ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

ورزش زنان روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری توسعه می‌یابد

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > ورزش زنان روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری توسعه می‌یابد
ورزش زنان روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری توسعه می‌یابد
ورزش زنان روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری توسعه می‌یابد

ورزش زنان روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری توسعه می‌یابد

رییس هیات ورزش روستایی عشایری چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح‌های اولیه برای پررنگ‌تر شدن و توسعه ورزش بانوان در روستاها و مناطق عشایرنشین این استان خبر داد.

فخرالدین اسدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چهارمحال و بختیاری بیش از ۸۰۰ روستا دارد که ۳۲۰ خانه ورزش در روستاها تاکنون تجهیز شده است و امکانات اولیه شامل تنیس روی میز، فوتبال دستی، دارت و شطرنج در اختیار ورزشکاران روستایی قرار گرفته است.

اسدی افزود: ۲۷ نفر از مقام‌آوران ورزش استان از روستاها بوده‌اند و تاکنون ۲ نفر از بانوان روستایی استان در رشته دوومیدانی و بازی هفت‌سنگ در قسمت بازی‌های محلی به اردوی ملی دعوت شده‌اند.

رییس هیات ورزش روستایی و عشایری استان در خصوص طرح‌هایی که امسال با هدف ارتقا جسمانی و روانی در روستاهای استان برگزار شد، نیز گفت: ۱۰ طرح مختلف در خصوص ورزش در روستاها تاکنون برنامه‌ریزی و اجرا شده است و تا پایان سال همه این طرح‌ها در استان برگزار خواهد شد.

اسدی گفت:طرح‌های اوقات فراغت بانوان، نشاط و تندرستی، پارک گام، پیاده‌روی روستایی، یاریگران زندگی و جشنواره “دا” که مرحله اول آن ۳۰ آذر به مناسبت روز پرستار برگزار شد و مرحله دوم آن نیز ۱۵ بهمن به مناسبت روز مادر در همه شهرستان‌ها و روستاها برگزار خواهد شد از جمله برنامه ‌های هیات ورزش‌های روستایی و عشایری برای توسعه ورزش بانوان است.

وی افزود:طرح سنجش ساختار قامتی به منظور ارتقای فعالیت‌های جسمانی دختران و مادران روستایی در نظر گرفته شد و سه سال به طور منظم این طرح در استان مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است.

اسدی یادآور شد:سال گذشته در جشنواره”خوشه‌چین” طرح استعدادیابی برای دختران و پسران روستایی انجام شد که در این جشنواره رشته‌های کلاسیک مانند فوتبال، فوتسال، والیبال، رشته‌های محلی، دوومیدانی و چند رشته دیگر برگزار شد و با ارزیابی ۳۱ استان، ورزشکاران چهارمحال و بختیاری خوش درخشیدند و توانستند مقام اول را کسب کنند.

وی در رابطه با برنامه‌هایی که کمیته آموزش هیات ورزش روستایی و عشایری استان اجرا می‌کند،  نیز گفت:دی‌ماه امسال در پارک بانوان طرح اوقات فراغت بانوان، جام نشاط تندرستی، پارک گام و دیگر برنامه‌ها را برگزار شد.

اسدی اظهار داشت: امید است که تا سال ۱۴۰۱ تمامی این طرح‌ها را در همه‌ روستاهای استان برای دختران و مادران برگزار شود و برای کسانی که به رشته‌های ورزشی علاقه‌مندند کلاس‌های مربیگری را برگزار خواهیم کرد، همچنین دوره‌های آموزش مهارت‌های زندگی و فرهنگی برای این بانوان در نظر گرفته شده است.

وی افزود:نخستین برنامه استعدادیابی ملی برای هیات دوومیدانی استان طرح‌ریزی شده است و ۱۶ بهمن ماه نخستین دوره مسابقات انتخابی تیم ملی ویژه روستاییان در رشته دوومیدانی برگزار خواهد شد.

رییس هیات ورزش عشایری و روستایی استان گفت:اجرای المپیادهای ورزشی بخش دیگری از برنامه‌هایی است که باید در دستورکار قرار بگیرد و تاکنون المپیادهایی در روستاهای استان برگزار شده است اما امسال در نظر است المپیادها مدون‌تر و با رشته‌های کلاسیک برگزار شود، همچنین تفاهم‌نامه‌هایی نیز با فدراسیون‌ها و هیات‌های مختلف انجام خواهد شد تا بتوان در کنار رشته‌هایی ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، بعضی از رشته‌های کلاسیک را نیز فعال کرد.

اسدی با اشاره به معضلاتی که ورزش بانوان روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری با آن رو به رو است،گفت: روستاهای استان منبع استعدادهای فراوانی هستند و خیلی از این افراد می‌توانند قهرمان و مقام‌آوران آینده باشند با این حال نداشتن بعضی از زیر ساخت‌ها و سالن‌های سرپوشیده برای بانوان و امکانات اولیه را شاید بتوان از نخستین کمبودها و مشکلات برای ورزش و فعالیت بانوان  در روستاها قلمداد کرد، در واقع مکانی برای این فعالیت‌ها از قبل طراحی نشده و بحث تجهیز خانه‌های ورزشی در روستاها از جمله مواردی است که به تازگی آغار شده و در تعداد انگشت‌شماری از روستاها این خانه‌های ورزشی احداث و تجهیز شده‌اند.

وی اظهار داشت:کمبود آموزش برای مربیان در روستاها، از دیگر ضعف‌های ورزش در بخش روستایی و عشایری است و کمبود نیروهای مربی در روستاها یکی از موارد مهمی است که در بحث توسعه ورزش در روستاها همواره با آن مواجه هستیم، همچنین فراهم کردن بعضی از امکانات اولیه برای ورزشکاران روستایی می‌تواند گامی موثر برای پیشبرد ورزش بانوان روستایی باشد.

پاسخ بدهید