ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > به زنان و صلح اجتماعی چگونه نگاهی داشته باشیم؟

«انجمن علمی مطالعات صلح ایران» در راستای تولید و گسترش علمی و تخصصی ادبیات صلح درصدد برگزاری همایش بین‌المللی «زنان و صلح اجتماعی» برآمده است. «الهه کولایی» استاد دانشگاه تهران دبیر علمی این همایش برعهده دارند. در همین خصوص کنفرانس مطبوعاتی برای این همایش در روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

صلح اجتماعی یکی از دغدغه‌های کشورهای مختلف است

کولایی به اهمیت موضوع صلح اجتماعی اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌هایی است که در کشورهای مختلف به روش‌های متفاوتی به آن پرداخته شده است و در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی بحث‌های زیادی در مورد آن صورت گرفته است. با توجه به چنین اهمیتی ما صلح اجتماعی را در ارتباط با زنان مدنظر قرار داده‌ایم.

دبیر علمی همایش بین‌المللی «زنان و صلح اجتماعی» در خصوص چگونگی ایده برگزاری این همایش اظهار داشت: شروع بحث در مورد زنان و صلح اجتماعی از انجمن‌های علمی که در حوزه صلح و مطالعات زنان فعال بودند، زده شد و بعد هم با تعدادی از دوستان تصمیم گرفته شد که همایشی با عنوان «زنان و صلح اجتماعی» برگزار کنیم.

دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی فعال در همایش

دکتر کولایی در مورد نهادهای حمایت‌کننده از همایش تصریح کرد: دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه مشهد حمایت‌هایی برای برگزاری این همایش کرده‌اند و انجمن‌های علمی جمعیت حمایت از حقوق زنان، انجمن ایرانی مطالعات زنان، بنیاد خوارزمی، انجمن غرب آسیا و انجمن علمی مطالعات منطقه‌ای نیز برای حمایت و همکاری در خصوص برگزاری این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند و پوسترهای این همایش در چند دوره به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است.

استاد دانشگاه تهران به گستره تحت پوشش این همایش اشاره کرد و توضیح داد: این همایش به صورت بین‌المللی و فرامرزی است. به دلیل اینکه به ویژه در مرزهای کشور شیوه‌های مختلف خشونت علیه زنان وجود دارد و اگرچه در همه کشورها این خشونت قابل روئیت است اما سطح غرب آسیا و خاورمیانه این خشونت بیشتر شده است. این مهم هم باعث شده تا در کنار نگاه داخلی و ملی، این همایش در سطح بین‌المللی و نگاه منطقه‌ای برگزار شود تا زمینه‌هایی برای گفتگو در حوزه تجربه‌های جهانی در خصوص این موضوع فراهم شود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی گفت: در خصوص دسترسی‌های بین‌المللی برای این همایش محدودیت‌هایی وجود دارد اما در حوزه منطقه‌ای و در ارتباط با کشورهای همسایه، مطالعات زیادی در این حوزه در حال شکل‌گیری است و امیدوار هستیم که بتوانیم از اینها استفاده کنیم. البته با توجه به اینکه برگزاری این همایش به صورت داوطلبانه و از روی علاقه برگزاری می‌شود، طبیعتاً منابع محدود مالی در اختیار داریم و طبیعی است که محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ یعنی کمبود منابع مالی هم باعث کُند شدن کار و هم باعث می‌شود که نتوانیم امکانات لازم در اختیار داشته باشیم.

تاریخ دریافت چکیده مقالات تغییر پیدا کرده است

کولایی به روند ارسال مقالات برای همایش و داوری آنها اشاره کرد و گفت: برای این همایش استادان، پژوهشگران و دانشجویان حدود ۵۰ چکیده مقاله ارسال کرده‌اند، بیشتر این مقالات داوری و تعدادی پذیرفته شده است و در حال حاضر قرار است که مقالات به صورت کامل دریافت کنیم. البته تاریخ دریافت چکیده مقالات تغییر پیدا کرده تا مقالات بیشتری برای این همایش ارسال شود.

وی به نحوه ارتباط گرفتن با جامعه در خصوص این همایش اظهار داشت: یکی از کارهایی که همین ارتباط انجام داده‌ایم، پیش نشست‌هایی بوده که با کمک جمعیت‌ها و انجمن‌های مختلف برگزار شده است که این پیش نشست‌ها چهار مورد بوده است. برای نمونه پیش نشستی در مورد زنان و صلح اجتماعی در افغانستان برگزار شده است.

هشت محور در کمیته علمی همایش مورد توجه قرار گرفته است

دبیر علمی همایش بین‌المللی به محورهای همایش اشاره کرد و گفت: در کمیته علمی همایش هشت محور مورد توجه قرار گرفته است. ۱-صلح اجتماعی و زمینه‌های خشونت‌ورزی علیه زنان؛ در این زمینه بیشترین مقاله دریافت شده است. ۲-صلح اجتماعی در رسانه. ۳-صلح اجتماعی، حقوق زنان، بیماری‌های همه‌گیر و مساله سلامت زنان. ۴-صلح اجتماعی از منظر حقوق زنان و امنیت بین‌المللی و مخاصمات مسلحانه. ۵-صلح اجتماعی، حقوق زنان و فناوری‌های نوین؛ متاسفانه در این زمینه مقالات زیادی دریافت نشده است. ۶-فقر و وضعیت ناصلح. ۷-صلح اجتماعی، حقوق زنان و محیط زیست. ۸-نگاهی به تجربه زنان و صلح اجتماعی در گستره جهانی.

کولایی در پایان اعضای کمیته علمی این همایش را معرفی کرد و یادآور شد: بنده و دکتر نژادبهرام، دکتر حاج وثوق، دکتر شکوری‌راد، دکتر حسن زندیه، دکتر سیدفاطمی هستند و دانشگاه علامه طباطبایی هم قرار شده که اعضایی معرفی کند. همچنین از اعضای کمیته علمی تشکر می‌کنم که بدون حضور و تلاش آنان این کار تا اینجا پیش نمی‌رفت و به نتیجه نمی‌رسید. قرار است که این همایش در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پاسخ بدهید