ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > بلاگ > برگزاری کنگره ملی بانوی ایرانی

«خاطره استاد رضایی» عصر چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: نشست های تخصصی و آموزشی، جلسه و پنل های تخصصی برای این کنگره برگزار می شود.

وی افزود: این کنگره حمایت مالی مناسبی از ردیف بودجه نداشته است، دریافت ‌اعتبار برای تسهیل گری در برگزاری این کنگره در حوزه تعاون زنان انرژی گرفته است و ما به صورت خودجوش و تعریف اقتصادی در هزینه ها و تعامل بخش غیر حاکمیتی و اجرایی، بسته هایی تهیه کرده ایم.

وی ادامه داد: شاهد برگزاری جلسه ها و همایش های غیر رسمی در بخش زنان هستیم که برای پاسخگویی به این جلسات باید کارهای فرهنگی و آموزشی انجام شود.

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه همه خانواده ها حق زندگی سالم دارند، گفت: آموزش، سلامت، درمان ومسکن حق همه خانواده هاست. در این زمینه نیازمند دوره های آموزشی و اطلاع رسانی هستیم از این رو به دنبال بیشترین هم افزایی در بخش مردمی و دولتی هستیم.

وی تاکید کرد: خانواده ایرانی ، زنان و جوان حق زندگی سلامت محور دارند، باید از رویکرد اجتماعی وارد تعاملی شویم و از هسته های اقتصادی، اجتماعی و تعاونی ها و سایر حوزه ها حمایت کنیم، زیرا برای داشتن ایران مقتدر باید زنان و خانواده سالم داشته باشیم.

استاد رضایی با بیان اینکه کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران در چهار سال گذشته درصدد برطرف کردن ضعف ساختار کسب و کار بانوان بوده است، گفت: مشکل بانوان نداشتن ساختار و شبکه حقوقی بود که برطرف کردیم، شبکه تعاون یکی از ساختارها بود در همین راستا نخستین هلدینگ تعاونی بانوان اجرایی شد.

وی اضافه کرد: دوره های آموزشی برگزار کرده و در این زمینه تسهیل گری کردیم.

١٠ درصد تعاونی‌ها با مدیریت بانوان

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در حال حاضر ٩٨ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد، گفت: ١٠ درصد این تعاونی ها را بانوان تشکیل می‌دهند، ٢۴ گرایش در تعاونی زنان داریم که پوشاک سهم قابل توجهی دارد ضمن اینکه تعاونی با تفکر بانوان و خانواده باید توسعه یابد و بر این اساس صدور مجوزها تسهیل شده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از تعاونی ها در کسب و کار دچار مشکلاتی هستند که درگیری اقتصادی منجر به درگیری خانوادگی و در نهایت آسیب های اجتماعی می شود.

نگاه مثبت دولت سیزدهم به احیای تعاون

استاد رضایی با بیان اینکه سهم تعاونی بانوان را در برنامه و بودجه پیگیری می کنیم، گفت: سال گذشته به دلیل گرفتاری‌هایی که در حوزه زنان به وجود آمد، بزرگترین خروجی آن توقف کسب و کارهای خانگی و مقاومت ها و تعطیل کردن کارگاه ها بود.

وی افزود: بانوان بر اساس مدل های مختلف، به دنبال مطالبه بودند و در همین راستا با «انسیه خزعلی» معاون امور زنان رییس جمهور جلسه برگزار کردیم و شورای گفت‌وگوی و هم اندیشی اتاق با بخش دولت را رقم زدیم.

وی بیان داشت: در همه استان ها کمیسیون بانوان و کمیته تخصصی برای نشست با تعاونی ها و اتحادیه داریم و پیگیری قانونمند را انجام می دهیم ضمن اینکه احصای مشکلات تعاونی های زنان را از نهادهای مختلف بررسی می کنیم.

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران به بخش تعاون در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بعد از پیگیری با معاونت رییس جمهور ضعف بزرگ در سند وجود داشت که در آن واژه تعاون نبود که با هماهنگی معاون اول رییس جمهور و اعضای دولت اصلاحات انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: واژه تعاون یک واژه ملی است از خدمات شهری تا آموزش نگاه به تعاون و هم افزایی است و برای ورود تعاون سیاست ها، مشوق ها و خدمات مجوزهای فعالیت در دستور کار چانه زنی است.

استاد رضایی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به بخش تعاون مثبت است گفت: فرایند سلیقه ای به بخش تعاون صورت گرفته است و در دهه های شاهد توقف بخش تعاون بوده ایم یا تصویب بودجه های موجود با عنوان کلی و اختصاص بودجه به تعاون بانوان در ردیف های یکی مانده به آخر بودیم که با توجه به تریبون های قوی دولت سیزدهم و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی امیدواریم در این بخش تحول ایجاد شود.

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران تاکید کرد: اکنون کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران در کمیسیون های تخصصی مجلس نقش فعال دارد ظرفیت های تعاونی ها استفاده بیشتر کنیم.

برگزاری نخستین کنگره مد و لباس تعاون

وی از برگزاری نخستین کنگره مد و لباس تعاون تا پایان امسال خبر داد و گفت: به دنبال مشارکت تعاونی بانوان در حوزه پوشاک هستیم و الگوهای موفقی در این زمینه داریم از این رو نباید در بخش های مختلف تولید پوشاک پول به بعضی از افراد و از طریق رایزنی صورت بگیرد بلکه باید با نگاه هویت ایرانی و فرهنگ شرقی به موضوع مد نگاه کنیم.

استاد رضایی افزود: بنیاد ملی حجاب و عفاف با تنوع مدل ها و تعاونی های پوشاک، صنایع دستی و دانش بنیان همه می توانند در راستای شبکه سازی یکپارچگی برای ایده پردازی در تولید پوشاک مناسب فعالیتداشته باشند.

به گفته وی، ایجاد رشته های تخصصی برای طراحی لباس های اسلامی در دانشگاه ها در دستور کار قرار گرفته است.

تدوین سند بانوان در بخش تعاون

«سعیده مخلصی» دبیر کنگره ملی بانوی ایرانی نیز در ادامه این نشست، یکی از رسالت های این کنگره را کمیته آموزش، پژوهش و مطالعات عنوان کرد و گفت: در چند ماه گذشته در کمیسیون های مختلف ورود کردیم و توانمندی ها را ارائه کردیم.

وی گفت: اشتغالزایی و امنیت زنان در خانه و جامعه و رفع چالش های اقتصادی در حاشیه شهرها و مرزهای کشور در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد از این رو رویدادها تخصصی را به سمت مسئولیت پذیری و فضای اجتماعی جامعه می بریم همچنین تعامل و حمایت های خوبی از سوی دانشگاه ها و پژوهشکده ها و نهادها صورت گرفته است.

مخلصی عنوان کرد: در پایان این کنگره سند تعاون در بخش بانوان تدوین می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پاسخ بدهید