ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com

گزارش بازدید هیئت نمایندگان کمیسرعالی حقوق بشر از مؤسسه صیانت از حقوق زنان

صیانت از حقوق زنان > گزارشات > گزارش بازدید هیئت نمایندگان کمیسرعالی حقوق بشر از مؤسسه صیانت از حقوق زنان

هیئت نمایندگان کمیسرعالی حقوق بشر از مؤسسه صیانت از حقوق زنان بازدید کردند.

در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۷ هیئتی از نمایندگان دفتر کمیسرعالی حقوق بشر که عبارتند از: آقای محمدعلی النسور رئیس اداره خاورمیانه و شمال آفریقا دفتر کمیسرعالی حقوق بشر، خانم یاسمین ابومنصور کارشناس حقوق بشر اداره خاورمیانه و شمال آفریقا و مسئول میز ایران و خانم گاریپ سنگا کارشناس حقوق بشر اداره خاورمیانه و شمال آفریقا دفتر کمیسرعالی حقوق بشر و خانم جورجتی گاگنن مدیر عملیات میدانی و همکار فنی کمیسرعالی حقوق بشر، از مؤسسه صیانت از حقوق زنان بازدید کردند. در این جلسه جمعی از‌NGO ها از جمله انجمن حامیان حقوق کودک، انجمن حمایت از خانواده‌های قربانیان ترور، انجمن آسیب‌دیده اجتماعی، انجمن دوستدار خانواده موفق و بنیاد نیکوکاری شروین روبن‌زداه و… حضور داشتند. در این بازدید در ابتدا مؤسسه صیانت از حقوق زنان به خوش‌آمدگویی و معرفی اهداف و برنامه‌های خود پرداخت.
سپس آقای طاهری از انجمن آسیب‌دیده اجتماعی ایراد سخنرانی نمود:
جمعی از انجمن‌های حاضر در جلسه دارای مقام مشورتی از شورای اقتصادی – اجتماعی سازمان ملل متحد می‌باشند که فعالیت حقوق بشری خود را از کمیسیون سابق حقوق بشر آغاز کرده‌اند. بنابراین، در طرح‌های گروهی که سازمان ملل متحد با آژانس‌های مختلف خود در ایران داشته است، نقش فعال و تأثیرگذاری داشته‌اند. از جمله طرح گروهی ارتقای حقوق بشر و دسترسی بیشتر به عدالت که توسط UNDP به مدت ۵ سال اجرا شد و در ارزیابی که مجموعه سازمان ملل از منطقه خاورمیانه داشت، مطلوب و عالی ارزیابی شد. از جمله فعالیت‌های گروه ما طرح توانمندسازی سازمان‌های غیردولتی که آن نیز با کمک برنامه ملل متحد به مدت ۶ سال در جمهوری اسلامی ایران اجرایی شد. همچنین مجموعه گفتگوهای حقوق بشری که به واسطه مجموعه غیردولتی انجام گرفت. بحث حقوق زنان در فرایند عدالت قضایی و مجموعه گفتگوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا که حوزه غیردولتی نیز در آن نقش داشته است. بهره‌مندی از مراحل آموزشی حقوق بشر در دستگاه قضایی که به واسطه کمیساریای عالی حقوق بشر و کانون بین‌المللی وکلا انجام شد، کار ترجمه آن توسط حوزه غیردولتی انجام شد و کارگاه آموزشی آن در مجموعه حقوقدان‌ها مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد که این کارگاه‌ها همچنان ادامه دارد.

در ادامه نیز سازمان‌های غیردولتی به معرفی خود پرداختند.
آقای الوندی از انجمن حمایت از حقوق کودکان به بیان نظرات خود پرداخت: دبیر سابق مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و در حال حاضر عضو انجمن حامیان حقوق کودک هستم، با توجه به سابقه ۲۰ تا ۲۵ ساله کار در دستگاه دولتی و بخش غیردولتی آشنایی نسبتاً مناسبی در حوزه کودک دارم. هنگامی که در دستگاه دولتی کار می‌کردم احساس خوبی نسبت به فعالیت سمن‌ها داشتم، به همین خاطر در حدود ۲۰ سال پیش که مدیر کانون اصلاح و تربیت بودم، بخشی از فعالیت‌های کانون را سمن‌ها و مؤسسات غیردولتی انجام می‌دادند و در حال حاضر با توجه به مسئولیتی که دارم معتقد هستم، می‌تواند بخشی از فعالیت‌های حوزه کودکان توسطNGO ها و سمن‌ها انجام پذیرد.
در ادامه خانم پروین سلیحی عضو انجمن دوستداران خانواده موفق افزود: من در رژیم گذشته نیز به همراه همسرم که پزشک متخصص هستند، دستگیر شدیم و مورد شکنجه واقع شدیم، زیرا خواستار حکومتی مستقل و آزاد بودیم.
در ادامه خانم معصومه طاهری از انجمن حمایت از خانواده‌های قربانیان ترور اینچنین ابراز کرد: ضمن ابزار خرسندی از حضور هیئت حقوق بشری در ایران که از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و برنامه‌های حقوق بشری ایران می‌باشد، بیان داشت که ایران دارای ۱۷ هزار شهید ترور پس از انقلاب می‌باشد که این ترورها توسط گروه‌های مختلف صورت گرفته است که برخی از این گروهک‌ها در کشور مدعی حقوق بشر فرانسه پناه گرفته‌اند و ما از شورای حقوق بشر می‌خواهیم در این حوزه پناه ما باشد.
و در ادامه خانم زارع فرزند شهید جواد زارع و عضو انجمن حمایت از خانواده قربانیان ترور ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت کمیسرعالی حقوق بشر افزود: من فرزند شهید زارع از شهدای حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته در تهران توسط گروهک تروریستی داعش هستم. در این حادثه که در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی به وقوع پیوست، ۱۷ نفر به شهادت رسیدند و ۴۶ نفر مجروح شدند. امیدوارم با فعالیت در این انجمن بخشی از حقوق قربانیان ترور و شهدای این حمله تروریستی را بتوانیم به نتیجه برسانیم.
در ادامه خانم النا لاویان عضو انجمن کلیمیان و فعال حقوق بشر ضمن ابراز خوش‌آمدگویی اینچنین بیان کرد: درود بر همه پیامبران، همه ادیان ابراهیمی به هم متصل هستند و همه یک رسالت را دنبال می‌کنند. من افتخار عضویت در انجمن آموزش و پرورش را دارم که دارای مقام مشورتی نیز هست. این نکته را باید گفت که هر نوع آزادی که برای ایرانیان هست، برای اقلیت‌ها و برای ما به عنوان کلیمی نیز وجود دارد. همچنین ما نیز در برخی امور تابع قوانین کشور هستیم، اما در خصوص مباحث ازدواج، طلاق، ارث، دیه و… تابع قوانین دین خودمان هستیم.
در ادامه خانم شهره کهن مدیرعامل بنیاد نیکوکاری شروین روبن‌زاده ضمن ابراز خوش‌آمدگویی در مورد تأسیس انجمن شروین اینگونه بیان نمود: در سال ۸۲ پسرم را در حادثه‌ای از دست دادم و پس از آن در سال ۸۴ تصمیم به تأسیس چنین بنیادی گرفتم. در طول ۱۴ سال فعالیتی که داشتم، بسیار مورد حمایت قرار گرفتم حتی بیشتر از سایر سمن‌ها از ما حمایت شد و تاکنون نیز توانسته‌ایم خانواده‌های زیادی را تحت حمایت و پوشش خود قرار بدهیم.
در ادامه آقای مظفری از انجمن حمایت از حقوق کودکان افزود: من قاضی دادگستری هستم و همکار داوطلب این نهاد غیردولتی هستم. در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ و آیین‌دادرسی کیفری سال ۱۳۹۴ احکام جایگزین حبس در مورد کودکان اجرایی شد. همچنین مجازات حبس و شلاق برای جوانان حذف شد. همچنین، ساختار رسیدگی حمایتی در حقوق کودکان تأسیس شده است و مجازات مناسب برای کودکان در نظر گرفته می‌شود.
در پایان نیز هیئت نمایندگان کمیسرعالی حقوق بشر اینچنین بیان کردند: ما نظرات شما را ثبت کردیم که بی‌نهایت برای ما مهم بود و در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنیم. در ابتدا در ارتباط با بیماری‌های مزمن روانی ما با شما موافق هستیم که این افراد بسیار آسیب‌پذیر هستند و کاملاً از سمن‌ها تقدیر می‌کنیم. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه بسیار تجربه دارد و استانداردهایی را از سایر کشورها دارد که اگر علاقمند باشید، می‌توانیم در این زمینه تبادل نظر داشته باشیم. همچنین در ارتباط با قربانیان ترور، دفتر حقوق بشر سازمان ملل حقوق قربانیان ترور را هم برای جبران خسارت و هم اجرای عدالت به رسمیت می‌شناسد و ما در هر جلسه سازمان ملل در مورد اتهاماتی که به جنایات تروریست‌ها برمی‌گردد، به کشورها فشار می‌آوریم و از آن‌ها توضیح می‌خواهیم که باید آن‌ها پاسخگو باشند. البته در این فرایندها و تلاش‌ها باید هماهنگی باشد که حقوق به رسمیت شناخته شود. ما باید تعامل و تجربه سازمان‌های مدنی را در منطقه ساماندهی کنیم. همچنین در ایران هدف ایجاد یک گفتمان سازنده با جامعه مدنی و سمن‌ها در زمینه ترویج و حمایت از حقوق بشر را داریم، زیرا گفتمان سازنده بسیار مهم است. همچنین خیلی علاقه‌مند هستیم فرصت‌هایی را برای اشتراک‌گذاری و تبادل اطلاعات شناسایی کنیم. علاوه بر این سازمان‌های مدنی می‌توانند، نقش بسیار مهمی را در رابطه با مکانیزم‌های حقوق بشری و بازبینی UPR ایران که قرار است در نوامبر ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گیرد، داشته باشند. همچنین ما می‌خواهیم ارتباطمان را با شما حفظ کنیم و در برنامه‌های آتی و همایش‌های منطقه‌ای سمن‌هایی را که در این جلسه حضور داشتند، مشارکت دهیم.
پس از پایان جلسه هیئت نمایندگان دفتر کمیسرعالی حقوق بشر از استودیو رادیو حقوق بشر مؤسسه صیانت از حقوق زنان بازدید کردند.

پاسخ بدهید