ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > بانوان درخواست برپایی بازارچه دائمی دهند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه تا کنون درخواست برای برپایی بازارچه های دائمی ویژه بانوان کم بوده است، گفت: با افزایش تعداد بانوان درخواست کننده برای عرضه تولیدات در همدان، می توانیم بازارچه های دائمی برای فروش محصولات بانوان را ایجاد کنیم.

ربیعه علیمحمدی سه‌شنبه ۱۴ آبان در مراسم توانمندسازی زنان روستایی و سرپرست خانوار استان که با همکاری جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه دوره ای نیست که استخدامی دولتی داشته باشیم و با توجه به طرح کوچک کردن دولت سایر امور به سازمان های مردم نهاد و شرکت های خصوصی برون سپاری می شود.

وی با بیان اینکه اقدامات سمن ها کمک به اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، افزود: اداره کل فنی و حرفه ای، هنرستان ها و پارک های علم و فناوری آمادگی برگزاری دوره های آموزشی و ارائه حمایت های لازم برای اجرای ایده های کارآفرینانه و اشتغال برای بانوان و جوانان را دارند.

علیمحمدی با اشاره به اعطای وام های با ارزش سود شش درصد به بانوان روستایی بیان کرد: بانوانی که بتوانند در هر روستا یک تا چهار نفر از سرپرستان خانوار را گرد هم جمع و اشتغالی برای آنان ایجاد کنند، می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی طرح توانمندسازی بانوان را محصول همکاری جهاددانشگاهی و اداره کار و معاونت امور بانوان نهاد ریاست جمهوری معرفی کرد و گفت: با اجرای این طرح زنان سرپرست خانوار و توانمند می توانند روش های ایجاد کار و اشتغال، بازاریابی، بیمه و تأمین اجتماعی را بیاموزند و از مشاوره و تجربیات موفق و زنان کارآفرین بهره ببرند.

مشاور استاندار، همدان را به عنوان پایلوت گردشگری کشور معرفی کرد و یادآور شد: حوزه های سفال، بومگردی و تولیدات کشاورزی بدون نیاز به آب و یا آب کم به عنوان طرح های مناسب برای اشتغال زنان روستایی مطرح هستند و مشاغل خدماتی مانند پرستار حرفه ای کودک و یا نگهداری از سالمندان نیز می تواند مشاغل خوبی باشد که کمتر مورد توجه بانوان قرار گرفته است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد فضایی آرام در منزل که یکی از مسائل مورد نیاز خانواده های امروزی است، افزود: آماری که از زندان ها دریافت شده نشان می دهد که هر چقدر زنان خانواده دارای اشتغال بوده و خودکفا باشند، فرزندان صالح تری خواهند داشت.

علیمحمدی در ادامه به معنویت، دینداری و مسئولیت پذیری را از جمله ملزومات مادران و بانوان جامعه دانست و گفت: مطالعه در بین بانوان بسیار کم بوده و لازم است پیشرانان طرح توانمندسازی بانوان ماهی یکبار یک جلد کتاب را به بانوان روستایی و سرپرست خانوار معرفی کنند.

وی همچنین مادران خانواده را به عنوان افرادی که بسیار می توانند در حفظ محیط زیست اثرگذار باشند، معرفی کرد و ادامه داد: استفاده از ظروف یکبار مصرف و رها کردن زباله در طبیعت از جمله اقداماتی است که مادران می توانند آن را مدیریت کنند و در تبدیل موادغذایی سالم و توجه به ورزش خانواده نیز می توانند اثر مثبت داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان در ادامه به هفته سبا اشاره و اظهار کرد: این طرح در راستای پویش ملی سلامت بانوان ایرانی اجرا می شود چرا که زنان سلامت تولیدکننده نسل سلامت خواهند بود و طرح استفاده از حیاط مدارس در شیفت خالی برای ورزش بانوان به تصویب رسیده است.

علیمحمدی خاطرنشان کرد: تا کنون درخواست برای برپایی بازارچه های دائمی کم بوده و چنانچه در هر روستا ۲۵ نفر برای ایجاد یک طرح اشتغالزا گرد هم جمع شوند، اداره کل فنی و حرفه ای ابزار مورد نیاز آنان را تأمین می کند و با افزایش تعداد بانوان درخواست کننده برای عرضه تولیدات در همدان، می توانیم بازارچه های دائمی برای فروش محصولات بانوان را ایجاد کنیم.

مدیر اشتغال جهاددانشگاهی واحد همدان نیز در سخنانی طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار را معرفی کرد و گفت: این طرح توسط نهاد بانوان ریاست جمهوری و با نظارت اداره کار و تعاون اجتماعی توسط جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح برگزار می شود.

محمد رضائیان‌پاکیزه با بیان اینکه این طرح در قالب الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در فاز اول اجرا شده است، افزود: فاز اول اجرای این طرح که شامل شناسایی افراد متقاضی بوده، در کل استان انجام شده و در دور دوم اجرا قرار دارد.

وی ادامه داد: در این دوره پشتیبانان که صاحبان مشاغل و کارآفرینان برتر هستند، با حضور و ارائه تجربیات و معرفی کسب و کار خود، متقاضیان را در راه اندازی طرح های کسب و کار راهنمایی می کنند.

رضائیان‌پاکیزه تعداد شرکت کنندگان در جلسه آموزشی امروز را ۱۰۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: در ادامه جلسه امروز طرح غربالگری و دسته بندی متقاضیان براساس علاقمندی و توانایی های آنان در گروه های شغلی مختلف و اتصال آنان با پشتیبانان و دوره های مختلف انجام شده است.

در ادامه جلسه، بانوان کارآفرین و موفق از تجربیات خود در عرصه کار و اشتغال سخن گفتند و مشاوره های لازم را به حاضران ارائه دادند.

پاسخ بدهید