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان همدان با اشاره به توجه جدی معاونت امور بانوان این وزارتخانه به توسعه ورزش در این قشر از جامعه گفت: برنامه نشاط و تندرستی خانواده‌ها، جشنواره فرهنگی ورزشی فراغت بانوان با ورزش ویژه زنان خانه دار و پارک گام از طرح‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در کشور است که همدان را پیش رو در ارتقا سطح ورزش زنان کرده است.

معصومه پیردهقان اجرای طرح ملی سنجش ساختار قامتی زنان و دختران روستایی، انجام طرح فعالیت‌های تطبیقی، برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی دا و نیز جشنواره پیرامید را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در یکسال اخیر برای بانوان این استان اعلام کرد.

وی بیان کرد: جشنواره فرهنگی ورزشی فراغت بانوان با ورزش ویژه زنان خانه دار فضای پرنشاطی را برای آنها در کنار یکدیگر مهیا ساخته و امکان فعالیت بیشتر در عرصه کشوری را نیز فراهم کرده است.

لذت ورزش دختر در کنار مادر

نائب رئیس هیات ورزش های همگانی همدان برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی فراغت بانوان با ورزش را ساده ترین راه برای فعالیت گسترده بانوان در قالب مسابقه ای و ارزیابی سطح توان آنها دانست.

مریم روحی افزود: این جشنواره با مشارکت اداره ورزش و جوانان و نیز هیات ورزش های همگانی قرار است در اواخر ماه جاری برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه بانوان خانه دار فقط مجاز به حضور در این برنامه هستند، گفت: در این جشنواره زنان خانه دار در قالب یک تیم خانوادگی می توانند شرکت کنند که شامل اقوام درجه یک وابسته نظیر مادربزرگ، مادر، دختر، خواهران، عمه، خاله و دختران آنها است.

روحی اضافه کرد: در این جشنواره رشته های مسابقه ای بدمینتون (پرتاب توپ بدمینتون به سمت هدف) ، بسکتبال (پرتاب توپ هدفمند)، طناب زدن، دارت و  بازی بومی محلی ( “یه قُل دو قُل” و “لِی لِی” ) انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت کنندگان به صورت رایگان ارزیابی ساختار قامتی از طریق قد، وزن و فشار خون می شوند.

نائب رئیس هیات ورزش های همگانی همدان با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات بیستم ماه جاری و به صورت آزاد برگزار می شود، افزود: ثبت نام در دفتر هیات همگانی واقع در ورزشگاه شهدای قدس همدان انجام می شود؛ ضمن اینکه نفرات برتر به مسابقات استانی و کشوری اعزام خواهند شد.

وی مهلت ثبت نام را تا ۱۴ آذرماه جاری عنوان کرد و گفت: داشتن اصل شناسنامه و کپی از صفحات، یک قطعه عکس و بیمه ورزشی در زمان حضور در مسابقات الزامی است.

ایستگاه های صبحگاهی در خدمت بانوان خانه‌دار

رئیس کمیته ورزش صبحگاهی بانوان همدان گفت: برای مهیا کردن شرایط حضور بانوان خانه دار در فعالیت های ورزشی، ایستگاه های صبحگاهی را همه روزه در سالن های ورزشی سطح شهر داریم.

روحی افزود: دسترسی به فعالیت ورزش صبحگاهی برای بانوان همدانی هموار است و همگان می‌توانند در اقصی نقاط این استان در ایستگاه‌های تعریف شده برای ورزش حضور یابند.

وی اضافه کرد: تمامی بانوان می توانند به صورت رایگان از این ایستگاه های ورزش صبحگاهی در سطح شهرستان ها بهره مند شوند.

روحی بیان کرد: سالن های ورزشی همدان همه روزه از ساعت هفت و نیم تا ۹ صبح برای بانوان جهت ورزش صبحگاهی به صورت رایگان قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: ورزش صبحگاهی از جایگاه بسیار خوبی در سطح همدان برخوردار است و بیش از یکصد ایستگاه صبحگاهی در این استان داریم.

روحی یادآور شد: ورزش صبحگاهی کوتاه ترین مسیر برای فعالیت بانوان در عرصه ورزشی است و خوشبختانه در همدان جایگاه مطلوبی دارد.

ایرنا

پاسخ بدهید