ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > حق بر سلامت > وقتی زنان از سلامت خود غافل می‌شوند/ فداکاری به نرخ سلامتی

فداکاری مادران در خانه برای تامین رفاه سایر اعضاء خانواده گاه تا آنجا پیش می‌رود که سلامتی آنها نیز به مخاطره می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مادر جان، همیشه بهترین قسمت غذا را برای آقا جان و بچه‌ها می‌گذاشت، ظرف خودش همیشه کمترین گوشت را داشت و یا اصلا هم گوشتی نداشت و می‌گفت، خاصیت گوشت در آب خورشت رفته است. بهترین لباس را برای بچه‌هایش تهیه می‌کرد و می‌گفت که آبروی بچه‌ها آبروی من است. خلاصه اینکه در برخورداری از امکانات و رفاه در خانه به خودش آخرین نفری بود که اهمیت می‌داد.

البته فقط خورد و خوراک نبود، همه کارهای خانه را چه سبک و چه سنگین خودش شخصا انجام می‌داد و برای همین هیچ وقت بچه‌ها نفهمیده بودند که اینهمه کار از شستن لباس‌ها تا طبخ غذا، تمیزی و نظافت خانه و حتی وصل کردن بخاری با شروع فصل سرما کی و چطور انجام می‌شد.

تحمل فشار یک تنه

ماجرای مادر جان به همین فداکاری‌ها ختم نمی‌شد چرا که کمبود مواد غذایی، فشار زیاد کار او را زود از پا انداخت و سنش به ۶۰ سال هم نرسیده بود که به پوکی استخوان و دیسک شدید کمر مبتلا شد.

داستان فداکاری‌ها و عدم توجه به سلامت از سوی مادران در خانه مبحث تازه‌ای نیست و حتما برای خیلی از ما آشناست چون شاهد از خودگذشتگی‌های مادرانمان بوده‌ایم. متاسفانه بیشتر زنان در سنین پایین و حتی زیر ۴۰ سالگی دچار درد مفاصل، کمر درد، پادرد و آرتروز می‌شوند که اغلب به علت فشار بیش از حد کار در خانه بروز می‌کند. تغذیه نامناسب نیز به تشدید این عوارض استخوانی و فیزیکی دامن می‌زند.

اهمیت سلامت زنان

یک جامعه شناس با تاکید بر اهمیت سلامت زنان در جامعه به خبرنگار فارس می‌گوید: سلامت زنان در جامعه نقش بسزایی دارد زیرا بنیان یک خانواده بر پایه حضور زنان استوار است.

پریوش شاکرپور ادامه می‌دهد: اگر به دنبال یک خانواده سالم هستیم ابتدا باید مادر خانواده از سلامت کافی برخوردار باشد چرا که مشکل و درد فیزیکی مادر، تمام مسائل مدیریتی و چرخاندن امور خانه را مختل می‌کند.

وی تاکید می‌کند: متاسفانه پوکی استخوان و کم خونی از عوارض شایع میان زنان است که دلیل آن عدم مصرف کافی لبنیات و مواد حاوی آهن است.

عدم تحرک فیزیکی مناسب

یک فیزیولوژیست ورزشی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت ورزش کردن در ارتقاء سلامت زنان عنوان می‌کند: عدم فعالیت ورزشی در بروز دردها و عوارض استخوانی و مفصلی نقش بسزایی دارد.

فرهاد کاظمی‌زاده می‌افزاید: انجام کارهای خانه هر اندازه هم که زمان بر و با تحرک همراه باشد به هیچ عنوان فعالیت و تحرک ورزشی و فیزیولوژیکی به حساب نمی‌آید.

وی تاکید می‌کند: انجام یک پیاده روی روزانه کافی، انجام تمرینات ورزشی تخصصی، کار با وزنه مناسب و … اقداماتی هستند که برای یک زن خانه‌دار در حفظ و تقویت فیزیکی نقش موثری دارد.

کاظمی‌زاده به بانوان توصیه می‌کند: مصرف ویتامین «دی» به صورت ماهانه و انجام حرکات ورزشی برا ی تقویت عضلات و مفاصل به زنان کمک می‌کند تا سلامت فیزیکی خود را با گذشت زمان حفظ کنند و احتمال بیماری‌های مفصلی را در خود به حداقل برسانند.

پاسخ بدهید