ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

زنان، معماران صلح

صیانت از حقوق زنان > گالری > زنان، معماران صلح

موسسه صیانت از حقوق زنان با همکاری دفتر سازمان ملل در تهران و کرسی حقوق بشر یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ٢١ سپتامبر “روز بین المللی صلح”با حضور جمعی از حقوقدانان و صاحب نظران درتاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰ – ۱۲ نشست تخصصی را با عنوان ” زنان معماران صلح ” در دفتر سازمان ملل متحد برگزار کرد.

برگزار کنندگان:موسسه صیات از حقوق زنان - دفتر سازمان ملل در تهران - کرسی حقوق بشر یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی

زنان، معماران صلح

دكتر حسين میرمحمد صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئيس مركز تحقيقات كرسي حقوق بشر، صلح و دموكراسي يونسكو، ماریا دوتسنکو رئیس دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران و زهرا پیشگاهی فرد مشاور وزیر امورخارجه و مدير كل حقوق بشر زنان وزارت امورخارجه در این نشست به عنوان سخنرانان اصلی مطالبی را عنوان کردند.

 


 

در ابتدای این نشست ماریا دوتسنکو به موضوع صلح و نهضت همه با هم براي صلح و اهمیت تلاش زنان برای برقراری صلح پرداخت. ايشان به نقل قول از دبيركل سازمان ملل تبعيض را عامل نابودي همه قلمداد كرد كه باعث مي شود جوامع به توان بالقوه خود نرسند. ايشان ادامه داد: حفاظت از نسل هاي بعدي محرك اصلي تشكيل سازمان ملل بوده است. همكاري بين المللي براي جلوگيري از جنگ و برقراري صلح بستگي به اتحاد كشورهاي عضو سازمان ملل و روابط اعضاي آن دارد. نماینده سازمان ملل متحد در این نشست تاكيد كرد عمليات صلح سازمان ملل ابزاري مهم براي پيشبرد صلح است. ايشان با اشاره به فيلمي كه در ابتداي نشست پيرامون زنان و ترويج صلح پخش شد، افزایش تعداد زنان صلح‌بان را مورد توجه قرار دادند و گفتند: در اولین سال فعالیت صلح‌بانان تنها یک درصد افراد صلح‌بان زنان بودند در حالی که این تعداد امروز به بیش از 29 درصد رسیده است. زنان در تمامي تخصص ها اعزام شدند و در تمامي زمينه هاي حفظ صلح نقش بسزايي داشتند آن ها ثابت كردن همانند مردها همان كار را در همان شرايط سخت انجام مي دهند. ايشان ادامه داد: اگرچه مسئوليت اعزام زنان به عهده دولت هاست اما سازمان ملل همواره دولت ها را به اين امر ترغيب مي كند. وی اضافه کرد: صلح و مشاركت در ميان ملت ها از ارزش هاي سازمان ملل به شمار مي رود كه اين مهم طي سالين طولاني، سازمان ملل را قادر نموده تا صلح را در 60 كشور حفظ كند و 170 توافقنامه را تصويب و اجرا نمايد. ايشان گفت: یکی از بزرگترین وظایف صلح بانان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح یعنی تقسیم کار است که خطر و فرصت ها را در سراسر کشورها هم بزرگ و هم کوچک از جهان توسعه یافته، گرفته است. ايشان همچنين به فرهنگ ها و سنت هاي صلح طلبانه ايران اشاره كردند و گفتند : سنت هاي صلح طلبانه ايران همواره كمك هاي ارزشمندي را به صلح نموده است. وي ادامه  داد: ايران جزء اولين كشورهايي است كه در جهت صلح هسته اي گام برداشته است و تصريح كرد: همه ما مي دانيم كه ابتكار صلح آميز گفتگوي تمدن ها  و جهان عليه افراطي گري و خشونت از سوي ايران صورت گرفته است. ايشان خطاب به جوان ها گفت: شما نسل جوان آرزويي فراگيرتر از فرهنگ صلح داشته باشيد. صلح وابسته به اقدام ماست. در آخر ماریا دوتسنکو برنامه هايي را كه از سوي دفتر اطلاعات سازمان ملل تهران در زمينه صلح نظير شبيه سازي شوراي امنيت سازماندهي شده بود را مورد توجه قرار داد.