ارسال پیامک / info@womenrightful.com
info@womenrightful.com
صیانت از حقوق زنان > دسته‌بندی نشده > نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران

نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران ، بسیار مهم وکلیدی است وبه همین دلیل مادر  باید نقش خود را به خوبی ایفا  کند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند. چه راه هایی به نقش مادر در افزایش  مسئولیت پذیری دختران کمک می کند ؟

۱-رفتار ومنش صحیح خود مادر

اولین عاملی که نقش مادر را در افزایش مسئولیت پذیری دختران  پررنگ می کند ،رفتار و منش صحیح خود مادر است . اگر  رفتار و گفتار مادر درست و صحیح نباشد و وظیفه و مسئولیت های خودش را در قبال همسر و فرزندان به درستی انجام ندهد هرگز نمی تواند از دخترش انتظار داشته باشد که او یک فرد مسئولیت پذیر و وظیفه شناس باشد. دختر، مادر خود را اولین الگو برای رفتارهایش قرار می دهد . بنابراین قبل از اینکه هر مادری تصمیم بگیرد که دخترش راکمک کند ، مسئولیت پذیر شود ،باید به رفتار و منش خودش نگاهی بیندازد و اگر خطا و اشتباهی در این زمینه دارد رفع کند وآن موقع است که ” حرفش خریدار” پیدا می کند .

۲-هماهنگی با پدر

دومین عامل که به نقش مادر در افزایش  مسئولیت پذیری دختر ان کمک می کند ،این است که با پدر خانواده هماهنگ باشد. حتی اگر پدر برخلاف او حرفی زد ،حداقل در مقابل فرزندان صبوروهماهنگ  باشد ،وبعدا در خلوت می تواند مخالفت خود را با پدر اعلام کند البته با اصول و شرایط صحیح انتقاد کردن. این هماهنگی بسیار در تربیت فرزندان تاثیر گذار است ،چراکه نحوه ی ارتباط پدر و مادر برای فرزندان بسیار مهم است . وقتی پدر و مادر برای حرف های هم ارزش و احترام قائل شوند ، فرزندان نیز همین روش را در پیش می گیرند .

۳-به دوش نکشیدن مسئولیت ها به جای دختر

سومین عامل که به  نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند ، توجه مادر به این مسئله که  نباید مسئولیت و وظیفه  دخترش  را انجام دهد مگر در شرایط خاص. وقتی مادر وظایف دخترش را انجام می دهد ، این حس را به او منتقل می کند ، که تو توانایی انجام کاری را به تنهایی نداری ومن باید همیشه کنارت باشم .همین امر زمینه ی وابستگی و عدم قبول مسئولیت را در دختر بیشتر می کند .در حالی که مادر باید مسئولیت دختر را مشخص کند ، وخودش فقط ناظر برکارهای او باشد. البته نظارت هم باید تحت قوانین خودش انجام بگیرد.

وهمچنین کندعمل کردن ، ناقص انجام دادن و…نباید یک مادر را وسوسه کند که خودش مسئولیت ها ی دخترش را انجام دهد ، با این کاراو را روز به روز بی مسئولیت تر می کند .

۴-استقلال دادن به دختر

چهارمین عامل که به  نقش مادر در افزایش  مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند، استقلال دادن است. مادر وقتی مسئولیتی را برعهده ی دخترش می گذارد .مثلا ؛ وظیفه ی شستن ظرفها را به او می سپارد ، علاوه برآن باید به او استقلال بدهد ، یعنی اجازه بدهد هرطور دوست دارد انها را بشوید ، در حالی که اگر بخواهد مدام کنار او بایستد و دستور بدهد که چه طوری ظرف بشوید و… باعث می شود که دختر وظیفه اش را نه تنها انجام ندهد، بلکه دیگر هیچ مسئولیتی را نپذیرد. بنابراین وقتی مسئولیتی را برعهده ی فرزند می گذارید ،باید استقلال هم بدهید تا او با میل بیشتری کارش را انجام دهد .

۵- واگذاری مسئولیت در زمان مناسب

پنجمین عامل که به  نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند .این است که مادر باید برای واگذاری مسئولیت به دخترش شرایط او را در نظر بگیرد ، یعنی اگر او در حال درس خواندن ، تماشای فیلمی جذاب و…می باشد هرگزانجام کاری را از او نخواسته باشد .چراکه در این شرایط احتمال جوابگویی از طرف دختر ضعیف است.

۶-عدم تذکردادن پی در پی

ششمین  عامل که به  نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند عدم تذکر دادن است. وقتی مادر مسئولیتی را به دخترش می سپارد ، باید مراقب باشد ،که مدام و پی در پی تذکر ندهد . چرا که این تذکر ها ونصیحت کردن های مداوم ، عملکرد دختر را تضعیف می کند.

واورا نسبت به کار دلسرد می کند .

۷-عدم استفاده ازفشار و اجبار

هفتمین عامل که به  نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند. مادر نباید  از اهرم زور و فشار استفاده کند. زیرا به کشمکش و اختلاف می انجامد وممکن است مانع مسئولیت پذیری وهمچنین لجاجت در او شود . اهرم فشار و اجبار باعث برنده شدن یک مادر نمی شود. بلکه باعث انتقام جو یی ، بی نشاطی و عصبانیت و کوتاهی در انجام وظایف دردختر می شود.

۸-عدم انتقاد و سرزنش کردن

هشتمین  عامل که به  نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند .عدم  انتقاد و سرزنش توسط مادر است .اگر مادر مدام دختر را مورد انتقاد وسرزنش قرار دهد . نه تنها او احساس مسئولیت نمی کند ،بلکه او را به لجاجت می کشاند .

۹-برنامه ریزی و تنظیم قوانین

نهمین عامل که به  نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند . یک برنامه ریزی روزانه و هفتگی می باشد . یک نشست دوستانه و صمیمی بین مادر و دختر وصحبت درباره ی برنامه هایی که در طول روز وهفته دارند . به انها درباره ی اینکه  چطور مسئولیت ها و وظایف را به عهده بگیرند . که با برنامه های اصلی خودشان تداخل پیدا نکند ، کمک خواهد کرد وضع قوانین مربوط به اجرای برنامه ها ونصب آن در جایی که مقابل دید باشد . به بهتر انجام شدن وظایف و مسئولیت ها کمک می کند .

۱۰- تحسین و تشویق

دهمین عامل که به  نقش مادر در افزایش مسئولیت پذیری دختران  کمک می کند. این است که در قبال هر مسئولیتی که انجام می شود ، او را مورد تحسین و تشویق قرار دهد . واز تلاشش قدردانی کند. البته باید تشویق ها با رفتارهاهماهنگ باشد ،وگرنه تاثیری نخواهد داشت.

برگه نخست

پاسخ بدهید