ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

تعیین سهمیه برای زنان در نهادها، مشارکت سیاسی آنان را افزایش می‌دهد

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > تعیین سهمیه برای زنان در نهادها، مشارکت سیاسی آنان را افزایش می‌دهد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی فرمانداری نجف‌آباد گفت: تعیین سهمیه برای زنان در نهادهای سیاسی کشور به‌ویژه مجلس شورای اسلامی به افزایش مشارکت سیاسی آنها از جمله در انتخابات منجر می‌شود.

مهرالسادات هاشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تجربه تعدادی از کشورها نشان داد که مطمئن‌ترین و سریعترین راه برای افزایش سطح مشارکت زنان در سطوح مدیریت سیاسی کشور، به‌کارگیری نظام سهمیه‌بندی است.

وی نظام سهمیه‌بندی را روشی خواند که در آن درصد مشخصی از همه مناصب مجلس نمایندگان، کابینه یا وزارتخانه‌ها به زنان اختصاص یابد.

هاشمی افزود: طبق این نظام، میزان حضور زنان در عرصه مدیریتی کشورهایی که اجرا شده، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی فرمانداری نجف‌آباد با اشاره به اینکه سهم نمایندگان زن در ایران حدود ۴.۵ درصد است، تصریح کرد: این میزان با توجه به شرکت تقریباً برابر زنان در انتخابات مجلس کشورمان و در قیاس با بسیاری از کشورهای جهان سوم نیز پایین است.

وی با بیان اینکه دولت گام‌هایی در این زمینه برداشته و افزایش سهم زنان در مدیریت‌ها تا ۳۰ درصد را پیگیری کرده است، تاکید کرد: این موضوع آنطور که باید با توجه به برخی حساسیت‌ها و فراهم‌نبودن زمینه‌های مناسب به‌ویژه در استان اصفهان اجرا نشده است.

معاون فرماندار نجف‌آباد، تشویق احزاب و گروه‌های سیاسی برای تعیین سهمیه‌ حضور زنان در هیأت‌های اداره‌کننده را نیز از دیگر راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی آنها دانست و گفت: تلاش برای برابری مشارکت سیاسی زنان و مردان در سطح نخبگان نباید فقط به بخش‌های رسمی و دولتی محدود شود، بلکه باید به احزاب و گروه‌های سیاسی نیز گسترش یابد.

هاشمی، اتخاذ نظام شایسته‌سالاری را نیز از دیگر راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی زنان عنوان و اضافه کرد: تجربه کشورمان نشان داد که اگر فرصت رقابت منصفانه و برابر برای زنان فراهم شود، آنان از آمادگی کامل برای رقابت برخوردارند بطوریکه در سال تحصیلی ۱۳۸۰-۱۳۸۱ حدود ۶۰ درصد از دانشجویان ورودی به دانشگاه‌های دولتی را دختران تشکیل دادند.

وی ادامه داد: با وجود افزایش ورود بانوان به دانشگاه، هنوز الگوی نابرابری در این مراکز در زمینه مدیریت دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی به چشم می‌خورد بطوری که تنها مدیریت تعداد کمی از دانشگاه‌های کشور به دست زنان سپرده شده است.

هاشمی، پشتیبانی از زنان برجسته برای ورود به مدیریت کلان کشور را نیز از روش‌های افزایش مشارکت سیاسی زنان برشمرد و اظهار داشت: به‌تدریج که امکان حضور زنان در منصب های مدیریتی پایین‌تر فراهم و جامعه از توانایی‌های زنان آگاه شود، دسته‌ای از بانوان، کارنامه درخشان‌تری از خود برجای می‌گذارند و نشان می‌دهند که توان اداره نهادهای بزرگتر را نیز دارا هستند.

وی اضافه کرد: وظیفه زنان و مردان متعهد و با انصاف است که از این افراد پشتیبانی و راه ورود آنان را به مدیریت کلان کشور هموار کنند.

معاون فرمانداری نجف‌آباد با تاکید براینکه مسائل زنان به‌هیچ وجه به خود آنها محدود نمی‌شود، تصریح کرد: هیچ‌گاه نباید مسائل زنان و انجام مطالعات و دفاع از حقوق آنها را به خود بانوان محدود و خطوطی ساختگی به‌صورت خودی(زنان) و غیرخودی(مردان) ترسیم کرد.

هاشمی، ساختارسازی محتوای کتاب‌های درسی برای کلیشه‌زدایی از نقش زنان را یکی از مهمترین راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی آنها خواند و خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که بسیاری از پژوهشگران برای مشارکت پایین‌تر زنان در امور اجتماعی و سیاسی ذکر می‌کنند، این است که دختران از همان کودکی در خانواده‌ها و مدارس به گونه‌ای پرورش می‌یابند که خود را به دور از نقش های اجتماعی و سیاسی تصور کنند.

وی با بیان اینکه مشارکت سیاسی از شاخص های توسعه اجتماعی و سیاسی جوامع امروز بشمار می‌آید، اضافه کرد: یکی از گروه‌های عمده جامعه که شرکت آنان در روند اداره جامعه و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضروری است، زنان هستند هرچند هنوز آنها در دنیا با مرزها و سدهای عدیده‌ای در مقابل پیشرفت سیاسی خود مواجهند.

هاشمی با اشاره به اینکه در کشورمان نیز برخی سوء‌استفاده‌ها از ویژگی‌های طبیعی زن و مرد و مبالغه در باره نقش‌های طبیعی زن، آنها را از عرصه سیاست و اجتماع دور کرده است، گفت: زنان حضور کمرنگی در عرصه های مهم تصمیم‌سازی، اداری و اجرایی دارند بطوریکه حدود ۴ درصد از نمایندگان مجلس، حدود ۳ درصد از مدیران عالی، ۱.۵ درصد از اعضای شوراهای شهر و روستا و ۱۵ درصد از اعضای شوراهای کلانشهرها را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه طبق آمار داخلی، مشارکت سیاسی زنان کمتر از ۵ درصد است، اظهار داشت: میانگین این رقم در جهان ۲۵ درصد و در کشورهای اسکاندیناوی از ۴۰ درصد فراتر رفته است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه وضعیت موجود در بسیاری از کشورهای مترقی یک‌شبه و به‌سادگی بوجود نیامده است، تاکید کرد: زنان بزرگی برای رسیدن به این موقعیت تلاش و مبارزه کردند تا توانایی و قدرت خود را در تمام عرصههای اجتماعی به اثبات برسانند که حمایت آحاد جامعه برای این امر ضروری است.

وی با اشاره به اینکه افزایش مشارکت سیاسی زنان در جامعه به خودی خود صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می دهد، میان سطح مشارکت سیاسی زنان و مردان در سطح توده تفاوت چندانی وجود ندارد اما مشکل اصلی به نابرابری سطح مشارکت آنان در سطح نخبگان سیاسی و عدم بهره‌مندی کاربردی از نقش رسانه‌های جمعی برمی‌گردد.

حدود نیمی از جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند که در سال های پیش از انقلاب، نقش بسیاری در عرصه‌های مختلف داشته‌اند.

نسبت جنسی کشورمان در سرشماری سال ١٣٩۵ به ١٠٣ رسید یعنی به ازای هر یکصد زن، ۱۰۳ مرد زندگی می‌کنند.

پاسخ بدهید