ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > عشق، انگیزه و سخت‌کوشی؛ کلید واژه مشترک بانوان مدیر

بدنه دولت در استان یزد هرچند اندک ولی دارای مدیران زن موفقی است که با سخت‌کوشی، عشق و انگیزه توانسته‌اند علاوه بر ارائه توانمندی‌های خود در پست‌های مدیریتی استان، در زندگی شخصی و خانوادگی نیز عملکردی موفق بر جای بگذارند.

به گزارش ایسنا، در چند دهه گذشته موضوع اشتغال به یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین موضوعات تاثیرگذار در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیرهای کلان کشور تبدیل شده است ولیدر این میان به دلیل آن که اشتغال دارای ابعاد گسترده‌ای بوده، زنان به لحاظ اشتغال آسیب‌پذیری بیشتری داشته‌اند.

در حال حاضر سهم اشتغال زنان در اغلب کشورهای در حال توسعه کمتر از مردان و این در حالی است که شکاف جنسیتی اشتغال در کشورهای توسعه یافته کمتر است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در سال گذشته سهم زنان از تمام مشاغل مزد و حقوق ‌ بگیری تنها ۱۹ درصد و مردان ۸۱ درصد بوده است که این امر نشان می‌دهد مردان و زنان دسترسی بسیار نابرابری به مشاغل مزد و حقوق بگیری در کشور دارند.

این وضعیت در استان یزد نیز تقریباً به همین منوال و متاسفانه در رده مدیران سازمانی وضعیت یزد از این هم بدتر است و جایگاه خوبی در کشور نداریم.

البته در بخش خصوصی و دیگر بخش‌ها شاهد فعالیت مدیران میانی موفقی هستیم که شاید معرفی آنها بتواند خودباوری را در بخش مدیریتی بانوان به جامعه تلقین کند و بیش از پیش شاهد حضور آنها در عرصه‌های مدیریتی باشیم.

در راستای معرفی این مدیران موفق سلسله نشست‌هایی با بانوان مدیر و کارآفرین یزد به همت کانون کارآفرینی استان شکل گرفته که در اولین نشست رسانه‌های استان با بانوان مدیر سازمانی گفت‌وگویی صمیمانه در محل هتل مشیرالممالک داشتند.

کارآفرینی سازمانی مدیران زن در استان

«هادی هزارخانی» دبیر کانون کارآفرینی استان یزد به عنوان میزبان این برنامه در ابتدای این نشست، اظهار می‌کند: وقتی صحبت از کارآفرینی می‏‌شود عمدتاً موضوع تولید و اشتغال به ذهن افراد می‌‏آید ولی کارآفرینی در واقع به معنای ایجاد ارزش‌های جدید در جامعه است که می‌تواند در حوزه‏‌های مختلف انجام شود.

وی کارآفرینی سازمانی را نوعی کارآفرینی می‌خواند که معمولاً با ایجاد تغییر و تحولات در سازمان مربوطه منجر به ایجاد ارزش ‎‌های جدیدی می‏‌شود.

هزارخانی از بانوان مدیر به عنوان کارآفرینان سازمانی که می‌توانند ارزش‌های جدیدی را در جامعه بروز دهند و در سال‌های اخیر به خوبی توانسته‌اند افتخارات زیادی را برای جامعه مردسالار امروز داشته باشند، یاد و ابراز امیدواری می‌کند که هر روز شاهد رشد این فعالیت‌ها در جامعه باشیم.

لزوم ایجاد روحیه خودباوری در بانوان

«فاطمه دانش یزدی» مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری یزد نیز با اشاره به اهداف برگزاری این سلسله نشست‌ها به همت کانون کارآفرینی استان، معرفی تجارب زیستی بانوان موفق استان در حوزه‌های مختلف از جمله در رابطه با نهاد خانواده را از جمله این اهداف می‌خواند.

وی به تلاش‌های خوبی که حوزه بانوان در استان صورت گرفته است، اظهار می‌کند: خوشبختانه بانوان استان در سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته‌اند و معرفی این موفقیت‌ها می‌تواند روحیه خودباوری و انگیزه ‎ بخشی در قشر مختلف جامعه به ویژه بانوان ایجاد کند.

وی می‌گوید: متاسفانه وقتی صحبت از فعالیت بانوان در جامعه می‌شود هنوز هم برخی نواقص و کاستی‌های معمول که می‌توان آنها را در بخش مردان نیز مشاهده کرد، بیشتر به چشم می‌آید در حالی که نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی نیز دارند به ویژه این که با تربیت نسل آینده‌ساز مملکت همواره تاثیر غیرمستقیم ولی موثری در توسعه کشور دارند لذا امیدواریم بیشتر به این پتانسیل پرداخته شود.

دانش یزدی در بخش دیگری از سخنانش به تلاش‌هایش برای حضور موفق در عرصه‌های مدیریتی اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچند به دلیل فعالیت‌های مدیریتی بانوان در بخش‌های خصوصی آمار دقیقی از حضور بانوان استان در عرصه‌های مدیریتی نداریم ولی جایگاه خوبی نیز از این لحاظ در کشور نداریم، البته امیدواریم با تهیه بانک اطلاعاتی در این رابطه برای توسعه این فعالیت‌ها تلاش کنیم.

نیاز جامعه به حضور و مشارکت بانوان

در ادامه «اکرم فداکار» معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار یزد حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی را ترکیبی از تلاش و البته تاحدودی خوش‌شانسی آنها برای نشان دادن توانایی‌هایشان عنوان و اضافه می‌کند: متاسفانه بانوان به سختی و گاهاً از روی خوش‌شانسی می‌توانند ظرفیت‌های خود در بخش‌های دولتی به ویژه مدیریتی را نشان دهند.

وی به نحوه ورود خود به بخش ‎ دولتی اشاره می‌کند و رمز موفقیت و اعتماد به نفس خود از دوران تحصیل تاکنون را تلاش برای انجام وظایف محوله خود به بهترین نحو ممکن می‌داند و می‌گوید: البته نگاه جامعه و مدیران بالادستی به فعالیت بانوان نیز نقش موثری در موفقیت آنها خواهد داشت.

معاون استاندار در بخشی از سخنانش نیز اظهار می‌کند: معتقدم که جامعه به حضور بانوان نیازمند است چرا که زنان قابلی در کشورمان داریم که اگر مرد بودند قطعاً اکنون در پست‌های مدیریتی بالایی فعالیت می کردند.

وی با بیان این که متاسفانه در مقاطعی به جایگاه و پتانسیل بانوان در جامعه توجه نشده است، مطالبه حضور بانوان در ۳۰ درصد پست‌های مدیرتی تا پایان دولت دوازدهم از سوی رییس‌جمهور را فرصتی مغتنم برای حضور و نمایش توانایی‌های بانوان در عرصه‌های مختلف عنوان می‌کند.

وی اقدامات صورت گرفته در دوره تصدی دکتر طالبی استاندار جوان یزدی برای اعتماد به بانوان در واگذاری امور به آنها را ستود و گفت: سهم بانوان مدیر در استانداری طی مدت اندک تصدی ایشان از ۱۲ درصد به ۱۷ درصد رسیده که رشد خوبی به‌رغم فاصله داشتن از ۳۰ درصد مطالبه ریاست جمهوری است.

ضعف زیرساختی جامعه برای حضور بانوان

این مسئول زیرساخت‌های جامعه را متناسب برای حضور بانوان در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی و مدیریتی نمی‌داند و تصریح می‌کند: جدای از وظایف همسرداری و فرزندپروری که هیچگاه قابل واگذاری به غیر از مادران نیست ولی بسیاری از امور داخل خانه می‌تواند در صورت تامین زیرساخت‌ها برون‌سپاری شود که در این صورت حتی در قبال اشتغال بانوان در بیرون از خانه، برای تعداد دیگری از افراد ایجاد فرصت شغلی خواهد کرد.

فداکار همچنین با گلایه این که برخلاف آقایان در جامعه همواره اشتباهات بانوان به پای تمام زنان نوشته می‌شود، از رسانه‌ها می‌خواهد تا ضمن معرفی بانوان توانمند به مدیران و جامعه، به فراهم شدن شرایط مشارکت این ظرفیت‌های مغفول مانده در توسعه کشور کمک کنند.

روابط محکم خانواده ‎ موثر در توسعه کشور

«زهرا طباطبایی» رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به موفقیت‏‌های تحصیلی خود و مشکلاتی که در این مسیر با وجود فرزندپروری داشته است، اشاره و بیان می‌کند: بانوان در صورتی بخواهند در کنار وظیفه همسرداری و فرزندپروری به اشتغال خارج از خانه نیز بپردازند باید ایثاری بیشتر از مردان داشته باشند تا علاوه بر عمل به وظایف خانه، در فعالیت شغلی خود نیز بدون این که از بخش دیگر وظایفشان بزنند، موفق عمل کنند.

وی به نقش موثر روابط محکم خانواده ‎ در توسعه کشور اشاره و تاکید می‌کند: نباید بنیان خانواده به هیچ وجه حتی به بهانه فعالیت بیرون از خانه بانوان تضعیف شود.

تنها مدیر زن واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی کشور، انتخاب یک زن در استان یزد به عنوان مدیر یک سازمان را بیانگر جا افتادن حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی در استان می‌داند و می‌گوید: برای حضور بیشتر بانوان در عرصه‌های مدیریتی هم بانوان باید به توانایی بانوان ایمان بیاورند و هم بانوان خود بتوانند تعادلی بین وظایف خود در خانه و بیرون از خانه برای فعالیت موفق تنظیم کنند.

جنگیدن بانوان برای نشان دادن توانایی‌ها

«افسانه شهابی پور» مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری یزد هم در این نشست ورودش به بدنه دولت را بدون هیچ رانتی و تنها به دلیل انجام وظایفش به بهترین نحو ممکن ذکر می‌کند و همین عامل را رمز موقیت خود در فعالیت‌هایش برمی‌شمارد.

وی می‌گوید: به نوعی برای نشان دادن ظرفیت‌ها و توانایی‌هایم جنگیدم و با تلاش و تعهد کاری خود توانستم جایگاهم را در بین مدیران مرد باز کنم.

اهتمام جامعه‌گردانان به شایسته‌سالاری

«فخرالسادات خامسی» مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد هم کلید واژه مشترک بانوان مدیر استان را عشق، انگیزه، علاقه و  سخت کوشی چه در قالب تحصیل و چه در عرصه‌های مدیریتی می‌داند و اضافه می‌کند: هرچند علاقه ‎ ای به فعالیت در عرصه ‎ های مدیریتی نداشتم و بیشتر فعالیت‌های آموزشی را دنبال می‏کردم ولی اتفاقی وارد عرصه مدیریتی شدم.

به اعتقاد این مسئول، رمز موفقیت در تمام فرآیندها در وهله اول پشتکار و علاقه و انگیزه است و در مورد بانوان این معیارها را باید هم در محیط خانواده و هم در عرصه ‎ فعالیت ‎ های بیرون از خانه حفظ کرد.

خامسی خود را محکوم به موفقیت در زندگی خانوادگی می‌خواند و در این باره می‌گوید: برای این که مدیر موفقی باشم همواره سعی دارم در تمام امور حتی در حوزه وظایف همسرداری و فرزندپروری موفق باشم.

وی عنوان می‌کند: یک مدیر زن موفق بیشتر از آن که از خانواده برای موفیت در کارش بزند، از اوقات فراغت و استراحت خود برای موفقیت در تمام امور محوله‏اش می‏زند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اظهار می‌کند: جامعه و گردانندگان جامعه باید بیشتر از بحث جنسیت به موضوع شایسته ‎ سالاری در انتصاب مدیران اهتمام بورزند هرچند که معمولاً پازل موفقیت بانوان در نگاه مدیران بالادستی باید همواره کامل ‎ تر از مردان باشد.

گزینش‌های دشوار بانوان برای تصدی امور  

«نیره پورملائی» مدیر کل محیط زیست استان یزد که بدون آزمون و با استفاده از آیین‌نامه نخبگی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کرده نیز از مشقت‌های دوران تحصیلات عالی خود با وجود بیماری سخت مادر می‌گوید و می‌افزاید: از ابتدای فعالیتم در حوزه محیط زیست سعی کردم همواره کارشناسی متعهد باشم به طوری همیشه زبانزد مدیران مجموعه خود بودم.

وی از مراحل گزینشی دشوار برای انتخاب مدیران زن در قیاس با آقایان برای تصدی پست‌های سازمانی گلایه و تصریح می‌کند: هیچگاه اعتقادی به موضوع جنسیت به عنوان شرط تصدی امور نداشته‌ام بلکه براین باور هستم که ملاک اصلی در این رابطه رعایت شایسته‌سالاری و صلاحیت افراد است.

این مسئول یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوران مدیریتش را کسب صعه صدر در برابر مسائل و ناملایمات ذکر می‌کند و می‌گوید: به اعتقاد بنده بانوان باید با تلاش و ممارست شرایط حضور خود را برای حضور در عرصه‌های اجتماعی به ویژه پست‌های مدیریتی دولت فراهم کنند، هرچند که جامعه نیز نقش موثری برای این حضور خواهد داشت.

پاسخ بدهید