ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

برگزاری نشست مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > برگزاری نشست مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان

نخستین نشست هم‌اندیشی مسئولان، فعالان و سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر کشور درباره پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان با هدف احصای مسائل و راهکارهای حل مساله به منظور فهم و ادراک‌ مشترک در موضوع آسیب‌های اجتماعی زنان با محوریت نقش دولت و نقش تشکل‌های مردمی، ظهر سه شنبه به میزبانی سکینه سادات پاد دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و با حضور انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

پاد گفت: در این‌ نشست در خدمت سه ضلع مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستیم. «دستیاری» جایگاه تسهیل‌گر میان مردم و حاکمیت دارد و متولی مستقیم حوزه زنان و آسیب های اجتماعی است.

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به بیانات رهبر معظم‌ انقلاب اسلامی عنوان‌ کرد: رهبری فرمودند ما باید نگران باشیم که در حوزه آسیب های اجتماعی بیست سال عقب هستیم. این ناظر بر عدم فهم دقیق ما از آسیب‌های اجتماعی است.

پاد ادامه داد: یکی از ماموریت های من پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان است. معتقدم حاکمیت تکلیف پیشینی و پسینی دارد و این نوع جلسات می‌تواند همزمان‌ هر دو تکلیف را پوشش دهد. مباحث این جلسه تدوین و خدمت رییس جمهور ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکید رهبرانقلاب در برنامه هفتم‌توسعه این بود که این برنامه مساله محور تدوین شود یعنی براساس مسائل، پیشنهاد و برنامه‌ریزی انجام‌ گیرد. این حداقل کاری است که از خروجی این جلسات می‌خواهیم داشته باشیم.

دستیار رییس جمهور گفت: من و همکارانم تاکنون هیچ گاه در حاکمیت نبوده‌ایم. شما بار بزرگی از دوش دولت و حاکمیت بر می‌دارید و شما پرچم اسلامیت و انسانیت را بر دوش می‌کشید.

پاد بیان‌کرد: آنچه که شما گفتید نتایج حاصله را شفاف به استحضار شما خواهیم رساند. حتما پیگیر خواهیم بود و نتیجه این پیگیری صرف نظر از تحقق یا عدم تحقق شفاف خدمت شما اعلام می‌شود. جایگاه من بیشتر جنس مردمی دارد.

دستیار رییس جمهور تاکید کرد: در سفر به زاهدان توفیق شهروند افتخاری زاهدان نصیبم شدم و مسائل آنرا متعهدانه و مسئولانه پیگیری می‌کنم.

در ادامه نشست، زهرا حاجی زاده مدیرعامل انجمن اچ آی وی با اشاره به بیماری‌ها و خشونت‌ها در حوزه زنان و قتل‌های ناموسی با ارائه طرحی به دستیار آیت الله رئیسی تصریح کرد: در سه سال اخیر مواردی که در خوزستان اتفاق افتاده را در سمن مورد بررسی قرار دادیم و خلاهای قانونی را پیگیری کردیم. یکی از مشکلات در معضلات اجتماعی عدم دسترسی به آمار است. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیده ایم که اگر به خلا قانونی بپردازیم‌ مسیر روشن خواهد شد و طبق آن‌ می‌توان به سایر مسائل پرداخت.

همچنین جهان افروز فعال حوزه زنان از لرستان با آسیب زا توصیف کردن ارائه طرح‌های مقطعی و عدم‌پایداری آنها، گفت: این طرح‌ها علاوه براینکه مشکل را ریشه ای حل نمی‌کند بلکه سبب افزون شدن‌ مشکلات در حوزه زنان خواهد شد. بنابراین باید در این زمینه فکر اساسی کرد.

وی در ادامه با اشاره به کاهش نرخ ازدواج خاطرنشان کرد: چند میلیون دختر دهه شصتی ازدواج نکرده اند و باید برای آنها فکری کرد.

در ادامه، حسنی وکیل دادگستری و نماینده کانون تکریم زن و خانواده با اشاره به عدم احقاق حقوق حقه افراد جامعه و بالخصوص زنان تصریح کرد: عدم دسترسی به امکانات و موقعیت‌های شغلی و بسیاری از موضوعات دیگر سبب خشم فروخورده و فشارهای روحی و افسردگی و آسیب‌هایی در زنان‌ می‌شود، بعضا زنانی هستند که شاید حال خوبی داشته باشند ولی در مقطعی این‌خشم‌ فروخورده را نشان می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پاسخ بدهید