ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

دستاوردهای درخشان زنان ایرانی

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > دستاوردهای درخشان زنان ایرانی

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده که برای شرکت در نشست بین المللی مجمع زنان به ازبکستان سفر کرده است، امروز وارد تاشکند شد و مورد استقبال رسمی مقامات محلی از جمله زلیخا محکم‌اف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان قرار گرفت.

خزعلی به عنوان نخستین سخنران خارجی نشست، با اشاره به جایگاه والای زنان در جمهوری اسلامی ایران و وجود قوانین و مقررات متعدد در چارچوب استیفای حقوق مادی و معنوی آن‌ها اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد زنان می‌توانند ضمن ایفای نقش مادری و همسری، گام‌های مؤثری را در جهت ارتقا و پیشرفت خود و جامعه بردارند.

وی، دستاوردها و آمار درخشان زنان ایرانی در عرصه‌ای مختلف از جمله آموزش، بهبود شاخص امید به زندگی، حضور پررنگ و مؤثر زنان در حوزه بهداشت و درمان، تخصیص پوشش بیمه‌ای گسترده به آنان، نقش زنان در مدیریت‌های علمی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان، حضور فعال در بخش‌های کشاورزی، صنایع، معماری، غذا و دارو، حضور در کسوت کارآفرینان، فعالان اقتصادی و بازرگانان را مبرهن و گویای بسیاری از ناگفته‌های حوزه زنان عنوان کرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با کاستن از شکاف جنسیتی در حوزه آموزش زنان و دختران تا ۹۷ درصد، به یکی از نخستین کشورهای موفق دنیا از منظر برقراری عدالت آموزشی تبدیل شده است.

خزعلی خاطرنشان کرد: شاخص امید به زندگی زنان ایران به ۷۸ سال رسیده و میزان مرگ و میر مادران بر اثر عوارض زایمان با کاهش چشمگیر به کمتر از ۲۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی به حضور مثمر ثمر زنان ایرانی در عرصه ورزش حرفه‌ای و احراز چشمگیر مدال‌های بین المللی اشاره و حضور فعال زنان در عرصه هنر، سینما و رسانه را مورد تاکید قرار داد.

این استاد دانشگاه همچنین از اجرای برنامه و راهبرد نظام کسب و کار پایدار زنان سرپرست خانوار و صندوق خرد روستایی زنان در چارچوب توانمندسازی اقتصادی آن‌ها خبر داد و گفت: ذیل ۲ هزار تعاونی موجود برای زنان، دسترسی ۶۰ هزار زن به اشتغال و بازار فروش فراهم شده است.

خزعلی ادامه داد: این دستاوردها علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه به دست آمده و جمهوری اسلامی ایران با عزم و انگیزه مضاعفی مسیر پیشرفت شاخصه‌های توسعه انسانی و اعتلای جایگاه زنان را در آینده ادامه خواهد داد.

وی در چهار موضوع مرتبط با زنان پیشنهاد همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و سایر شرکت‌کنندگان از کشورهای دیگر را مطرح کرد و گفت: این پیشنهادات شامل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با مدیریت زنان، همکاری برای ایجاد تشکل‌های زنان علیه انواع فساد به ویژه در عرصه کار و اشتغال، مبارزه با آسیب‌هایی چون مواد مخدر و قاچاق زنان و ارتقا جایگاه خانواده و سلامت و پایداری آن‌هاست.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بر ضرورت مبارزه با سیاست‌های غلط و ویرانگری که در سطوح بین المللی برای خروج خانواده از مسیر طبیعی خود در جریان است تأکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و اقدامات مثبت خود را اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

پاسخ بدهید