ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

نگاه منطقی نسبت به تعیین مهریه در بین خانواده ها وجود ندارد

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > نگاه منطقی نسبت به تعیین مهریه در بین خانواده ها وجود ندارد
نگاه منطقی نسبت به تعیین مهریه در بین خانواده ها وجود ندارد
نگاه منطقی نسبت به تعیین مهریه در بین خانواده ها وجود ندارد

نگاه منطقی نسبت به تعیین مهریه در بین خانواده ها وجود ندارد

یک جامعه شناس گفت: فرهنگ غلطِ تعیین مهریه های نامتعارف به یک مشکل دربین خانواده ها تبدیل شده است.

منصوره ایزدی در گفت وگو با ایسنا افزود: هنوز نگاه منطقی نسبت به تعیین میزان مهریه در بین خانواده ها وجود ندارد و  فرهنگ غلط تعیین مهریه های نامتعارف موجب ایجاد مشکلات دربین خانواده ها شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از خانواده ها به خیال خود گمان می کنند بالا بودن مهریه دختر ارزش و احترام او را بالا می برد؛ تصریح کرد: فردی که توانایی پرداخت حتی یک سوم از مهریه را ندارد بالا بودن مهریه مشکلی از زوجه را حل نخواهد کرد. 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهریه های غیر متعارف و بالا یکی از علل کاهش آمار ازدواج و به نوعی مانعی برای ازدواج در جامعه تبدیل شده، اظهارکرد: متاسفانه فرهنگ غلط (مهریه را کی داده کی گرفته،) چشم و هم چشمی که در بین مردم رواج دارد موجب شده طبق آماری که اعلام شده تعداد زندانیان مهریه بالا برود.
ایزدی خاطر نشان کرد: خانواده ها باید بدانند مهریه بالا و غیر متعارف هیچ تاثیری در تحکیم خانواده ها ندارد و در برخی موارد خود برهم زننده محیط گرم خانواده و روابط زناشویی است. 
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه برخی زوجین درسال های اول زندگی به دلیل عدم آگاهی و آشنایی با مشکلات مواجه می‌شوند و از مهریه به عنوان یک تهدید استفاده می کنند، اظهارکرد: متاسفانه در مواردی هم وجود داشته که برخی به دلیل دریافت مهریه، تن به ازدواج می دهند که این مهم نیز خود یکی از مشکلات بالا بودن مهریه ها است.
این جامعه شناس یاد آور شد: مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، اعتیاد همگی از دلایلی هستند که منجر می شوند زنان از مهریه به عنوان یک پشتوانه اقتصادی استفاده کنند بنابراین اگر شرایط اقتصادی خانواده ها و وضعیت اشتغال درجامعه حل شود می توان تاثیر آن را در کاهش آمار طلاق و آمار زندانیان مهریه مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه مسئولان قضایی کشور برای کاهش آمار زندانیان مهریه باید قوانین سفت وسختی وضع کنند، افزود: در سال های اخیر قانون ۱۱۰سکه طلا هرچند موجب کاهش آمار های زندانیان شد اما به تنهایی تاثیر گذار نیست و برای کاهش آمار باید فکری اساسی و عملیاتی کرد.
وی در خصوص راهکار های کاهش آمار زندانیان مهریه نیز تصریح کرد: در کنار حل مشکلات اقتصادی و اشتغال درجامعه، خانواده ها باید عواقب مهریه های نامتعارف و بالا را بسنجند و درحد توان پسر مهریه تعیین کنند که اگر روزی زوجه به هر دلیلی مهریه خود را که طبق شرع و عرف حق اوست را در خواست کرد، زوج توانایی پرداخت مهریه را داشته باشند.

پاسخ بدهید