ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

بررسی مقیاس رضایت زناشویی برای زوج های نابارور ایرانی

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > بررسی مقیاس رضایت زناشویی برای زوج های نابارور ایرانی

محققان پژوهشگاه رویان با تحقیقی مقیاس رضایت زناشویی برای زوج های نابارور ایرانی را مورد بررسی قرار دادند.

 ناباروری یکی از مشکلات سلامت در سطح جهان است که برای فرد مبتلا، علاوه بر مشکلات یک بیماری، آسیب‌های اجتماعی نیز ایجاد می‌کند. ناباروری یکی از زوجین می‌تواند زندگی زناشویی را تحت تأثیر قرار داده و میزان رضایت از زندگی زناشویی را کاهش دهد.

آگاهی از میزان رضایت زوجین از زندگی زناشویی در مطالعات جامعه شناسی و برای حمایت روانی از فرد مبتلا به ناباروری حائز اهمیت است.

مقیاس رضایت زناشویی کانزاس (KMSS) یکی از روش‌های سریع با مدیریت و امتیازدهی آسان سنجش میزان رضایت از رابطه زناشویی است. در این راستا محققان پژوهشگاه رویان در صدد برآمدند تا پژوهشی در زمینه مقیاس رضایت زناشویی برای بررسی زوج‌های نابارور ایرانی مناسب به انجام برسانند.

این محققان در این پژوهش میزان انطباق روان‌سنجی KMSS با واقعیت را در زوج‌های نابارور ایرانی بررسی کردند. بدین منظور ۲۵۴ فرد نابارور که بین فوریه تا می ۲۰۱۷ به پژوهشگاه رویان مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند.

افراد مذکور از طریق پرسشنامه برای KMSS، شاخص رضایت زوجین، افسردگی بالینی و میزان اضطراب مورد سوال و بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با روش‌های مناسب آماری بررسی و مطالعه شد.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی Middle East Fertility Society Journal به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد، داده‌های حاصل از KMSS با سایر روش‌های استفاده شده مطابق بوده است. بنابر این KMSS یک روش ساده و کارآمد در سنجش میزان رضایت زناشویی است و در بررسی‌های جامعه شناسی و اپیدمیولوژی قابل استفاده است.

دکتر عمانی سامانی، دکتر سامان معروفی‌زاده، آزاده قاهری و همکارانشان در پژوهشگاه رویان محققان این پژوهش بودند.

 

 

منبع:مهر

پاسخ بدهید