ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

زنان روستایی خراسان شمالی ۱۵ درصد کمتر از کشور به دانشگاه راه دارند

صیانت از حقوق زنان > بلاگ > زنان روستایی خراسان شمالی ۱۵ درصد کمتر از کشور به دانشگاه راه دارند

میزان ورود زنان روستایی به دانشگاه‌ها در استان خراسان شمالی ۱۵ درصد کمتر از میانگین کشور است.

استاندار خراسان شمالی سه‌شنبه شب در نشست صمیمی با دبیران تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی استان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: همچنین زنان روستایی این استان هشت درصد کمتر از زنان رروستایی دیگر نقاط کشور به دیپلم می‌رسند.

محمدعلی شجاعی افزود: نرخ بی‌سوادی زنان روستایی این خطه نیز در مقایسه با کشور ۶ درصد بالاتر است.

وی با بیان اینکه ۴۳ درصد جمعیت خراسان شمالی در روستاهای این استان سکونت دارند، اظهار داشت: نرخ مشارکت اقتصادی زنان این استان ۱۵ درصد از کشور بالاتر است که نشان می دهد زنان ما در عرصه تولید حضوری موثر دارند.

استاندار خراسان شمالی افزود: بخش زیادی از زنان در حوزه های مربوط به کشاورزی مشغول به فعالیت هستند اما به علت اینکه از تحصیلات دانشگاهی و بعضا سواد کمتری برخوردار هستند بهره وری در این زمینه پایین است.

وی خرده مالکی و سنتی بودن در حوزه کشاورزی را نیز از دیگر مشکلات دانست و افزود: باید توان علمی بهره‌برداران افزایش یابد.

شورای مشورتی دانشجویان راه اندازی شود 

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر لزوم فعال شدن شورای مشورتی دانشجویان در این استان گفت: قشر تحصیل کرده باید در راستای توسعه استان در تمامی زمینه ها به کمک ما بیایند.

بخش صنعت از دیگر حوزه ها جدا افتاده 

شجاعی از عملکرد صنایع بزرگ استان انتقاد کرد و گفت: در تمامی استان ها صنایع به مسوولیت های اجتماعی خود عمل می کنند اما در این استان به این امر مهم هیچ توجهی ندارند.

وی افزود: بخش صنعت باید به دانشگاه ها و قشر دانشجو توجه ویژه داشته باشد اما متاسفانه از این ظرفیت غفلت کرده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون تنها ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک در استان وجود دارد که با صنایع بزرگ هیچ ارتباطی ندارند.

استاندار خراسان شمالی گفت: صنایع بزرگ استان بخش عمده نداشته های خود را از سایر استان ها فراهم می کنند و تاکنون هیچ تلاشی در راستای ایجاد صنایع کوچک و مرتبط نکرده اند.

وی با بیان اینکه آنان حتی بیش از ۷۰ درصد حوزه خدمات را نیز از سایر استان ها دریافت می کنند اظهار داشت: این حوزه باید در استان ساماندهی شود.

وی بر ایجاد رشته های دارای بازار کار و کارآفرینی در دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: باید این ارتباط معنی دار باشد و نباید دانش آموخته بعد از تحصیل نگران شغل باشد.

استاندار خراسان شمالی اشاره ای به ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان کرد و گفت: تاکنون از این ظرفیت خوب بهره برداری نشده و به دلایلی هم اکنون ارتباط بین دو کشور کاهش یافته است.

شجاعی در بخش دیگری از سخنانش مدیریت سوخت را یک تکلیف دانست و گفت: این امر از قبل بررسی شده بود و به یکباره انجام نشد.

وی ساماندهی حامل های انرژی را برنامه دولت دانست و افزود: سه دهک بالای جامعه ۲۳ برابر سایر دهک ها از حامل های انرژی استفاده می کنند که این شاخص در بنزین هفت برابر است.

در این نشست شماری از نمایندگان دبیران تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی استان کمبود فضای آموزشی، فرهنگی، ورزشی، آزمایشگاه و خوابگاه را از دغدغه ها و مشکلات خود عنوان کردند.

آنان رفت و آمد، دغدغه شغل، کمبود امکانات فرهنگی، کمبود فضا برای فعالیت تشکل ها و انجمن ها را از دیگر دغدغه های خود برشمردند و از استاندار خراسان شمالی خواستار بازدید از مراکز آموزش عالی استان شدند.

استان خراسان شمالی هم اکنون ۳۲ هزار دانشجو دارد که در ۴۰ دانشگاه دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، فرهنگیان، فنی و حرفه ای و موسسه ها تحصیل می کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

ایرنا

پاسخ بدهید