ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

حضور زنان در مدیریت شهری و روستایی دستاورد انقلاب اسلامی است

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > حضور زنان در مدیریت شهری و روستایی دستاورد انقلاب اسلامی است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور حضور پر رنگ زنان در عرصه های مدیریت شهری و روستایی کشور را از دستاورهای ارزشمند انقلاب اسلامی دانست و گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۴۷ زن عضو شوراهای شهر و روستا هستند و ۷ شهردار زن در کشور داریم.
حضور زنان در مدیریت شهری و روستایی دستاورد انقلاب اسلامی است
«مهدی جمالی نژاد» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت:: جامعه زنان یکی از محورهای اصلی و اثربخش در توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در کشور هستند و مشارکت آنها در عرصه مختلف مدیریت کشور در چهل سال گذشته افزایش چشم گیری یافته است، به طوری که در حال حاضر ۲هزار ۵۷۶ دهیار زن درکشور داریم، که در مدیریت محلی، در کنار جامعه مردان، مجموعه مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران را یاری می کنند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی گفت: چهل سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد، آنچه به مفهوم توسعه در شهرها و روستاهای کشور قابل ارزیابی است و می توان به عنوان اقدام و دستاورد در دوره های مختلف دولت ها در این دوران در حوزه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی بیان کرد بر مبنای شاخص ها و مولفه هایی مانند «تشکیل نهادهای مدیریت محلی»، «توزیع ماشین آلات و تجهیزات خدمات و شهری و روستایی»، «حمل و نقل درون شهری» و «وضعیت خدمات ایمنی و آتش نشانی» در شهرها و روستاهای کشور قرار می گیرد.
جمالی نژاد به نگاه ویژه نظام به توسعه روستایی در طول چهار دهه گذشته و افزایش مشارکت جامعه زنان در مدیریت محلی اشاره کرد و گفت: دهیاری ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از اواخر دهه ۷۰ در کشور تشکیل شدند که با تشکیل ۳۷ هزار از این نهاد روستایی تاکنون، ۹۴ درصد جمعیت مناطق روستایی کشور تحت پوشش ارائه خدمات روستایی قرار گرفته اند.
معاون وزیر کشور با بیان این که بیش از ۳۷ هزار «شورای اسلامی روستا» در کشور تشکیل شده که در مجموع ۱۳۰ هزار عضو دارند، به افزایش مشارکت و سرمایه گذاری روستاییان در تعاونی ها در طول چهل سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: ۸۹۶ تعاونی دهیاری در سراسر کشور تشکیل شده که حدود ۲۰هزار عضو دارند.
جمالی نژاد توجه به اقتصاد و کارآفرینان روستایی را یکی از رویکردهای اصلی نظام در طول چهار دهه گذشته عنوان کرد و گفت: اسامی و اطلاعات۲۵۰۰ کارآفرین که در روستاها فعال هستند در یک بانک اطلاعاتی جامع ثبت شده است.
وی همچنین درباره اقدامات عمرانی در روستاها نیز با بیان این که ۱۲۰ هزار طرح عمرانی خرد مقیاس در روستاها تاکنون برنامه ریزی و عملیاتی شده است، توضیح داد: اجرای سیستم پسماند در ۸۵۰۰ روستا و جمع آوری پسماند روستایی در ۲۸هزار روستا از دیگر اقدامات عمرانی و عملیاتی است که طول ۴۰ سال گذشته انجام شده است.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ به میزان ۱۵ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان اعتبار میان دهیاری های کشور توزیع شده است، گفت: ۹۰۰ پایگاه آتش نشانی – که به ۹ هزار روستا خدمات پوششی ارائه می دهند – و همچنین ۵۰۰ خانه عالم و ۲هزار خانه قرآن در روستاهای کشور در طول سال های پس از انقلاب اسلامی احداث شده است.
معاون عمرانی وزیر کشور بیان کرد: ۱۶هزار و۶۵۶ دستگاه ماشین آلات در بخش عمرانی – خدماتی به دهیاری های سراسر کشور واگذار شده، که بیش از ۵هزار از این ماشین آلات برای کمک به پیشبرد طرح های عمرانی و ایجاد درآمد روستایی شامل وسایل سنگین و نیمه سنگین آتش نشانی، حمل زباله، تانکر آبرسانی و جاروکشی است.

 

 

 

منبع:ایرنا

پاسخ بدهید