ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

برگزاری نشست خبری تبیین همایش حقوق بشر آمریکایی

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > برگزاری نشست خبری تبیین همایش حقوق بشر آمریکایی
همایش حقوق بشر آمریکایی
همایش حقوق بشر آمریکایی

برگزاری نشست خبری تبیین همایش حقوق بشر آمریکایی

دبیر همایش گفت: از ایرانیان زندانی در زندان های آمریکا به عنوان مهمان در برنامه روز چهارشنبه حضور خواهند داشت که تاکنون به پرونده های حقوق بشری آن ها پرداخته نشده است.

 

از سخنرانان مهم تا رونمایی از کتاب در همایش حقوق بشر آمریکایی

مهمانان ویژه‌ای به همایش 8 تیر می‌آیند/بسیاری از آمریکایی ها حق رای ندارند

دبیر همایش گفت: از ایرانیان زندانی در زندان های آمریکا به عنوان مهمان در برنامه روز چهارشنبه حضور خواهند داشت که تاکنون به پرونده های حقوق بشری آن ها پرداخته نشده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه صیانت از حقوق زنان نشست خبری «تبیین همایش حقوق بشر آمریکایی با محوریت حقوق بشر آمریکایی و آزادی بیان» صبح امروز با حضور استادان و اصحاب رسانه در محل خبرگزاری تسنیم و با مشارکت موسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد.

 در این نشست مهدیه شادمانی دبیر همایش حقوق بشر آمریکایی با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی که مصادف است با ترور حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۶۰ و شهادت آیت الله بهشتی و یاران ایشان در روز هفتم تیر به ترورهای دیگر که توسط این دولت حمایت شده، اشاره کرد و گفت :ما در دهه ۶۰ چند نوع ترور داشتیم، ترور شخصیت های اصلی نظام مانند آیت الله خامنه ای، ترور شخصیت‌های شناخته شده مثل شهید مطهری و مفتح و ترورهای کور مردم عادی که با اقدامات ضد حقوق بشری نظام سلطه ایالات متحده به صورت هدفمند و در جهت تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.

 وی افزود : ما در بحث ترور و تروریسم می‌توانیم به فرقه گرایی در آمریکا و تحریم های یکجانبه این کشور علیه ملت ایران اشاره کنیم که بحث تحریم دارو ها تحریم های مالی و تجهیزات پزشکی باعث ضایع شدن حق حیات بسیاری از ایرانیان شده است.

 

بیماران پروانه ای تنها یک مورد از این تضییع حقوق هستند که در اثر تحریم دارو فوت شده‌اند و در چهار دهه اخیر بسیاری از بیماران ما و مردم ما به خاطر تحریم های آمریکا با مشکلات متعدد مواجه شده اند .

شادمانی با اشاره به کودتای سال ۱۳۳۲ به موارد بیشماری از جنایات تروریستی آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: از حمله ناو موشکی آمریکا به هواپیمای ایران تا شهادت حاج قاسم سلیمانی همه نشان دهنده این است که آمریکا در ادبیات خود از حمایت از بشریت حرف میزند اما ناقص اصلی حقوق بشر در نقاط مختلف جهان است.

وی با اشاره به سلب آزادی بیان خود  مردم آمریکا در کنار دیگر مردمان کشورها به اقدامات نژادپرستانه این کشور علیه سیاه پوستان کشور خود اشاره کرد و اظهار داشت :۴۰ درصد زندانیان آمریکایی سیاه پوست هستند همچنین این کشور در عرصه بین الملل اقدامات جاسوسی انجام داده است و با حمله هوایی به کشورهای مختلف باعث مرگ میلیون ها انسان شده است .از گروه های تروریستی مانند داعش حمایت کرده است و حمله به عراق و لیبی و ویتنام و پشتیبانی مسلحانه از عربستان در جنگ علیه یمن و بحرین در مبارزه با شیعیان از دیگر جنایات تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا است و باعث شده که تاریخ سیاهی در حقوق بشر علیه آمریکا شکل بگیرد.

دبیر همایش حقوق بشر آمریکایی در ادامه به تبیین برنامه‌های در نظر گرفته شده برای همایش هشتم تیرماه اشاره کرد و گفت: موسسه صیانت از حقوق زنان مثل سالهای دیگر همزمان  با 8 تیر که مصادف است با شهادت شهید کچویی و بمباران شیمیایی شهر سردشت به برگزاری همایش حقوق بشر آمریکایی اقدام کرده است و در یک ماه اخیر موسسه با اعلام فراخوان مقاله برای جمع‌آوری مقالات با موضوع حقوق بشر آمریکایی گفت: محور های همایش عبارت بودند از تحریم‌های یک‌جانبه ایلات متحده و نقض حقوق بشر، حقوق بشر آمریکایی و حق آزادی بیان، حقوق بشر آمریکایی، کودکان و زنان، حقوق بشر آمریکایی و حق حیات، حقوق بشر آمریکایی و تروریسم، حقوق بشر آمریکایی و شکنجه. ما با توجه به فرصت کم اعلام فراخوان ۵۰ مقاله دریافت کردیم که از این میان، سه مقاله برتر انتخاب شدند و پنج مقاله شایسته تقدیر ارزشمند شناخته شده اند.

**ایرانیان زندانی در آمریکا مهمانان ویژه همایش

دبیر همایش حقوق بشر آمریکایی گفت: همایش روز چهارشنبه  هشتم  تیربا حضور دکترکاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر  و معاون امور بین الملل قوه قضاییه ، دکتر حسن رحیم پور ازغدی و دکتر الهیان نماینده مجلس برگزار خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه چند مهمان بسیار ویژه هم در این مراسم حضور خواهند داشت گفت: از ایرانیان زندانی در زندان های آمریکا به عنوان مهمان در برنامه روز چهارشنبه حضور خواهند داشت که تاکنون به پرونده های حقوق بشری آن ها پرداخته نشده است و حضور آنها در همایش فصل جدیدی را باز خواهد کرد.

همچنین برنامه‌های جانبی که از سوی موسسه صیانت از حقوق زنان برای برنامه هشتم تیر در نظر گرفته شده است می‌توان به رونمایی از کتاب «گلوله‌ای بر قلب حقوق بشر» نوشته دکتر بهاره اخوان اشاره کرد که به حمایت های تسلیحاتی آمریکا از کشورهای دیگر می پردازد .همچنین به انتشار طوماری توسط موسسه  صیانت ازحقوق زنان و فعالان حقوق بشری اشاره کرد که در زمان برگزاری همایش امضا خواهد شد و در شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری امضا برای صدور آن به محاکم حقوق‌بشری ادامه پیدا خواهد کرد و قرار است این طومار به زبان‌های فارسی و انگلیسی در فضای مجازی منتشر شود و پویشی شکل بگیرد . همچنین در کنار این همایش نمایشگاه کاریکاتور حقوق بشر آمریکایی برگزار خواهد شد.

**جنایت بشری علیه کودکان ایرانی

در ادامه این برنامه دکتر هومن اهرامی مدیرکل برنامه ریزی و مدیریت ملی فضای مجازی و سعید محمدی پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات آمریکای شمالی و استاد دانشگاه، به ایراد سخنرانی پرداختند.

 هومن اهرامی در ابتدا اشاره‌ای به پرونده های حقوق بشری آمریکا و تحریم های این کشور در فضای مجازی کرد و گفت: بعد از شیوع کرونا و عجین شدن فضای آموزش جامعه با فضای مجازی، در دنیا از چند ابزار  برای مدیریت استفاده فرزندان از اینترنت استفاده می‌کنند که والدین مراقبت هایی را از فرزندان اعمال کنند اما دو برنامه مشهور فامیلی لینک و فامیلی سیفتی هردو به روی ایرانیان بسته شد و امکان استفاده از این نرم افزار های خارجی در ایران دیگر وجود ندارد و این یک نسل کشی جدید علیه بچه های ما در فضای مجازی است که بدون ضابطه و قاعده در این فضا رها شده اند و فقط کشور ما مورد این تحریم قرار گرفته است.

 وی افزود: اسناد بسیار زیادی در مورد تحریم‌های فضای مجازی بسیار ظالمانه هستند در مورد کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد که به صورت تفصیلی می‌توان به آن پرداخت. در اسناد کشور آمریکا و بحث تحریم استثنائاتی برای استفاده از ابزارهای ارتباطی وجود دارد اما باز هم شاهد هستیم که استور ها و پیام رسان ها برنامه های مورد نیاز بسیاری از ما ایرانی ها را حذف کردند و باعث ضرر های زیادی به مردم ایران شدند. همچنین چند سند بسیار خوب در حوزه حقوق بشر آنلاین وجود دارد که هم در سازمان ملل و هم در شورای حقوق بشر وجود دارد در این اسناد به آزادی بیان تصریح شده و گفته شده که همه افراد حق گردش اطلاعات و آزادی بیان را دارند اما به خاطر هژمونی که آمریکا بر این فضا مسلط کرده است نه تنها حقوق بشر مردم ما در فضای مجازی بلکه حتی شهروندان آمریکایی نیز تحت تاثر قرار گرفته‌اند که می توان به حذف پست های شهید سلیمانی در اینستاگرام اشاره کرد که تبعات بسیار زیادی در حوزه بین‌المللی داشت. به عنوان نمونه خانم ایزابل کورکل علیه حذف مقالات شهید سلیمانی از اینستاگرام مقالات مفصل و مصاحبات زیادی انجام داده است. همچنین اینستاگرام ادعا کرده است که سپاه پاسداران اسلامی جزو گروه های تروریستی است درحالی‌که چند شبکه تروریستی دیگر مانند جیش العدل و گروه های جدایی طلب دیگری در اینستاگرام فعالیت مداوم دارند و هیچ یک مورد تهدید و تحریم قرار نگرفته اند. پس بحث آزادی بیان به صورت گزینشی اعمال می شود.

**شهید سلیمانی و نقض آزادی بیان اینستا گرام

اهرامی با اشاره به اینکه حتی بسیاری از مجریان تلویزیونی آمریکا و انگلیس به علت انتشار مطالبی که خلاف میل حاکمان آمریکایی و انگلیسی بوده است از شبکه‌های مجازی حذف شده اند گفت: حقوق بشر آنلاین به صورت واقعی در فضای مجازی وجود ندارد. حتی در مورد پست های کاربران درباره شهید سلیمانی هم کاملا مشخص است که اقدام نه  به صورت سیستماتیک بلکه به صورت دستی انجام شده است. یعنی تنها پست کاربران مطرح و پر از دنبال کننده از اینستاگرام حذف شده است و این اصل بی طرفی شبکه ها را زیر سوال می‌برد .در اصل بی طرفی شبکه های اجتماعی آمده است که آنها نباید نسبت به محتوا جهت گیری داشته باشند اما می‌بینیم که در اینستاگرام، فیسبوک و اپل به صراحت این اصل نقض و حقوق شهروندان پایمال شده است. سازمان ملل و شورای حقوق بشر دسترسی به فضای مجازی را به عنوان بحثی برای توانمند سازی آنها و گسترش عدالت آموزشی و بحث آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات مطرح کرده اند اما آمریکایی‌ها به هیچ وجه آن را رعایت نمی کنند و حقوق شهروندان ما را نقض کرده اند و ما شاهد نقض گسترده حقوق بشر و به ویژه ایرانیان در فضای مجازی هستیم.

**تعرض به خبرنگاران در آمریکا

 در ادامه این برنامه دکتر سعید محمدی گفت: واقعیت جامعه آمریکا در کشور ما ناشناخته است حتی جامعه نخبگانی ما نسبت به مسائل آمریکا نگاهی غیر واقعی دارند که توسط رسانه ها شکل گرفته است اگر ما به صورت خاص و مصداقی به نقض حقوق بشر در آمریکا بپردازیم جامعه نخبگانی آگاه خواهند شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش های دوره ای دارد آخرین گزارش آن در سال ۲۰۲۰  درباره آمر یکا منتشر شد که به آمریکا برای نقض آزادی های مدنی تذکرات جدی داده شده که بسیار مهم و قابل توجه است .یکی از آنها نقد آزادی بیان خبرنگاران است که در آمریکا به تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران توسط دولت می پردازند.

 خبرنگاران بدون مرز هم آمریکا را کشور پر مسئله و دشواری مطرح کرده اند که در میان ۱۸۰ کشور جایگاه چهل و هشتم را برای خبرنگاران دارد فارن پالیسی هم گزارش مفصلی درباره حقوق خبرنگاران و رفتار آمریکایی‌ها با آنها داشته که در این گزارش آمده است سیاست مداران و پلیس آمریکا به خبرنگاران تعرض می کنند تا هم خبرنگار و هم اعتبار رسانه او را لکه دار کنند.

وی افزود: بحث فیک نیوز که در زمان ترامپ به وجود آمد بحثی است که رسانه های معتبر را برای جلوگیری از آزادی بیان و انتشار حقایق بی اعتبار کند تا باعث شود اعتبار آنها از بین برود و هم چنین حملات سیاسیون به رسانه ها باعث کاهش اعتماد مردم شده است و این تعرضات تنها تعرض لفظی نیستند.  بر اساس گزارش فارن پالیسی ۴۱۷ خبرنگار مورد تعرض قرار گرفته اند که ۱۱۰ نفر آن آنها با ضبط وسایل خود ۳۱ خبرنگار با احضار به دادگاه و ۱۳۹ خبرنگار با بازداشت تنبیه شده‌اند و در مجموع خبرنگاران زیادی در این سال‌ها در آمریکا مورد تعرض قرار گرفته اند که هم با قانون اساسی آمریکا که بر آزادی بیان تاکید می‌کند تعارض دارد و هم با قانون قانون های مجامع بین المللی.

 محمدی اظهار داشت: آمریکا خود را مدعی حقوق بشر می داند اما ما در این کشور به خصوص از سال ۲۰۱۶ به بعد  شاهد قانونی کردن جرم انگاری تجمع های مسالمت آمیز هستیم.که هم در ایالت ها و هم در کنگره مورد پیگیری قرار گرفته است از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۲۲۶ لایحه علیه تجمع‌های ما مسالمت‌آمیز در آمریکا هم به کنگره و هم به مجلس های ایالتی داده شده است و یک حجم گسترده علیه تجمع و اعتراضات در آمریکا شکل گرفته است قانون گذاشته‌اند تا حتماً مجوز بگیرند و مبالغ هنگفت برای تجمع پرداخت کنند.

 از سوی دیگر پلیس آمریکا به اسلحه ها و تجهیزات جنگی مجهز شده است و تنها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ وزارت دفاع آمریکا ۲ میلیارد دلار تجهیزات جنگی به پلیس این کشور اعم از خودروهای نظامی و تانک داده تا به وسیله آن حق آزادی بیان را از مردم بگیرند .خشونت پلیس علیه مردم هم پرونده بلند بالایی دارد که مثلا دراعتراضات مربوط به جرج فلوید تنها ۱۰ هزار نفر دستگیر شدند که این تنها یک نمونه بسیار کوچک است .

**بسیاری از آمریکایی‌ها از حق رای محروم هستند

این استاد دانشگاه گفت: نکته آخر وضع حقوق بشر در داخل آمریکا و محروم کردن افراد از حق رای است  که دو بعد پنهان و آشکار دارد به این ترتیب که افراد دارای محکومیت قضایی از رای محروم می‌شوند که گاهی این محرومیت مادام العمر است یا اینکه با پرداخت جریمه های بسیار سنگین می توانند حق رای خود را پس بگیرند. در جبهه پنهان هم ساز و کارهایی وجود دارند که فقرا و اقلیت‌های اجتماعی از گردونه انتخابات آمریکا حذف شوند. گزارشگر سازمان ملل در گزارش اخیر خود به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اشاره کرده است که پنج میلیون نفر آمریکایی در این انتخابات حق رای نداشتند در سال ۲۰۱۶ نیز بیش از ۶ میلیون آمریکایی حق رای نداشتند و تقریباً از هر ۴۴ شهروند آمریکایی یک نفر از مردم از رای محروم است .

از جنبه نژادی هم اگر به این موضوع بپردازیم سیاه پوستان سه برابر سفیدپوستان از رای دادن محروم هستند و این پیش زمینه تاریخی دارد و پیش از این در قوانین داخلی ایالت ها تصویب کرده بودند کسانی که میخواهند رای بدهند باید سواد کافی داشته باشند و این سواد با آزمون های بسیار بسیار سخت سنجیده می شد تا سیاهپوستان را از حق رای مردم محروم کنند.

 محمدی در ادامه به نقض حقوق بشر توسط آمریکا اشاره کرد و گفت :آمریکا تاکنون همواره از جایگاه پرسشگری به جامعه بین المللی نگاه کرده است ما باید کاری کنیم تا این جایگاه به جایگاه پاسخگویی به موارد متعدد نقض حقوق بشر تبدیل شود این کشور در جایگاهی نیست که خود را در جایگاه پرسشگری و مطالبه گر نسبت به حقوق بشر قرار دهد و ما باید از ظرفیت علمی و رسانه ای خود استفاده کنیم تا بتوانید حق آزادی بیان ملت ها را احیا کنیم .

در انتهای مراسم شادمانی دبیر علمی هایش حقوق بشر آمریکایی گفت: آمریکا به عنوان راس نظام سلطه در حقوق بشر گزینشی عمل می‌کند و نقد جدی به آزادی بیان در این کشور وجود دارد که باعث محرومیت های اجتماعی و سلب حق آزادی‌های مدنی می شود. اقدامات تروریستی این کشور فقط در فضای واقعی و جنگ نیست و ما در ابعاد جنگ نرم و فضای مجازی بسیار با این تضییع حقوق مواجه هستیم .

وی با ابراز امیدواری درباره فعالیت بیشتر رسانه‌ها در این حوزه گفت : امیدواریم شاهد تقویت حکمرانی ایران در فضای مجازی باشیم و تلاشی از سوی رسانه‌ها و جامعه های علمی در سرتاسر جهان و به ویژه ایران شکل بگیرد تا آمریکا را از مقام پرسشگری در حوزه حقوق بشر به مقام پاسخگویی برسانیم.

انتهای پیام/

پاسخ بدهید