ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

گزارش همایش بین المللی حقوق بشر اسلامی

صیانت از حقوق زنان > گزارشات > گزارش همایش بین المللی حقوق بشر اسلامی

سومین همایش بین المللی حقوق بشر اسلامی با سخنرانی جناب آقای دکتر حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعالان حقوق بشر خارجی از جمله  از کشور‌های نیجریه، یمن، بحرین، افغانستان و ایتالیا به همت موسسه صیانت ازحقوق زنان در سالن جلسات ستاد حقوق بشر کشور برگزار شد.

جناب آقای رحیم پور ازغدی در ابتدای این همایش اظهار کرد: فعالیت برای حقوق بشر در فرهنگ قرآن و سنت یک جهاد مقدس است. وی گفت: همه آموزه‌های دین الهی از آدم تا خاتم یک حرف واحد داشتند و یکی از حساسترین نقاط در همه تعابیر نقطه و جایگاه انسان بوده است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تفکیک بین حق الله و حق الناس و تقابل بین این دو جزو مباحثی است که دو گروه به دام این تقابل و تفکیک افتادند، کسانی که به اسم حقوق بشر به جنگ با خداپرستی و خدامحوری آمدند.

رحیم پورازغدی گفت: دسته اول مدعی شدند که خدا را ما حذف می‌کنیم و خودمان یعنی انسان به جای خدا می‌نشینیم و دیگر انسان خلیفه الله نیست. آن‌ها گفتند از این پس انسان نماینده خداوند نیست.

وی اظهار کرد: این دسته گمان و ادعا می‌کردند که وقتی از انسان پرستی سخن می‌گویند دیگر حقوق انسان‌ها رعایت می‌شود در حالی که در هر زمانی که خداوند فراموش شود بلافاصله انسان هم فراموش شده است، چون خداوند کریم در قرآن مجید می‌فرماید هر جامعه‌ای اگر خداوند را فراموش کند خدا کاری می‌کند که آن فرد یا جامعه خود را فراموش کند؛ لذا خدا فراموشی نتیجه‌ای جز انسان فراموشی ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در پاسخ به این نوع نگاه باید پرسید اگر گفته شود که انسان جسم است و روح ندارد و انسان صرفا ماده است پس در آن صورت کرامت انسان‌ها چه می‌شود؟ این نظریه کرامت و قداست انسان‌ها را نادیده می‌گیرد؛ یعنی انسان را با یک جسم و یا یک حیوان به یک چشم نگاه می‌کند. اما در حقوق بشر اسلامی خداوند مقدس است و انسان هم دارای کرامت می‌باشد و براساس این حقوق بشر اسلامی خداوند مقدس است و آنچه او خلق کرده نیز مقدس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از قرن‌های گذشته تاکنون جنایت‌های حقوق بشری زیادی با توسل به این نگاه سکولاریزه به وقوع پیوسته است.حقوق بشری غربی که اکنون متداول است کف حقوق بشر است، یعنی حقوق بشرغربی یک حقوق بشر شبیه حباب است، لذا دسته دوم سعی می‌کنند حقوق بشر را با حقوق بشرغربی ببینند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دموکراسی غربی می‌گوید که اگر جمعی مثلا ۹۰ درصد یک موضوع را طلب کنند آن ۱۰ درصد دیگر حقی ندارند، اما درچارچوب موازین اسلامی حتی اگر همه بشر بخواهند یک ظلم را به یک فرد تحمیل کنند آن کار پذیرفتنی نیست، چون ظلم را تعدی به حق الناس می‌داند.

وی تصریح کرد: غرب اکنون معتقد است که ما فقط یک تعریف از حقوق بشر داریم و آن هم تعریف خودمان است، اما ما می‌پرسیم مبنای این حرفتان چیست؟ چون اگر مبنا را در نظر بگیریم تعریف متناسب با آن را باید ارائه داد. در تعریف حقوق بشر غربی واجب و حرام اصلا وجود ندارد، می‌گویند هرکس به دلخواه خود می‌تواند هر کاری انجام دهد و هیچ کاری برای هیچ کس محدود نیست.مثلا می‌گویند که چرا حضرت ابراهیم (ع) می‌رود و بت‌ها را می‌شکند؟ هرکس اعتقادش برای خودش مهم است؛ اما ما معتقد هستیم حقوق بشری به معنای واقعی حقوق بشر است که کرامت انسان‌ها را رعایت کند.

وی گفت: شاید گفته شود ما باید تعریف خود را متناسب با مخاطبان ارائه دهیم؛ یعنی در مقابل هر فرد باید یک تعریف داشته باشیم. اما لازم است بدانیم که حقوق بشر واقعی تنها یک تعریف دارد و در مقابل افکار مختلف تعاریف مختلف ندارد. آزادی حیات، آزادی بیان، آزادی شغل و امثال آن که اکنون به صورت گسترده توسط مدعیان حقوق بشری بیان می‌شود مباحث جدیدی نیست و از ابتدای بشریت بوده است.

وی بیان کرد: در بحث حقوق زنان ما از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستیم و اگر بتوانیم مبانی اسلامی خود را در بحث حقوق زنان به درستی به گوش جهانیان برسانیم در آن صورت بسیاری از هجمه‌ها علیه ما کاهش خواهد یافت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در تبیین جایگاه حقوق بشر باید در ابتدا تعریفی از انسان  و انسانیت داشت و متناسب با آن مصداق‌ها را عنوان کرد. ما باید بپرسیم که منظور از انسان چیست؟ آیا مختار است یا مجبور؟ آیا فطرت دارد یا ندارد؟ آیا عمرش ابدی است یا موقت؟ آیا نیازمند است یا غنی؟ آیا محدود است یا نامحدود؟ حال اگر هر کدام از این تعاریف را بپذیریم تعاریف و حقوق افراد متناسب با آن فرق خواهد کرد.

رحیم پورازغدی گفت: لذا باید تعریفی درست را از انسانیت ارائه کرد و پس از آن به حقوق و تکالیفش اشاره کرد. تعریفی از انسانیت درست خواهد بود که حول محور خداوند بچرخد. یعنی به این نتیجه برسیم که همه موضوعات به خداوند متعال و توحید ختم خواهد شد. وی بیان کرد: نیاز، استعداد یا لذت و … را اگر مبنای حقوق بشر قرار دهیم طبیعتا مصداق هم متناسب با آن تغییر می‌کند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حقوق نسبت به هدف نسبی است؛ اما نسبت به مبنا مطلق است. به لحاظ هدف، چون تابع شرایط و زمان است نسبی است، اما به لحاظ مبنا این حقوق، چون بدون تغییر است مطلق است. رحیم پورازغدی در ادامه به بخشی از مباحث حقوق بشری که در دیگر کشور‌ها جایی ندارد، اما در اسلام محترم شمرده شده است اشاره کرده و گفت: در برابر حقوق بشر غربی ما نباید منفعل شویم، آن‌ها مباحث حقوق بشر را به صورت خیلی شیک بیان می‌کنند، اما در واقعیت به آن اعتقاد ندارند. تنها پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) هستند که مدافعان واقعی حقوق بشر هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهاراتش گفت: درباره حقوق بشر حقیقی راه درست این است که مصادیق حقوق بشر که اکنون با توجه به سبک زندگی تغییر کرده با اجتهاد پیدا کنیم. ما در مفاهیم و مبانی حقوق بشر یک بحث داریم و در مصادیق حقوق بشر یک بحث.  دایره و فهرست حقوق بشر براساس تعریف از چیستی و کیستی انسان تغییر می‌کند و برای شناخت هویت انسان امکان ندارد بدون خداشناسی و جهان‌شناسی سخن گفت. برای اینکه بفهمیم حقوق بشر چیست؟ باید بدانیم حق به چه معناست؟ حقیقی است یا اعتباری؟ چه وظیفه ای دارد و هدفش چیست؟ انسان کجاست و در چه موقعیتی است؟ زندگی چیست؟ در جواب تمام این سؤالها باید برای پروژه ابدی حقوق بشر را تعریف کرد. باید بدانیم سعادت و شقاوت حقوق بشر در چیست؟ حقوق نسبت به هدف نسبی است ، اما نسبت به مبدأ هدف مطلق است ؛ باید تمام اینها را به درستی بدانیم. دین مبین اسلام به تمام این موارد به درستی و روشنی پاسخ داده است.

در انتها نیز مهمانانی از چند کشور جهان حضور داشتند و به ایراد سخن پرداختند.

نماینده کشور بحرین شیخ عبدالله صالح افزود: ما در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌بریم،‌ اوضاعی که در آن سخن از اسلام و غیر اسلام نیست؛ بلکه مسئله انسانیت مطرح است. مسئله مهم این است که آیا احترام به انسانیت در جهان هست یا نه؟ آیا مردم بحرین به عنوان مسلمان حق زندگی ندارند و بشر محسوب نمی‌شوند؟ این مبارز بحرینی در این همایش گفت: ما در شرایطی زندگی می کنیم که همه شاهد کشتار مردم و نابودی تاسیسات و از بین بردن کشورهایی همچون یمن، عراق، سوریه و بحرین و خاصا در یمن هستند. وی گفت: سلب تابعیت حتی از معارضین خارج از بحرین یا کدکان تازه متولد شده، تجاوز جنسی ، تحت فشار قرار گذاشتن و  ممنوعیت از سفر، اخراج ۲۰ هزار بحرینی از کار، شهادت ۲۰۰ هزار بحرینی و از بین بردن یک چشم ۵۰ بحرینی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد با وجود قتل و کشتار، سازمان‌های حقوق بشری عملا هیچ اقدام مفیدی برای بشریت انجام نمی‌دهند.

در ادامه این همایش نماینده ای از کشور ایتالیا  اینچنین اظهار کرد: مردم امروز تشنه عدالت هستند و این امر مسلمان و غیرمسلمان ندارد و عدالت تنها با پیاده‌ شدن تعالیم ناب اسلام تحقق پیدا خواهد کرد. ایشان گفت: ما باید عدالت را در خود اجرا کنیم و حکام کشورمان را نیز به عدالت دعوت کنیم. وی در ادامه افزود: در کشور ایتالیا با وجود اسلام هراسی بسیاری از مردم طرفدار مردم مسلمان یمن، فلسطین و سوریه هستند چون می‌بینند اصول عدالت در این کشورها زیرا پا گذاشته شده است و ایران در این میان تنها کشوری است که به طرفداری از مظلومان اقدام می‌کند.

نماینده ای از کشور نیجریه نیز در این همایش عنوان کرد: سخنرانی‌هایی که برای انسانیت برگزار می‌‌شود خوب است اما نتیجه آن چیست؟ ملاحظه می‌کنیم که در کشورهای آفریقایی افرادی که دم از حقوق بشر می‌زنند و تضییع آن را می‌بینند هیچ واکنشی نسبت به این مساله نشان نمی‌دهند. وی افزود: قتل و کشتار زنان و کودکان و مردم غیرمسلح و حتی غارت اموال و تخریب آنها همواره در برخی کشورهای آفریقایی اتفاق می‌افتد اما سازمان‌های حقوق بشری صرفا به تهیه گزارش اکتفا کرده و هیچ رسیدگی لحاظ نمی شود. شعیب محمد ادامه داد: چند سال پیش در کشور نیجریه ارتش دولتی علیه بشریت و انسانیت حمله کرد و حدود سه شبانه‌روز بسیاری از مسلمانان را به قتل رساند و تعدادی را  هم که دستگیرکرد که در حال حاضر در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شوند، شیخ مجاهد زکزاکی نمونه ای از آن است که ۶ فرزند او را شهید کردند و با وجود بیماری شدید اقدام مناسبی برای نگهداری از وی صورت نمی‌گیرد و حتی یک بیانیه از نهادهای رسمی پیرامون آزادی ایشان صادر نشده است؛ بنابراین ما در جهان تنها صدای خوشی از حقوق بشر می‌شنویم اما اجرای آن را نمی‌بینیم.

عبد الناصرالراشدی فعال یمنی هم با بیان این جمله که اسلام آمده است بنده و بردگی آزاد کند، به مهمترین موارد نقض حقوق بشر در یمن نظیر قتل و کشتار غیر نظامیان، وضعیت بد زندان ها در جنوب یمن، تجاوزات جنسی، جنگ میکروبی و شرایط اسفناک وضعیت اقتصادی، درمانی و بهداشتنی اشاره کرد و گفت: تا حال حاضر ۳۸ هزار نفر از مردم بی گناه یمن شهید شده اند. به گونه ای که پیش آمده در یک لحظه بیش از ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دا ده اند. ایشان گفت: امروزه حقوق بشر، حقوق بشری است که عربستان را از لیست سیاه کودک کش حذف می کند و در دل مسلمانان بخاطر دفاع از یمن رعب ایجاد می کند. ایشان ضعف امت اسلامی را عدم هماهنگی معرفی کرد و در ادامه مسلمانان جهان را به دفاع از ملت مظلوم یمن و مقابله با استکبار جهانی فرا خواند.

نماینده ای از افغانستان نیز در این همایش به تشریح راهکارهای ممکن پیرامون مسائل مطرح پرداخت و اذعان کرد: حقوق بشر اولا باید بر پایه اصول الهی ارائه شود و تثبیت گردد. دوما می بایست حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی از دست قدرت های بزرگ که مداوم به سرکوب مستضعفین جهان می پردازند، خارج  گردد و نهایتا ایران هم به عنوان قدرت پیشرو در جهت تثبیت حقوق اسلامی تلاش کند.

در انتها نیز خانم منا شریعتی از عراق به عنوان آخرین مهمان خارجی در این همایش  به تفرقه افکنی های بعثی های رها شده در عراق اشاره کرد و گفت متاسفانه هیچ تدبیری در رابطه با عملکرد بعثی ها و ایجاد تنش بین سنی و شیعه یا عرب و اعجم وجود ندارد.

پاسخ بدهید